Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Firma dokončila nejefektivnější motor světa, pojí vysoký výkon s minimální hmotností
8.10.2020 | Mirek Mazal
Není to žádné sci-fi, ale fungující řešení, které je připraveno pro výrobu hned ve dvou verzích. Možnosti současných motorů dalece překonává.
Doba obecně přeje malým motorům s vysokým výkonem, to se ale pořád bavíme o spalovacích jednotkách. Stále větší prostor dostávají elektromotory, které současná měřítka dramaticky mění. Britové se tomu snaží přispět novým elektrickým agregátem, který titulují jako nejefektivnější na světě a připravený posunout dále možnosti jakéhokoli typu auta.
Pokud si říkáte, kam lze vůbec posunout efektivitu elektrických motorů, když se už nyní může dostat za hranici 90 %, je třeba přijmout správný úhel pohledu. Firma nehovoří o účinnosti přeměny elektrické energie na kinetickou, ale o tzv. měrném výkonu. Její novinka s nepříliš nápaditým jménem Ampere tak má být tím vůbec nejsilnějším elektrickým agregátem vzhledem ke své hmotnosti.
Stojí za ním firma Equipmake, která spolupracuje se specialisty na trojrozměrný tisk ze společnosti Hieta. Neslyšíme o něm poprvé, Equipmake ale hlásí dokončení vývoje a připravenost motoru pro výrobu, díky čemuž si můžeme říci několik zajímavých nových detailů a představit parametry dvou již hotových variant.
Ampere mění pohled na to, jak má elektromotor pohánějící auto vypadat. Zatímco dnes výrobci sází spíše na relativně (slovo relativně je důležité) nízkootáčkové jednotky disponující vysokým točivým momentem od nejnižších otáček. Důvodem je, že při konstrukci současných elektromotorů dochází ve vysokých otáčkách k jejich přehřívání a tedy poklesu efektivity. Novinka dokáže díky specifické konstrukci sázející na 3D tisk spojit jindy oddělené části do jednoho celku, učinit je výrazně lehčí a tím dovolit motoru dosahovat vysokých otáček bez ztráty efektivity.
Motor tak používá integrované permanentní magnety, které jsou součástí rotoru podobně jako loukotě na kole, což snižuje rotující hmotnost. O další odlehčení a zjednodušení se postaral trojrozměrný tisk zejména obalu motoru, který dovoluje maximální přiblížení chladiva magnetům. To dále zvyšuje tepelnou odolnost a dovoluje vnitřním součástkám rotovat rychleji a po delší dobu bez hrozby přehřátí. Ve výsledku tak motor váží klidně i 14 kilogramů a přesto podává relativně vysoký výkon ve vysokých otáčkách.
Hotové jsou v tuto chvíli dvě varianty Ampere APM 120 dává výkon až 125 kW (170 koní) při 12 000 ot./min a váží právě zmíněných 14 kg. Měrný výkon tedy odpovídá 9 kW/kg. Výkonnější AMP 200 dává až 299 koní (220 kW) při 10 000 ot/min a váží 40 kg, v tomto případě se bavíme o 5,5 kW/kg. Je to skutečně nejen dramatický lepší poměr nejen srovnáním se spalovacími agregáty, které při podobném výkonu váží mezi 150 až 200 kg, ale i s elektromotory. Např. Motor Tesly Model S, který patří mezi absolutní špičku, produkuje 8,4 kW/kg. Equipmake navíc říká, že toto je jen začátek a při zvýšení jmenovitých otáček, které mohou přesáhnout až hranici 30 000 minutu, se dokáže dostat k poměru až 20 kW/kg.
Podstatné také je, že navzdory působivým parametrům má být Ampere konstrukčně jednoduchý a tedy i výrobně levný. Konkrétní sumu firma Equipmake neuvádí, říká ale, že v prvním sériovém autě by se její motor měl objevit už v řádu měsíců, tak si na to počkejme.
Britská firma Equipmake chce posunout efektivitu elektromobility ještě o pořádný kus dál. Její elektromotor Ampere váží 14 nebo 40 kilogramů a přesto dává výkon až 299 koní (220 kW). Foto: Equipmake
Zdroj: Equipmake
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23