Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Firmy se potichu připravují na povinné omezovače rychlosti v autech, přijdou už za pár měsíců
26.10.2021 | Petr Prokopec
Doba, kdy auto bude skoro více jezdit s vámi než vy s ním, je za rohem a toto je další podstatný krok tím směrem. Povinná integrace tzv. inteligentních omezovačů rychlosti ISA je otázkou měsíců a firmy jsou na ni stále více připraveny, jen o tom raději moc nemluví.
Skutečné automobilové svobody si Češi zase tak moc neužili. Stačí si jen vzpomenout, že ještě před dvaatřiceti lety jste nevěděli, zda dva roky objednaná škodovka vůbec dorazí a k cestám do zahraničí byla potřeba doložka do cestovního pasu. V současné době si dodáním nového auta z Mladé Boleslavi taktéž nikdo není jist, přičemž vcelku nedávno byl lidem politiky zapovězen i pohyb mezi okresy.
Podobným způsobem motoristům pozvolna přitahuje opasek Evropská unie, ani na to nepotřebuje koronavirus. Ta u nových aut už léta počítá s povinnými inteligentními omezovači rychlosti ISA (Intelligent Speed Assist), které motoristy skrze akustické varování, vibrace a haptickou zpětnou vazbu nejprve upozorní na překročení rychlostních limitů. To bude ale jen první fáze, systém je koncipován tak, aby byl každý vůz schopen vzdáleně načíst a lokálně ověřit data o povolené maximální rychlosti v tom kterém místě, kterým pojedete. Elektronika pak bude v závislosti na vstupních údajích schopna omezit výkon motoru tak, aby tempo jízdy nepřesáhlo předepsanou úroveň.
Brusel totiž bere rychlost jako zabijáka číslo jedna na evropských silnicích a od povinného zavedení nové technologie si slibuje redukci počtu mrtvých o 20 procent. Je přitom otázkou, kde EU zmiňovaná data bere a jakým způsobem je upravuje. Brusel za nežádoucí příklad dává třeba Německo, které má a dále bude mít dálnice s neomezenou rychlostí a mnohem větší hustotou provozu, než je tomu jinde. A zatímco dle nezávislých studií Autobahny bezpečnějším místem než třeba dálnice ve Francii, EU za jednou třetinou fatálních obětí vidí přílišnou rychlost. Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde.
Pro Brusel je přitom onou holí asistent ISA, který bude u nově homologovaných osobních i nákladních aut, dodávek a autobusů vyžadován od července 2022, u úplně všech nových vozů v prodeji pak od července 2024. A jak jsme již zmínili, byť zpočátku bude EU požadovat jen pasivní upozornění, ve výsledku má řidiči zabránit v akceleraci, jakmile dosáhne povoleného tempa. A ačkoli mají existovat způsoby, jak omezení v kritické situaci přemoci, dokážeme si představit, jak bude toto opatření nebezpečné, neboť i samotná nutnost s omezením pracovat může vést ke zbytečným nehodám.
O této věci se mluví relativně málo, automobilové firmy se na ni ale připravují, jen o tom nevydávají sáhodlouhé tiskové zprávy. Jednou z výjimek se stala společnost HERE vlastněná Audi, BMW a Mercedesem, Mitsubishi, Intelem, Boschem, Continentalem a Pioneerem. Jejích služeb využívá 80 % automobilového světa a právě ta už je s vývojem daleko.
V souladu s pravidly HERE nepůjde od začátku cestou úplné represe. V rámci platformy ISA Map počítá jen s čtením dopravního značení, přičemž zobrazit by měl i veškeré údaje na doplňkových tabulkách. Stejně tak bude reagovat i na značky jako počátek a konec obce či třeba průmyslové zóny a různá národní kritéria, kdy třeba ve Francii je za deště snížena nejvyšší rychlost na dálnicích ze 130 na 110 km/h. Při překročení bude následovat upozornění dle výše zmíněného schématu.
I systém HERE ale v souladu s pravidly postupně přitáhne otěže. EU totiž cílí na nulovou fatalitu na evropských silnicích v roce 2050. A pokud se ukáže, že lidé budou umírat i po integraci nového povinného systému, pak jistě přijdou další omezení. Jaká? To raději nechceme domýšlet, je ale možné, že na zákaz cestování mezi okresy budeme ještě vzpomínat s úsměvem.



Některé auta (na fotkách Ford S-Max) jsou schopna rychlost adaptivně omezovat už déle, Od příštího roku musí na rychlostní dopravní značení reagovat nové typy aut, od roku 2024 pak naprosto všechny nové vozy. Foto: Ford
Zdroj: HERE
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 11 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejnovější články
Mercedes po poprasku okolo říká, že motory BMW odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
před 5 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 6 hodinamiPrezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
před 8 hodinamiŠéf Škody potvrdil, že ostrá Fabia se vrátí. Přijde ještě letos, levnější auta ale nebudou
před 9 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva