Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Evos: úvod do nové kapitoly designu, už zase...
31.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Ford mění tvary svých vozů jako ponožky. Místo evropského kinetického stylu nastupuje po šesti letech směr nazvaný prostě New Global Design.
Pro řidiče vyhledávající zajímavé zážitky za volantem byl Ford téměř vždycky přitažlivou volbou. Ne že by to platilo pro každý model a s jakoukoli motorizací, ale tyto vozy byly schopny nabídnout nadprůměrné jízdní vlastnosti a to dokonce i potom, co přestaly hrabat těmi správnými kolečky. Jenže pokud jde o design, jakoby se Ford nikdy nedokázal zcela najít. Vzpomínáte si na tu velkou slávu v 90. letech, kdy Ford zavedl stylistický směr New Edge? Byl to návrh Jacka Telnacka, viceprezidenta pro design, a plány byly nemalé.
V Evropě New Edge docela fungoval. Objevil se Ford Ka, který později dosáhl skvělého komerčního úspěchu. Vzápětí dorazily zajímavé modely jako Puma a Cougar, ale hlavně první generace Focusu, která získala titul Auto roku 1999. Jenže to, co zabralo na starém kontinentu, jinde vyvolávalo rozpaky. Důvodem byl fakt, že design New Edge byl na jiných kontinentech dodatečně aplikován na existující auta v rámci jejich modernizace a to bylo dost poznat. Typickým příkladem byla čtvrtá generace Mustangu postavená na oblých křivkách, na kterou posléze naroubovali hranatá světla. Stejně dopadl Windstar nebo australský Falcon. Ta nekonzistence přímo bučela.



Ford Eos na vybraných snímcích. Dobře si prohlédněte ten první pořízený u též u nás zmiňované benzinové pumpy v Itálii
O něco lépe si Ford vedl minulou dekádu, kdy se rozhodl místo New Edge zavést stylistický jazyk Kinetic Design, jehož autorem byl Martin Smith. Poprvé byly „kinetické linie“ prezentovány při odhalení studie SAV Concept v roce 2005, ze které se později vyvinul Ford S-Max, následované konceptem iosis (Mondeo). Inspirace se šířila napříč všemi novými následujícími novinkami, jenže Ford po zkušenostech neriskoval a Kinetic Design zůstal vyhrazen pro Evropu. Jak ale můžeme vidět, dlouho tu už asi nebude.
Ford dorazí do Frankfurtu s koncepční studií nazvanou pro české ucho poněkud zvláštním jménem Evos, která má prezentovat další nový stylistický směr. Tentokrát opět globální. Vůz na první pohled vypadá jako pozůstatek rychlé lásky mezi Astonem Martin a Fordem Focus. Více asi napoví fotogalerie, nicméně za dvoudveřovou karoserií typu kupé se ukrývá čtyřdveřový hatchback. Ford mluví o factbacku. A jak vyplývá z vyjádření detroitských pohlavárů, na novou tvář inspirovanou připravovaným Focusem ST bychom si měli zvyknout velmi rychle.
Ačkoli to pro design příštích sériových modelů není důležité, pro úplnost dodáváme, že Evos Concept měří na délku 4,5 m, šířku 1,97 m, je vysoký jen 1,36 m a rozvor náprav činí 2,74 m. O pohon se starají lithium-iontové akumulátory, ale Evos není elektromobil. Jde o plug-in-hybrid kombinující baterky a spalovací motor o objemu 2,0 l pracující v Atkinsonově cyklu, přičemž jde o evoluci techniky poprvé viděné v konceptu C-Max Energi z letošního Detroitu. Dojezd by měl být kolem 800 kilometrů.
Interiér byl navržen tak, aby co nejvíce obklopoval řidiče a posádce nabídl skrze dotykové obrazovky vysokou míru interaktivity. Neměl by to být ale počítač a mobil v jednom na kolech, ale podle Fordu spíše stroj, který se bude umět přizpůsobovat své posádce. Více detailnějších informací můžete opět očekávat v naší již aktivní příloze k nadcházejícímu autosalonu ve Frankfurtu.
Ford má již k dispozici kompletní videoprezentaci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Týmy a jezdci WSBK 2026 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici včera 14:15
- Jose Antonio Rueda může odletět domů včera 14:10
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur včera 14:00
- Je Dixon pro MotoGP příliš pomalý? „Někteří lidé si to myslí.“ včera 11:24
Nejnovější články
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
před hodinou
Subaru překvapilo hned dvěma ostrými novinkami, centrální výfuk jedné z nich dává naději
před 3 hodinami
Mazda skutečně skončila se svým dosavadním logem, ubohost náhrady je už za hranicí pochopitelnosti
před 4 hodinami
Audi se dostalo do slepé uličky s dalším modelem. Ten současný přetahuje, o novém pořád nebylo ani rozhodnuto
před 6 hodinami
„Nulová továrna” na elektromobily naplňuje své jméno. Po náhlém propouštění bude brzy zaměstnávat nula lidí, vyrábět nula aut
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
