Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford loni prodělal na každém prodaném elektromobilu 1,27 milionu Kč. Ztráty rostou a porostou, letos prodělá ještě víc
9.2.2025 | Petr Miler
A to si zaslouží potlesk. Modrý ovál loni prodal citelně víc elektrických aut než v předchozím roce, výsledkem je ale jen rekordní ztráta. A to nepřišel v podstatě s ničím novým. Letos očekává ještě větší prodělek, změnám postojů firmy se tak nelze divit.
Ptáte se, proč Ford postupně mění rétoriku spojenou s elektrickými auty a ústy svého generálního ředitele se naposledy dokonce nechal slyšet, že tyto vozy trpí neřešitelnými problémy? Odpověď je prostá: Protože na hrátky s nimi přestává mít peníze. A na hospodaření americké automobilky je to vidět lépe než na číslech kterékoli jiné.
Že elektromobily jsou pro podobné výrobce ztrátovou záležitostí, je známou věcí, obvykle se ale šéf té či ona firmy někde prořekne, že prodělává pár set tisíc tam a pár set onde. Problém je ale v tom, že prakticky nikdo o těchto autech neúčtuje zvlášť a není takto schopen promítnout do informací o hospodaření s nimi veškerá relevantní data už kvůli tomu. V rámci větších účetních celků vám to s takovými, v rámci celkového hospodaření pořád relativně malými aktivitami vyjde přinejmenším navenek prostě tak, jak si budete přát.
Ford je výjimkou a aktivity spojené s elektrickými modely veřejně provozuje pod hlavičkou divize zvané „Model e”. Proto se také každý kvartál dozvíme, jak s nimi hospodaří - dosud to byly velmi tristní výsledky, mezi kterými jen ztráta přebíjela větší ztrátu, a postupem času se stalo skoro pravidlem, že čím víc Ford elektromobilů prodá, tím víc na nich prodělá, což velmi dobře reflektuje část úskalí s nimi spojenou. A loňský rok se v tomto ohledu rozhodně nestal výjimkou.
Američané oznámili, že jejich elektrická divize loni prodělala 5,1 miliardy USD (124 miliard Kč), tedy o 8,5 procenta víc než v předchozím roce. Stalo se tak navzdory tomu, že prodeje elektrických modelů značky vystoupaly o 34,8 procenta na 97 865 vozů. S každým prodaným elektromobilem tak automobilka přišla o 52 112 dolarů, bezmála 1,27 milionu Kč.
To je skutečně byznys k pohledání a ani se nepokoušejte vše zlehčovat tím, že jde o nějakou novou věc, do které se masivně investuje a investice se vrátí později. Kdysi možná, dnes ale o žádnou novou věc dávno nejde, do elektromobilů Ford investuje už víc než dekádu od dob Focusu Electric. A do jiných typů aut musí investovat též. Navíc je třeba dodat, že Ford tímto směrem loni ani žádné velké peníze viditelně „nehrnul”, byť sám o pokračujících interních investicích hovoří.
Pro nás jedinou viditelnou novinkou bylo absurdní nové Capri, které ale není vysloveně novým autem ani pro Ford (upravený Explorer) ani obecně (licenčně upravený WV ID.4). Zásadní pro rostoucí ztráty tak byl fakt, že Ford musel výrazně snížit ceny, aby poslal prodeje výš. I když tedy prodeje elektromobilů vzrostly o 34,8 procenta, obrat divize Model e zamířil o podobných 35 procent níž. To také vypadá skoro jako nepřímá úměra.
Aby toho navíc nebylo málo, automobilka pro letošek očekává další růst ztrát - asi doufá v další růst prodejů... Odhad samotné společnosti pro rok 2025 tedy hovoří o ztrátě 5 až 5,5 miliardy USD, až 134 miliard Kč. To bude jízda. Zatím celou tuhle party dokáže živit ziskovost divize zabývající se spalovacími modely, takže Ford jako takový loni pořád vydělal 5,9 miliardy USD, asi 143 miliard Kč. Ale s tímto trendem a „schopností” elektrické divize prodělávat stamiliardy víc než kdy jindy platí: Všeho do času.






Šéf Fordu říká, že firma se i díky autům jako elektrický F-150 „stává zásadně silnější společností”. Tak určitě... Loni takto „posílil” o -124 miliard, s každým prodaným elektrickým autem o -1,27 milionu Kč. Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 2 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Automobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
19.8.2025Ruská Tesla konečně dokončila své první sériové auto, od Američanů odkoukala i způsob prodeje
19.8.2025Japonci odhalili svůj chystaný nový supersport, fascinuje designem i vychytávkami typu řešení výfuků
19.8.2025Ojetý VW ID.3 láká už po pár letech na extra nízké ceny, koupě ojetého elektromobilu ale nebývá dobrý nápad
19.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva