Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford našel nový způsob ochrany kol před zloději, má být prakticky nepřekonatelný
28.1.2020 | Petr Prokopec
Kola aut i s pneumatikami se kradou stále častěji a dosavadní způsoby ochrany proti zlodějům přesávají být účinné. Ford má nové řešení, použije k němu váš hlas.
Krádeže litých kol jsou s jejich neustálým rozšiřováním stále palčivějším problémem. Zlodějům se už po léta daří překonávat i bariéru v podobě ochranných matek. Stačí totiž jejich vnitřek vyplnit voskem, který následně vyjmete ven, a rázem máte k dispozici duplikát. Řada motoristů navíc po tomto ochranném prvku ani nesáhne, což cestu k odstavení vozu na špalek dělá ještě snazšími. Zvláště když drzost lapků nezná mezí, jak se ukázalo v případě stále ještě neprodávané Corvette osmé generace.
Výrobci proti riziku krádeže samozřejmě dál bojuje, většina z nich ale setrvává pouze u oněch ochranných matek. Ty pak ve výsledku hodlá nadále používat také Ford, v případě modrého oválu však došlo na zásadní inovaci. Automobilka totiž začala produkovat ochranné matky na 3D tiskárně, přičemž samotný výřez a klíč do něj pasující odpovídají biometrickému podpisu majitele vozu. Zapotřebí je k tomu hlas majitele, který zástupci automobilky nahrají po minimálně jednu sekundu.
Daný záznam je následně zpracován specifickým softwarem ze zvukové vlny do unikátní zaoblené křivky, která poté může být fyzicky vytištěna. Stejným procesem je stvořen také klíč, který lze jako jediný použít k povolení či naopak utažení matky. Hlasový vzorec je přitom jednak unikátní a pak natolik komplexní a členitý, že zamezuje použití vosku, který by se po zatuhnutí během vytahování rozlomil. Samotný klíč i matka jsou přitom snadno přenositelné na dalšího majitele při odprodeji vozu.
Automobilka rovněž dodává, že pokud se vám nelíbí hlasový vzorec, je možné unikátní křivku vyextrahovat třeba z loga vozu či z vašich iniciál. Jak se tedy zdá, Ford skutečně dosáhl maximálního možného zabezpečení litých kol.
Modrý ovál říká, že technologii 3D tisku užívá po více než 30 let, po většinu této doby však sloužila k výrobě prototypů. Nyní však dramaticky redukuje čas potřebný na vývoj obráběcích strojů i drobných komponentů, napomáhá ve snížení hmotnosti a umožňuje dosáhnout tvarů, které dříve byly prakticky nemožné. Kromě toho je tu také snížení nákladů, pročež Ford užívá takové díly nejen u modelů GT a Mustang GT500, ale také u nového Focusu.




Ford přišel na nový způsob, jak zabránit krádežím litých kol, má být prakticky nepřekonatelný
Zdroj: Ford
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Elektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
před 2 hodinamiPřekvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
včeraMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
včeraFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včeraStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
včera