Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford otočil o 180 stupňů, najednou chce být klidně posledním výrobcem, který udrží v prodeji velké spalovací motory
22.1.2024 | Petr Prokopec
Pamatujete, jak Ford ještě před třemi roky tvrdil, že touto dobou bude mířit k tomu, aby od roku 2026 nenabízel jediný čistě spalovací motor? Dnes říká, že dokonce osmiválcové jednotky bude prodávat klidně do skonání světa, tomu se říká obrat. Po problémech z poslední doby se ale není čemu divit.
Pozdě, ale přece, říká se. Bezezbytku to platí o Fordu, který v roce 2021 vsadil na elektřinu v podstatě všechno. A od té doby mluvil o elektrickém pohonu s takovým nadšením, až řada lidí musela dojít k názoru, že ho sám vynalezl a dávno nic jiného neprodává. Že realita je docela jiná, asi nemusíme dodávat. Modrý sice elektromobily nabízí a prodává a loni se v zámoří stal se 72 tisíci prodanými vozy s tímto druhem pohonu dvojkou za Teslou. Vedle jeho tamních víc jak 1,92 milionu prodejů spalovacích aut je to ale plivnutí do rybníka. A drahé plivnutí do rybníka, protože automobilka na těchto vozech soustavně mohutně prodělává.
Firma tak své někdejší nadšení začal mírnit a už loni plány až do roku 2026 odpískal. Ford chtě nechtě musel uznat, že jeho sázka na řešení prosazované politiky a nikoli zákazníky byla od počátku bláhová. Snad více než co jiného ale názorovou otočku potvrzují aktuální slova šéfa značky Jima Farleyho, který najednou velebí osmiválcový Mustang. Tedy něco jako pravý opak elektrických modelů.
CEO modrého oválu totiž před kolegy z Motor1 na úvod letošní závodní sezóny prohlásil, že motor V8 je jediným důvodem, proč Mustang bude závodit na šesti kontinentech pomalu každý víkend. A co je podstatnější, preferovat z toho budou i silniční auta, neboť co se Ford naučí na okruzích, to hodlá přenést na veřejné komunikace. „Je to transfer jako ze staré školy. Náš vývoj probíhá na závodní dráze, přičemž výsledné produkty si budete moci koupit u Fordu,“ říká. A co víc, značka díky tomu zvládne osmiválec udržet naživu déle než konkurence.
„Mustang bude zakrátko slavit šedesáté výročí. Spousta našich soupeřů mezitím zmizela,“ uvedl Farley s odkazem na Dodge Charger a Challenger a Chevrolet Camaro. V případě těchto soků byl už konec osmiválcových verzí oznámen. A jakkoli nikdy bychom neměli říkat nikdy, vrátit se zatím má pouze první zmíněný vůz, a to „pouze“ s motorem V6. To je ovšem pro mnohé automobilové nadšence totéž, jako vyrazit na souboj s pistolemi s malým nožíkem v kapse.
„Tato auta přišla a zase odešla. To my nikdy neuděláme. Mustang tu byl vždy, v průběhu času se ale měnil. Přičemž nyní máme EcoBoost, stejně jako verzi Dark Horse. A nekončíme s investicemi. Pokud máme být tím vůbec posledním výrobcem planety, který udrží v prodeji dostupný osmiválcový sporťák, pak budiž, ať se tak stane,“ dodal dále Farley.
Jeho slova jsou v naprostém kontrastu s tím, co prohlašoval v uplynulých letech, ale koho rozumného to překvapí? Mnohokrát jsme uvedli, že plány na konec spalovacích aut tu ve výsledku budou jen od toho, aby byly změněny. A pokud by je nezměnil sám Farley, změnil by je někdo jiný. Jen s elektrickým pohonem v nabídce automobilka jako Ford prostě nemůže ani dnes, ani v roce 2026, ani v roce 2030 přežít, je to všechno mimo meze technické a ekonomické reality.



Sedmá generace Fordu Mustang má k dispozici osmiválec ve standardním provedení... Foto: Ford



...i ve vychvalované verzi Dark Horse. Změnit se na tom nemá nic, ani s případnými dalšími generacemi. Tedy pokud to Fordu někdo nezatrhne, sám s motory V8 najednou nehodlá skončit nikdy. Foto: Ford
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
před 11 hodinami
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
7.12.2025
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Manzi: „Nechtěl jsem odejít bez titulu mistra světa“ včera 10:00
- Triumph Tiger Sport 800 Tour: s cestovatelskou výbavou včera 09:22
- Toprak Razgatlioglu: „Pokud mi bude chybět mistrovství světa superbiků, vrátím se.“ 7.12.2025
- Nováček na superbiku Mattia Rato (20) byl ohromen 6.12.2025
- Věci se vyvinuly úplně jinak: Bláznivá sezóna MotoGP 2025 6.12.2025
Nejnovější články
Data z Evropy konečně ukazují, jaká auta si tu první majitelé nechávají nejdéle. A kterých se co nejrychleji zbavují
před 8 hodinami
Systém na výrobu elektřiny přímo „ze silnice” s pomocí brzdících kamionů je žhavý kandidát na cenu Leštěný prd roku
před 10 hodinami
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
před 11 hodinami
Hamiltonův snový projekt vlastního supersportu s V12 a manuálem byl prý zrušen, neskončí i samotný pilot?
včera
Už se provalilo, že první elektrický Rolls-Royce je propadák, ne hit. Prodeje i ceny dál padají, slevy jsou do milionů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
