Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford otočil o 180 stupňů, najednou chce být klidně posledním výrobcem, který udrží v prodeji velké spalovací motory
22.1.2024 | Petr Prokopec
Pamatujete, jak Ford ještě před třemi roky tvrdil, že touto dobou bude mířit k tomu, aby od roku 2026 nenabízel jediný čistě spalovací motor? Dnes říká, že dokonce osmiválcové jednotky bude prodávat klidně do skonání světa, tomu se říká obrat. Po problémech z poslední doby se ale není čemu divit.
Pozdě, ale přece, říká se. Bezezbytku to platí o Fordu, který v roce 2021 vsadil na elektřinu v podstatě všechno. A od té doby mluvil o elektrickém pohonu s takovým nadšením, až řada lidí musela dojít k názoru, že ho sám vynalezl a dávno nic jiného neprodává. Že realita je docela jiná, asi nemusíme dodávat. Modrý sice elektromobily nabízí a prodává a loni se v zámoří stal se 72 tisíci prodanými vozy s tímto druhem pohonu dvojkou za Teslou. Vedle jeho tamních víc jak 1,92 milionu prodejů spalovacích aut je to ale plivnutí do rybníka. A drahé plivnutí do rybníka, protože automobilka na těchto vozech soustavně mohutně prodělává.
Firma tak své někdejší nadšení začal mírnit a už loni plány až do roku 2026 odpískal. Ford chtě nechtě musel uznat, že jeho sázka na řešení prosazované politiky a nikoli zákazníky byla od počátku bláhová. Snad více než co jiného ale názorovou otočku potvrzují aktuální slova šéfa značky Jima Farleyho, který najednou velebí osmiválcový Mustang. Tedy něco jako pravý opak elektrických modelů.
CEO modrého oválu totiž před kolegy z Motor1 na úvod letošní závodní sezóny prohlásil, že motor V8 je jediným důvodem, proč Mustang bude závodit na šesti kontinentech pomalu každý víkend. A co je podstatnější, preferovat z toho budou i silniční auta, neboť co se Ford naučí na okruzích, to hodlá přenést na veřejné komunikace. „Je to transfer jako ze staré školy. Náš vývoj probíhá na závodní dráze, přičemž výsledné produkty si budete moci koupit u Fordu,“ říká. A co víc, značka díky tomu zvládne osmiválec udržet naživu déle než konkurence.
„Mustang bude zakrátko slavit šedesáté výročí. Spousta našich soupeřů mezitím zmizela,“ uvedl Farley s odkazem na Dodge Charger a Challenger a Chevrolet Camaro. V případě těchto soků byl už konec osmiválcových verzí oznámen. A jakkoli nikdy bychom neměli říkat nikdy, vrátit se zatím má pouze první zmíněný vůz, a to „pouze“ s motorem V6. To je ovšem pro mnohé automobilové nadšence totéž, jako vyrazit na souboj s pistolemi s malým nožíkem v kapse.
„Tato auta přišla a zase odešla. To my nikdy neuděláme. Mustang tu byl vždy, v průběhu času se ale měnil. Přičemž nyní máme EcoBoost, stejně jako verzi Dark Horse. A nekončíme s investicemi. Pokud máme být tím vůbec posledním výrobcem planety, který udrží v prodeji dostupný osmiválcový sporťák, pak budiž, ať se tak stane,“ dodal dále Farley.
Jeho slova jsou v naprostém kontrastu s tím, co prohlašoval v uplynulých letech, ale koho rozumného to překvapí? Mnohokrát jsme uvedli, že plány na konec spalovacích aut tu ve výsledku budou jen od toho, aby byly změněny. A pokud by je nezměnil sám Farley, změnil by je někdo jiný. Jen s elektrickým pohonem v nabídce automobilka jako Ford prostě nemůže ani dnes, ani v roce 2026, ani v roce 2030 přežít, je to všechno mimo meze technické a ekonomické reality.
![Ford otočil o 180 stupňů, najednou chce být klidně posledním výrobcem, který udrží v prodeji velké spalovací motory - 1 - Ford Mustang 2022 prvni sada 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Ford otočil o 180 stupňů, najednou chce být klidně posledním výrobcem, který udrží v prodeji velké spalovací motory - 2 - Ford Mustang 2022 prvni sada 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Ford otočil o 180 stupňů, najednou chce být klidně posledním výrobcem, který udrží v prodeji velké spalovací motory - 3 - Ford Mustang 2022 prvni sada 39](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Sedmá generace Fordu Mustang má k dispozici osmiválec ve standardním provedení... Foto: Ford
...i ve vychvalované verzi Dark Horse. Změnit se na tom nemá nic, ani s případnými dalšími generacemi. Tedy pokud to Fordu někdo nezatrhne, sám s motory V8 najednou nehodlá skončit nikdy. Foto: Ford
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejčtenější články
Majitelé hybridů dojíždí na životnost akumulátorů. Nové stojí extrémně mnoho, servis si stěžuje, že auta nestíhá opravovat
26.6.2024Sběratel rozjel silniční Formuli 1 Mercedesu na maximum na německé dálnici, z její dynamiky naskočí husí kůže i vám
27.6.2024Fernando Alonso znamená pro Aston Martin tolik, že jen kvůli němu postavil nový model s V12 a úchvatným manuálem
27.6.2024Po „noční můře” prožité s elektromobilem se majitel raději vrátil k 12 let staré spalovací ojetině
27.6.2024Pokus Korejců o dostupný masový elektromobil je sympatický, ale marný. Sami netuší, kdy tato auta reálně zlevní
27.6.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva