Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford potichu rozjíždí další propouštění zaměstnanců, nahlas přitom hovoří jen o pravém opaku
26.6.2023 | Petr Prokopec
Nač se chlubit tím, co nikdo nechce slyšet, že? Zatímco se tedy Ford holedbá, že jeho nové aktivity na poli elektrických aut přinesou tolik a tolik pracovních míst, že současně lidé kvůli témuž odcházejí, říkat ani komentovat nechce.
Před měsícem měl na filmovém festivalu v Cannes premiéru snímek Killers of the Flower Moon, který pojednává o vraždách, k nimž došlo ve 20. letech minulého století v Oklahomě. Důvodem byla lidská chamtivost spojená s objevem ropy na území indiánského kmene Osageů. Režisér Martin Scorsese a herec Leonardo DiCaprio se dočkali dlouhého potlesku, neboť se jim útlak bílého muže povedlo vykreslit na jedničku. Paradoxem však je, že hollywoodská hvězda známá mimo jiné i svým aktivismem a horováním za elektromobily totiž momentálně nepřímo přispívá k možnému zopakování podobného scénáře.
Spojené státy totiž disponují jedněmi z největších světových nalezišť lithia. Na jeho těžbu ovšem dochází jen ve velmi omezené míře. Mimo jiné i proto, že důl v Thacker Pass leží na indiánské půdě. Domorodí obyvatelé se v souvislosti s těžbou obávají znečištění podzemní vody, stejně jako životního prostředí. Z toho důvodu došlo nejen na organizaci protestů, ale i soudní spor. Jeho verdikt v podstatě připomíná ony filmem popsané události. Soud totiž rozhodl, projekt nemusí jednoznačně vést ke škodám na životním prostředí.
Ve Státech se tedy má začít ve velkém těžit lithium, i když se tak pochopitelně nestane hned. Ford nicméně na americké doly sází ve velkém, i proto začal úžeji spolupracovat se společností South Korea SK. Nový joint venture má v plánu postavit v Tennessee a Kentucky hned tři továrny na baterie. Od amerického ministerstva energetiky pak získalo půjčku ve výši 9,2 miliardy dolarů (cca 199,3 mld. Kč), která celý projekt usnadní. Cílem má být větší nezávislost USA na Číně, ale nejde jen o to.
S projektem je totiž spojeno velké množství pracovních míst - na samotnou stavbu oněch tří továren se má podílet 5 tisíc lidí, v nich pak bude pracovat dalších 7 500 zaměstnanců. Může se tedy skutečně zdát, že elektromobilita světu skutečně prospívá. Když si nicméně uvědomíme, co se začíná dít všude tam, kde je lithium těženo a zpracováváno ve velkém, rázem má daná mise značné trhliny. A jednoznačné to není ani s oněmi pracovními místy - Ford sice veřejně avizuje vytváření nových, příliš už ale nemluví o tom, že kvůli přechodu na elektromobilitu soustavně propouští.
Modrý ovál propouštěl v poslední době už několikrát a v nejbližších týdnech má rozjet další kolo vyhazovů. Týkat se mají hlavně lidí, kteří pracují na vývoji a výrobě spalovacích motorů. Jde o neoficiální informaci, mluvčí značky T.R. Reid k ní uvedl jen tolik, že „není co ohlašovat“. „Jak jsme již zmínili, součástí restrukturalizace firmy je i uspořádání stavu zaměstnanců, aby odpovídalo obchodním plánům, a my mohli zůstat konkurenceschopní. Ve stejný čas pokračujeme v najímání nových lidí v klíčových oblastech, abychom měli potřebné znalosti a schopnosti,“ řekl doslova.
Tedy jinými slovy, Ford zkrátka a dobře již dříve oznámil, že hodlá co nejrychleji přejít od spalovacích aut k těm elektrickým. Že to povede k poklesu prodejů, což si vyžádá rozsáhlé propouštění, dobře ví. Ale opakované rozdávání výpovědí je nepopulární, a tak se o něm nemluví, s opačnými kroky se Ford pochlubit neváhá.



Pro Ford má být bateriový pohon cestou k návratu na výsluní. Zatím vypadá spíš jako jízdenka na cestu do pekel. Foto: Ford
Zdroj: Reuters, [https://www.wsj.com/articles/ford-prepares-new-round-of-layoffs-for-u-s-salaried-workers-a533a7a4 WSJ]
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
dnesPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program v Assenu včera 10:00
- MS side pokračovalo v Mostě - Top-3 dělí 3 body 23.6.2025
- Honda Gold Wing mazinárodní sraz Pivovar Kněžínek 10.-13.7.2025 23.6.2025
- #93 vyhrálo dnes 93. Grand Prix 22.6.2025
- Moto2 vyhrál Gonzalez, 12. Salač 22.6.2025
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
před 6 hodinamiNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
před 8 hodinamiAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před 9 hodinamiDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 11 hodinamiTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva