Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford se asi rozhodl, že svými kroky sám ukáže Evropě ničivé dopady slepé sázky na elektromobily
25.1.2023 | Petr Prokopec
Ford patří mezi automobilky, které se rozhodly vyrazit cestou totální elektrifikace, zpátky ni krok. A tak dělá všechno problematické, co to má přinést - po zaříznutí úspěšných modelů a propouštění dojde i na zavření jedné z největších továren, kterou má dokonce prodat Číňanům.
Krátkozrakosti některých automobilek skutečně nerozumíme. Do kolen nás dostává zejména Ford, který za poslední dekády vrší jedno špatné rozhodnutí na druhé. Ještě na počátku milénia přitom firma s modrým oválem ve znaku měla úspěšně nakročeno k tomu, aby se stala králem automobilového světa. Spadaly pod ní totiž prémiové značky jako Aston Martin, Jaguar, Land Rover či Volvo, pochlubit se pak mohla velkým množstvím bestsellerů, ať se již jednalo třeba o americký pick-up F-150 či evropské modely Fiesta, Focus a Mondeo.
Ford se nicméně rozhodl, že v rámci redukce nákladů bude pro celý svět vyrábět v podstatě to samé, což byla od počátku kardinální chyba. Každému kromě vedení modrého oválu totiž bylo jasné, že čemu dává palec nahoru Evropa, neoslní Čínu či Ameriku. A vice versa. Šlo nicméně pouze o začátek konce. Šance na úspěch totiž definitivně pohřbilo obrovské sebevědomí, se kterým se Ford vytasil. Automobilka se totiž rozhodla vykašlat na základní výbavy a místo nich přišla s těmi luxusními a zdražením aut napříč celým portfoliem.
Modrý ovál nicméně není znám jako prestižní značka, místo toho jej můžeme považovat za jakýsi ekvivalent džínů. Tedy pracovního oděvu běžných Američanů. Oslovovat by tedy měl hlavně nízkými cenami. Končící Fiesta je nicméně k dispozici od 431 900 Kč, zatímco takové Hyundai i20 lze pořídit od 309 990 Kč. Pravda, v takové chvíli sice korejský hatchback nenabídne srovnatelných 100 koní, nicméně i s přeplňovaným litrovým tříválcem je o téměř 100 tisíc levnější než soupeř od modrého oválu.
Fiesta tedy letos končí, přičemž Ford si dělá velké naděje v rámci elektromobility. Pro automobilku se přitom stěžejní stal politický tlak, nikoli přání zákazníků, ti o elektromobily nestojí prakticky vůbec, zejména pak na trzích, jako je ten náš. To je ovšem další chyba, neboť pokud lidé nemají na spalovací auta, jen stěží si pořídí daleko dražší elektrická, která toho přitom zvládnou o poznání méně. Vlastně by tak pomalu nebylo překvapivé, kdyby to Ford zakrátko v Evropě zabalil a ve Státech dožíval už jen díky zmíněnému pick-upu F-150.
Výrobce se navíc zjevně tomuto osudu rozhodl kráčet naproti a postupně ukázat všechny dopady slepé sázky na elektromobily. Včera jsme psali o propouštění, dnes můžeme přidat informaci o uzavření celé továrny v Saarlouis, která je jednou z největších vůbec a zaměstnává další tisíce lidí. To ale není vše - fabrika, kde se vyrábí brzy zaříznutý Focus, nebude Fordu k ničemu, a tak ji automobilka nabídla čínské značce BYD. Ruka v rukávu prý zatím není, dle zdrojů The Wall Street Journalu ovšem vysoce postavení činitelé značky již měli vyrazit jednat do Říše středu. Pokud dohodu uzavřou, pak si dost možná automobilka nebude podřezávat větev, na které sedí, jednou pilkou, ale místo toho povolá do práce hned několik fachmanů.
Je totiž třeba zmínit, že BYD má s výrobou baterií větší zkušenosti než kdokoli jiný, přičemž typ Blade je možná tím nejlepším akumulátorem současnosti. Ostatně i proto jej mimo jiné odebírá také Tesla. Jakmile by se tedy Číňanům otevřely brány do Evropy opravdu doširoka, veškerou konkurenci by díky o poznání lepší výchozí pozici zválcovali během pár let. Zvláště když by jí přestali dodávat baterie, které by si logicky nechali jen pro sebe.
Ford tedy opravdu dělá vše proto, aby skončil na smetišti dějin. Ovšem nejen proto, že jej BYD může poměrně snadno vyšachovat ze hry. Automobilka totiž původně slíbila odborům, že nepropustí všech 4 600 zaměstnanců, kteří v Saarlouis montují Focus. Zachováno mělo být zhruba 700 pracovních míst, a to kvůli pokračující výrobě neupřesněných komponentů. Něco takového ale Ford při prodeji podniku nebude moci garantovat ani v nejmenším, BYD si s fabrikou udělá, co sám uzná za vhodné.
V továrně v Saarlouis se aktuálně vyrábí už jen Focus. Jeho konec je přitom naplánován na rok 2025, poté podnik může připadnout čínskému BYD. Ford jako by nechtěl přestat překvapovat. Foto: Ford
Zdroj: WSJ
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejčtenější články
- Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva