Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu „na neurčito”, jeho tragický příběh se po 4 letech chýlí ke konci
před 4 hodinami | Petr Miler
Jeden z nejnaivnějších nápadů automobilového světa posledních let končí tak, jak od začátku musel. Zatímco automobilka zvyšuje produkci spalovacích verzí a přijímá nové lidi na jejich výrobu, ti obsluhující linku s modelem F-150 Lightning si pro tuto chvíli mohou sbalit.
Už když automobilka s modrým oválem ve znaku tento vůz odhalila v roce 2021 jako velký zázrak, měli jsme velké pochybnosti o jeho smyslu. Řeč je o elektrické verzi legendárního pick-upu F-150, který je nejen pro Ford, ale i pro celou Ameriku nejprodávanějším autem vůbec už po víc jak čtyři dekády v kuse. Pokud by tedy mělo nějaké elektrické auto prodejně fungovat, je to tohle, neboť přichází s vlastnostmi, které úspěšně oslovují několik generací Američanů rok co rok.
Tedy až na pár výjimek - použitelnost, cena a provozní náklady dané hlavně neobvykle rychlým propadem hodnoty. Že by zrovna takové vlastnosti byly u podobného auta klíčové?
Ford ke kladné odpovědi snadno mohl dojít sám a s takovým autem ani nepřijít, ale on si řekl ne. Jediná silnější věc než zdravý rozum a technická či ekonomická racionalita je ideologie, a ta tady zas jednou vyhrála. Ford tedy přišel s elektrickým modelem F-150 Lightning jako jasným novým superhitem, stal se z něj ale supers... No, propadák.
Automobilka si s ním už čtyři roky spojuje jen jeden problém za druhým, především pak stabilně vysoké ztráty na každém prodaném kuse. Jak už jsme navíc zmínili, finanční katastrofou se stal i pro jeho majitele, je to prostě zas jednou ukázkový případ tragických konců produktů, které přichází jako odpověď na otázku, jakou téměř nikdo nepoložil. Ford se tedy sice do elektrifikace kdysi obul bez bázně a hany s cílem brzy nenabízet nic jiného, pak už ale jen brzdil, brzdil a brzdil, až zastavil zcela.
Není to žádná alegorie, výroba F-150 Lightning v tuto chvíli skutečně stojí a není to „do někdy”, aby srovnala krok s poptávkou. Stejně tak to není tím, že by lidé přestali kupovat auta nebo pick-upy nebo F-150 obecně, nechtějí jen onen elektrický nesmysl. Ford tak při včerejším nočním ohlášení výsledků za třetí kvartál oznámil, že v závodě Dearborn Truck Plant naopak rozjede třetí směnu s přibližně 1 200 zaměstnanci, kterou bude dál podporovat víc než 90 nových lidí pracujících v Dearborn Stamping a dalších víc jak 80 v Dearborn Diversified Manufacturing. Ti všichni budou mít za cíl vyrobit v roce 2026 navíc 45 až 50 tisíc modelů F-150, ovšem jen a pouze ve spalovacích provedeních.
Naopak výroba elektrického provedení „zůstane zastavena na neurčito“, protože o ni jednoduše není zájem, spalovací provedení (jaké překvapení) navíc jsou podle společnosti „pro Ford ziskovější“. Lidé, kteří na jeho produkci dosud pracovali, se mohou přidat k nové směně zajišťující výrobu oněch benzinových verzí, další noví zaměstnanci budou za tímto účelem přijati - automobilka říká, že takto vytvoří až 1 000 nových pracovních míst. Tady se zas jednou ukazuje, co se skutečně stará o zaměstnanost. A co o pravý opak.
Provozní šéf Fordu Kumar Galhotra k věci říká: „Lidé, kteří udržují naši zemi v chodu, jsou závislí na nejoblíbenějším americkém vozidle - nákladních vozech řady F - a my mobilizujeme náš tým, abychom tuto poptávku uspokojili.“ To nakonec zní i pro Ford pozitivně, samotná elektrická verze Lightning je ale nyní jako zasažená bleskem - modrý ovál ani nenastínil, kdy a zda vůbec by se její výroba mohla znovu rozjet. Vypadá to, že její tragický příběh se po 4 letech chýlí ke konci.






Snad ani nás jako velké skeptiky nenapadlo, jak velkou tragédií Ford F-150 Lightning bude. Ale je jí. Aktuální zastavení výroby „na neurčito” je pro Ford další tvrdá, jen si nejsme jisti, zda i dost poučná rána. Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
před 3 hodinami
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
včera
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Škoda už chce prodávat asi jen sny a iluze. Ukázala další auto, které ani nezamýšlí vyrábět, akorát przní legendu značky
před hodinou
Číňané se spalovacími motory nekončí. Vyvinuli nové jednotky s 48procentní termální účinností, mají až 380 koní a 4litrovou spotřebu
před 2 hodinami
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
před 3 hodinami
Ford zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu „na neurčito”, jeho tragický příběh se po 4 letech chýlí ke konci
před 4 hodinami
Tahle modrá „vodička” je podle BMW spásou spalovacích aut, do tří let má zajistit jejich lepší běh i emise
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
- Přituhuje 10.23. 07:24 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
