Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Francouzi odhalili další naprosto nesmyslné auto, v Česku ho nemohou prodat nikomu soudnému
13.9.2022 | Petr Prokopec
Na první pohled může dělat dojem lákavé nabídky, s každým dalším se ale člověk musí ptát, kdy a kde automobilky došly k přesvědčení, že lidé mají času i peněz nazbyt. Elektrický hatchback či kombík s prťavými baterkami a jistě extrémní cenou je nekonkurenceschopné zboží.
Čtvrtou generaci Škody Octavia zmiňujeme zejména v souvislosti s jejími cenami. Ty opravdu nejsou nízké, základní liftback startuje na 519 900 Kč. Ve srovnání s předchůdcem tak podražil o takřka 200 tisíc korun, ač jde konstrukčně o stejný vůz a spíše než označení „nová generace“ by se na něm lépe vyjímala nálepka „velký facelift“. V takovém případě by ovšem mladoboleslavská automobilka nemohla být tak sebevědomá. Zvláště když vám za více než půl milionu korun dodá pouze litrový tříválec naladěný na 110 koní.
Od Škody se můžeme přesunout k Peugeotu, u kterého je konkurencí Octavie model 308. Jeho třetí generace je na trhu od loňského roku, přičemž dosud mohli zákazníci volit mezi spalovacím a hybridním pohonem. Nyní ale byla nabídka doplněna také o elektrické provedení, které Francouzi vychvalují natolik, jako kdyby znovu vynalezli kolo. Problémem pro ně však je, že touto verzí, ať již jde o hatchback či kombík, zcela míjí střed terče. Ba co více, střílí přímo pánubohu do oken.
Verze e-308 a e-308 SW dostaly baterie o kapacitě jen 54 kWh. Ta je ekvivalentem asi 14 litrů motorové nafty v nádrži, což znamená, že nadmíru efektivní dieselový vůz by s tímto palivem zvládl zhruba 300 km. Francouzské elektromobily jsou na tom dle údajů automobilky o trochu lépe, na jedno nabití mají urazit přes 400 km. Jenže to je pouze laboratorní údaj vycucaný z prstu, ke kterému se nepřiblížíte ani za ideálního počasí, oněch 300 km při velmi pomalé jízdě reálných být může.
Podstatné nicméně je, že vozy se spalovacím ústrojím nemají tak malé nádrže, v tomto segmentu je normou spíše nějakých 50 litrů. Počítat u nich lze tedy s dojezdem až okolo 1 000 kilometrů, navíc pohonné hmoty můžete doplnit v řádu minut na každém rohu. Něco takového je podstatné pro rodiny, které se nepohybují pouze po městě, ale o víkendech míří na chatu a o prázdninách na hory či k moři. Nemohou si však dovolit jiný vůz pro každou činnost, potřebují jeden univerzální.
Takovému zadání elektrická verze Peugeotu 308 neodpovídá ani v nejmenším. Všechny špatné pocity pak jen umocní cena. Ta zatím nebyla zveřejněna, základní spalovací provedení s jedna-dvojkou o výkonu 130 koní je nicméně k dispozici od 620 000 Kč. Máme tu tedy vůz, který je dokonce o 100 tisíc korun dražší než v úvodu zmiňovaná Octavia. Respektive dokonce o 300 tisíc korun, pokud místo benzinového provedení sáhnete po plug-in hybridu.
Dá se tedy předpokládat, že Peugeot e-308 bude startovat někde nad milionem korun, za což vám nabídne zhruba třikrát nižší reálný dojezd než dieselové provedení. Opravdu si tak nedokážeme představit jakéhokoli soudného zákazníka, který by o něm uvažoval. A to ani ve světle dalších parametrů, které působí skvěle jen na první pohled. Třeba rychlodobíjení sice trvá „jen“ 25 minut, za tuto dobu ovšem navýšíte kapacitu z 20 na 80 %. Takže je to jako byste dotankovali 8,5 litru nafty, to je kalup.
O dynamice se Francouzi nezmiňují, nicméně maximálka jen stěží přeleze 180 km/h. Spíše se dá předpokládat, že omezovač ještě dříve. Jakkoli pak má elektromotor roztáčející přední kola produkovat 156 koní a 260 Nm točivého momentu, je třeba si uvědomit, že tahat bude více než 1 708 kg, které má na kontě plug-in hybrid disponující bateriemi o kapacitě pouze 12,4 kWh.
Může se zdát, že na voze nehodláme najít jediné pozitivum, jenže skutečně nechápeme, proč tleskat rodinnému hatchbacku či kombíku, jenž požadavky rodin zcela ignoruje. Ucházející dojezd a nižší cenu totiž mění leda za potlesk od evropských politiků. Tedy lidí, kteří po zdanění berou 180 tisíc korun měsíčně. To je přitom jejich základní plat bez veškerých náhrad. Není tedy divu, že jsou od reality zcela odtrženi.
Abychom dostáli komplexnímu představení, jen v rychlosti dodáme, že Peugeot se u baterií chlubí tím, že jsou z 80 procent z niklu, z 10 procent z manganu a z 10 procent z kobaltu. Vůz pak operuje na bázi 400voltového elektrického okruhu, přičemž řidiči umožní volbu z režimů Eco, Normal, Sport a Brake. Vzhledově se pak od spalovacích verzí liší jen zakrytým podvozkem a specifickými 18palcovými koly.
Francouzi představili elektrické verze modelů 308 a 308 SW. K mání budou od poloviny příštího roku, v Česku si je ale nikdo soudný koupit nemůže, jsou to naprosté nesmysly. Foto: Peugeot
Zdroj: Peugeot
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024 - Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva