Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
GM po skandálu s přejetou ženou kompletně zastavil testy robotických taxi, vedlo k tomu pět dalších nehod
30.10.2023 | Petr Prokopec
Čekali jsme, že takový moment přijde, obávali jsme se ale, že nejprve bude někdo muset zemřít. Nakonec to díky bohu nebylo nutné. Ucho džbánu se utrhlo poté, co se přišlo na to, že firma Cruise lhala o detailech incidentu s přejetou ženou. A pak přišlo pět dalších kolizí.
Autonomní vozy samy o sobě nemusí být problematické, stejně jako jejich testování v provozu. To se ale nesmí stát, že úřady povolí zkoušení napůl vyvinuté technologie na běžných silnicích bez přítomnosti lidského ohledu za volantem. Přesně pro to ale dostaly zelenou robotické taxíky firmy Cruise (dnes divize koncernu GM) a my netušíme, proč - asi úředníci uvěřili povídačkám o nadřazenosti umělé inteligence. Díky tomu mohlo dojít na ohromení publika „nikým neřízeným” autem, ale za jakou cenu?
Ta se ukázala 2. října ve večerních hodinách, kdy byla jiným vozem sražena žena v ulicích San Franciska. Co se přesně stalo a kdo za incident mohl, nevíme, dotyčná ale spadla do dráhy robotického taxíku, který měl dle oficiálního prohlášení společnosti Cruise celou situaci zvládnout na jedničku. Což poněkud nekoresponduje s realitou, neboť vůz ženu přejel a ona zůstala zaklíněná celým vozem v oblasti před zadními koly. V té chvíli se navíc deaktivoval, bylo tedy třeba hasičů, aby nebohou zpod robotického taxíku vyprostili.
Před pár dny nicméně vyšlo najevo, že ani tohle nebyla celá pravda. Firma totiž zmanipulovala data a záběry dokumentující celou nehodu, aby zastřela, že vůz po onom vypnutí došel k závěru, že je vše v pořádku, znovu nastartoval, rozjel se a ženu vláčel rychlostí zhruba 10 km/h po dalších asi 6 metrů. Až pak seznal, že něco není v pořádku a deaktivoval se znovu, tentokrát úplně. Něco takového firmu Cruise, stejně jako celé autonomní řízení, postavilo do velmi negativního světla. Po letech dráždění hada bosou nohou se totiž ucho džbánu utrhlo - takového omylu by se žádný soudný člověk nedopustil.
„Nejdůležitější věcí pro nás nyní je, abychom znovu získali důvěru veřejnosti. Proto jsme se proaktivně rozhodli, že zastavíme operace celé naší flotily, abychom měli čas prověřit naše procesy, systémy a nástroje,“ uvedla společnost Cruise v prohlášením poskytnutém agentuře Reuters. A dodala, že vítá veškeré otázky organizace NHTSA, která ji začala prošetřovat. Stalo se tak ovšem pod tíhou pěti dalších nehod, které se naštěstí obešly bez zranění.
NHTSA aktuálně zajímá kdeco, mimo jiné možné „vybržďování“. K nárazům totiž v některých případech došlo zezadu, kdy robotický taxík znenadání a bez pádného důvodu výrazně zpomalil či dokonce zastavil uprostřed provozu. Kalifornský úřad pro provoz motorových vozidel tak již firmě sdělil, že její vozy představují „nepřiměřené riziko pro bezpečnost veřejnosti“, proto další testy ve státě nejsou možné. Jak se tedy zdá, autonomní řízení dostalo nůž na krk, kterého se bude obtížně zbavovat. A to se - při vší úctě k oné vážně zraněné - nestalo zase tolik. Robotické taxíky mohou snadno i někoho zabít.






Robotické taxíky firmy Cruise aktuálně dojezdily. Je pak otázkou, kdy a v jaké míře se vrátí do ulic, neboť třeba dle spoluzakladatele Applu Steva Wozniaka je plná autonomie utopií, jaké nebude nikdy dosaženo. Foto: Cruise
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva