Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
GM pro letošek odpískal výrobu dalších 50 tisíc elektromobilů a 20 miliard investuje jinam, komentář finančního šéfa je směšný
13.6.2024 | Petr Miler
Firma postupně odvolává své absurdní a z podstaty neuskutečnitelné plány, což se dvěma slovy dalo čekat. Je ovšem fascinující, že to vysvětluje důvody, které donedávna v debatách na toto téma odmítala přijmout jako relevantní argumenty.
Možná už jste se někdy do takové debaty dostali. Něco v ní tvrdíte, oponujete tím názoru někoho jiného, dotyčný ale zarytě trvá na svém. Po čase ovšem pod tíhou okolností otočí a následně jako argument, proč zastává jiný názor, tvrdí v podstatě to samé, čím jste mu dříve rozmlouvali jeho pohled na věc. A to klidně i při konfrontaci s vámi samotnými. Vy pak jen rozpačitě koukáte - na jednu stranu můžete mít dobrý pocit, že dotyčný přijal váš pohled na věc, na tu druhou byste ale byli raději, kdyby tak činil jiným způsobem. Kdyby to přiznal a ne se tvářil tak, že na to právě sám přišel a vám tím div neoponuje.
Přesně tyto pocity se člověku vkrádají na mysl, když si prochází argumenty podporující nejnovější snížení plánované výroby elektrických aut koncernem General Motors, jak o něm informují Auto News. Americká automobilka nedávno ústy své nejvyšší šéfky přiznala, že přechod na elektromobily zabere dekády, nikoli roky, jak původně plánovala, a tak se nelze divit, že takové kroky přichází. Dlouhodobější perspektivou jsou ale pozoruhodné i tak, stejně jako vysvětlení je provázející.
Předně je třeba říci, že zdaleka nejde o první změnu plánů, se kterou GM přichází. Ještě v roce 2024 se holedbal, že letos vyrobí 400 tisíc elektrických aut, pak toto číslo snížil na „víc než 300 tisíc aut”, později už se jednalo jen o „250 až 300 tisíc vozů” a nyní jsme na hodnotě 200 až 250 tisíc. Je to poslední snížení? Může jím být, nebavíme se o prodejích, ale o výrobě, tu má GM pevně ve svých rukou. Přesto pod tíhou nezájmu může přistoupit k další redukci produkce.
Nový plán oznámil na Deutsche Bank Global Auto Conference finanční ředitel GM Paul Jacobson s tím, že zájem o elektromobily v roce 2024 je nižší, než firma očekávala. Budiž, pozoruhodné jsou ale hlavně dva vedlejší Jacobsonovy komentáře.
Firmy se tak prý chce vyhnout nadměrným zásobám aut, která nemůže prodat. „Nechceme skončit v pozici, kdy stanovíme výrobní cíl a pak jen slepě vyrábíme a skončíme se stovkami tisíc vozidel na skladě,” řekl a dodal, že se firma „nechce zbláznit” ze skladových zásob, které by musela prodávat jen za cenu vysokých slev, což by sahalo nejen do marží GM, ale i poškozovalo zůstatkové hodnoty dříve prodaných aut.
Při takových slovech zažíváte vskutku surreální pocity. Nejsou přesně ty argumenty, které jsme nejen GM a nejen my léta opakovali? Že si může dát jakýkoli výrobní cíl, ale pokud pro takové vozy neexistuje dostatek zákazníků, beztak bude jen slepě vyrábět nechtěné zboží a nakonec své plány bude muset změnit? Protože by to firmu dohnalo přesně k tomu, co dnes uvádí její finanční šéf? To prostě není nové zjištění. Ona přesto zavelela k poptávkou nepodloženému přechodu na elektrická auta, šla do něj doslova „all-in”. A pak to zruší a „moudře” říká, že nebude dělat to, co jí léta bylo omíláno, aby nedělala...
Druhým směšným Jacobsonovým komentářem je konstatování, že situace je vlastně dobrá, neboť firma má silné portfolio elektromobilů a ve druhé polovině letošního roku se s nimi dostane do zisku. To zní skvěle, ale jen do chvíle, než finanční šéf GM dořekne větu - v zisku budou elektrické aktivity firmy jen v momentě, kdy bude ignorovat fixní náklady spojené s jejich vývojem, výrobou a prodeje. To je opravdu „hodnotné” - fixní náklady jsou v tomto oboru dominantní veličinou a bez továren či výrobního vybavení GM nepostaví ani auto. Takový argument čekáte od Českých drah, ne od finančního šéfa soukromé firmy.
Dodejme, že GM se v květnu v Severní Americe podařilo prodat něco přes 9 500 elektromobilů, takže i cíl vyrobit 200 až 250 tisíc vozů za rok je poměrně ambiciózní. Firma na každý pád zpomaluje investice do elektrických aut a Jacobson během zmíněné akce uvedl také to, že 850 milionů dolarů (bezmála 20 miliard Kč), které měly skončit právě v elektromobilech, budou místo toho investovány do dceřiné společnosti Cruise vyvíjející systémy autonomního řízení. I to je utopie, ale o tom zase někdy jindy.



Elektrický Hummer je jedním z elektromobilů, které GM neprodává tak, jak si maloval. Ale nevadí, bez započtení fixních nákladů už je s nimi v zisku! Foto: General Motors
Zdroje: Auto News, GM
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
dnesUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejnovější články
Majitel elektromobilu od nové automobilky pravidelně zažívá noční můry, ze spirály selhání auta i servisu nedokáže uniknout
před 6 hodinamiDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
před 7 hodinamiBMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
před 9 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 10 hodinamiKombíky Volva končí bez nástupce, tento je další v řadě. Z klasických aut značky zbývá jen poslední mohykán
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva