Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hypersport Mercedesu odhalil techniku. Má neuvěřitelných pět motorů, k čemu?
28.5.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
O Mercedesu-AMG Project One se mluví už dlouho, až teď ale můžeme spatřit něco hmatatelného z jeho techniky. A stojí to za pár pohledů.
Třícípá hvězda v posledních letech skoro nepoznala význam slova „neúspěch”, a tak se může pouštět do stále ambicióznějších projektů. Tím zatím vůbec nejambicióznějším je hypersportovní Project One, který se prvního pořádného „předodhalení” dočkal zkraje letošního roku. Víme o něm tedy, že dostane skutečný motor z Formule 1 a že s jeho životností to to nebude bůhvíjak slavné. Mysleli jsme si, že automobilka na tyto informace pořádně naváže až při avizovaném odhalení hotového auta v září na IAA ve Frankfurtu, jenže mýlili jsme se.
AMG letos slaví výročí 50 let své existence a část oslav se váže i k aktuálně probíhající čtyřiadvacetihodinovce na Nürburgringu. Právě tam včera Mercedes uspořádal akci, na níž Project One blíže představil po technické stránce a bez dalšího chození kolem horké kaše můžeme rovnou říci, že to vážně bude stoj jako žádný jiný.
Předně skutečně disponuje motorem z Formule 1, přesněji šestiválcem o objemu 1,6 litru s přeplňováním jediným turbodmychadlem, který v roce 2015 dovezl monopost Lewise Hamiltona až k titulu mistra světa. Motor není dokonale stejný, má specifickou klikovou hřídel, upravené válce a pozměněnou řídící elektroniku, přesto byste jej asi nenazvali obyčejným. Volnoběh ve 2 000 ot./min, schopnost točit až 11 000 otáček za minutu a termální účinnost 43 % z něj dělají brutalitu svého druhu a tomu odpovídá i jím generovaný výkon - až 723 koní. To je skoro 452 koní na litr, běžné motory jsou dnes rády i za méně než čtvrtinu této hodnoty.
Spalovací motor na to ovšem není sám, ani zdaleka. Jednak má hned při ruce 109koňový elektromotor, jehož hlavním posláním je roztáčet masivní turbodmychadlo nezávisle na otáčkách motoru. Ano, tento motor má skoro 110koňový motor prakticky jen kvůli turbu, díky němu ale může dávat tak vysoký výkon a podle Philippa Eckerta, technika Mercedesu pracujícího na Project One, se stará i o nulovou prodlevu turba po zmáčknutí plynového pedálu. Věřit je tomu těžké, víme, ale spousta z nás má v autech 110koňový motor na roztáčení kol celého auta, ne jen jeho turba...
Tím ale velkolepé motorové defilé tohoto stroje stále jen začíná. Další, tentokrát 163koňový elektromotor je namontován přímo na klikovou hřídel, aby pomáhal jak s akcelerací kol, tak rekuperací kinetické energie při deceleraci. A pak jsou tu ještě dva 163koňové elektromotory pohánějící vždy jedno z předních kol a znovu také „sbírající” kinetickou energii z nich. To je dohromady 5 (pět) motorů, které z tohoto vozu udělají raketu na kolech. Dohromady totiž dají až 1 000 koní výkonu, Projectu One nadělí pohon všech kol a velmi široké možnosti vektorování točivého momentu.
Už pro to všechno nepůjde tak úplně o „silniční F1”, v některých ohledech vůz nabídne i více. V některých ale také o dost méně. Řeč je hlavně o hmotnosti, neboť i se 100kilogramovým paklíkem akumulátorů váží celé pětimotorové pohonné ústrojí 420 kg. To je opravdu hodně, celá F1 už neváží o moc více, a také proto se říká, že Project One se s hmotností dostane až za hranici 1 300 kg. To by byl asi dvojnásobek Formule 1 a jistě diskvalifikující číslo pro jakékoli srovnání se závodními monoposty, ale asi se dalo čekat, že tento stroj bude mít ef-jedničkám nanejvýš v něčem blízko - to samé na silnici rozumně dostat jednoduše nelze.
Popsaná partička motorů bude dále pracovat se sekvenční osmistupňovou převodovkou s jednou spojkou, a protože tu máme spoustu elektromotorů a také 100 kg akumulátorů, bude tohle auto umět jezdit jen na elektrický pohon. Asi při těch stovkách koní nebude úplně pomalé, také ale úplně daleko nedojede - nanejvýš 25 kilometrů, a to dodejme, že bude muset jít o dost pomalou jízdu.
Zajímavé je, že převodovka i motor jsou součástí karbonové šasí vozu, víceprovkové zavěšení kol má pak znovu blízko k monopostům F1. Pro více praktičnosti bude podvozek výškově nastavitelný alespoň vpředu, o kontakt se silnicí se postarají pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozměrech 335/30 R20 vzadu a 285/35 R19 vpředu.
Jak už jsme naznačili, plné odhalení vozu nás čeká v září ve Frankfurtu, minimálně po stránce techniky ale víme to podstatné už nyní. Mercedes začne auto vyrábět na sklonku roku 2018 rychlostí 1 vůz denně a vyrobí jich celkem 275 tak, aby se všichni klienti dočkali svých strojů do začátku roku 2020. Základní cena činí 2,25 milionu Eur, tedy skoro 60 milionů Kč, bez daní a případných dalších poplatků. „Soda”? Možná pro vás, Mercedes ale prý už má všechny kusy teď prodané. A také už teď říká, že auto bude možné dostat „na značky” a tedy legálně s ním jezdit po silnici po celém světě krom Číny. Proč to zrovna možné nebude ale Němci říci nechtěli...


















Technika Mercedesu-AMG Project One je nepochybně fascinující
Kdybyste se v popsaném chtěli lépe zorientovat...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Nové BMW M3 dostane úplně nový typ spalovacího motoru, odhalil manažer automobilky, jsme na něj zvědavi
před hodinouVolvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 3 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 4 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 6 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva