Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
I prodeje elektrických Polestarů upadají, značka jen za poslední měsíc už dvakrát snížila odhad letošního odbytu
11.11.2023 | Petr Miler
Švédsko-čínští specialisté na elektrická a hybridní auta se dlouho tvářili, že pokles zájmu o elektromobily se jich netýká a s neustále se rozšiřujícím portfoliem před sebou mají jen světlé zítřky. No, reálně neprožívají ani světlé dnešky.
Polestar kdysi býval samostatnou tuningovou firmou orientovanou na úpravy Volv, pak sportovní a závodní divizí samotného Volva a nakonec se z něj stala samostatná značka orientovaná na zejména elektrická a okrajově i hybridní auta. Pozoruhodný přerod naprosto ignorující to, z čeho Polestar vzešel, ale dnes nechme stranou. Soustředit se budeme spíš na to, jak se nyní dnes na burze samostatně obchodované entitě daří.
Pohled na vývoj cen akcií Polestaru to naznačuje celkem výmluvně. Firma letos ztratila téměř tři čtvrtiny své tržní kapitalizace a místo alespoň za jednotky dolarů jsou její akcie obchodovány za centy. Bez zajímavosti není, že ani v době, kdy mnohé konkurenční společnosti (VW, Ford, GM, Mercedes a další) dávaly najevo skepsi směrem k budoucímu zájmu o elektromobily, Volvo a Polestar byly vždy na straně optimismu. Ještě v říjnu Švédové s Číňany (protože obě značky dnes ovládá čínské Geely) pro agenturu Reuters říkali, že „vidí zdravou poptávku” a „marže budou stoupat” mj. proto, že ceny vstupů klesají a ceny jejich aut se drží vysoko. Byl to zjevně nemístný optimismus.
Polestar při představování chystaných novinek pro další roky, zejména pak nového modelu 5, snížil svou prognózu prodejů pro letošní rok jen na 60 000 aut. Ještě v květnu přitom bylo cílem 80 tisíc vozů a před pár týdny byla prognóza zmírněná na „60 000 až 70 000” vozů. Teď jsme na 60 tisících a je otázkou, zda je tím negativní trend u konce.
Automobilka totiž ve svých finančních výsledcích za třetí čtvrtletí uvádí, že za poslední kvartál prodala jen 13 976 vozů. To je ještě méně než za čtvrtletí druhé (15 765 vozů) a byť meziročně odbyt roste, při soustavně se zintenzivňující přítomnosti značky na mnoha trzích to prostě není dost. A rychle se rozrůstá i nabídka Polestaru - k aktuálně jedinému dodávanému modelu 2 přibyl typ 4, jehož prodeje už začaly. Brzy by též měla být zahájena výroba modelu 3 a Polestar 5 má čerstvě po premiéře.
Ani finančně si značka nemne ruce. Hrubá marže se má za rok 2023 propadnout na pouhá 2 %, což je polovina toho, co sama firma ještě nedávno očekávala. Ani tady se tedy elektrický zázrak nekoná, optimismus ovšem švédsko-čínskou automobilku neopouští, jak také jinak. Díky rapidně se rozrůstající nabídce má do dvou let prodávat 155 000 až 165 000 aut ročně. S čtyřnásobně větší nabídkou se to může stát, ale stane se to? A bude to úspěch? Čas poví víc.



Polestar tento týden promluvil o své současnosti i zamýšlené budoucnosti. Aktuální výsledky zaostávají za očekáváními, i tato značka je nakonec konfrontována s upadajícími prodeji i zhoršenými finančními výsledky. Foto: Polestar
Zdroje: Polestar, Reuters
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 1.11.2025
- ESRR: Nová Road-Racingová série - 2x Hořice 31.10.2025
Nejnovější články
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
před 2 hodinami
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 3 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
včera
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
včera
Živá témata na fóru
- Kúpa jazdeného Audi A6 45 TDI quattro Sport VS Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line 11.03. 08:48 - otiscavin
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 08:18 - Vrooom
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
