I u nás stále prodávaná legenda SSSR dostala po 56 letech klimatizaci, řešená je svérázně

Je docela pravděpodobné, že si někteří majitelé za všechna ta léta nainstalovali klimatizaci do vozu sami, přímo z továrny ji ale Buchanka dostává skutečně poprvé. A je přesně tak svérázná jako auto samo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

I u nás stále prodávaná legenda SSSR dostala po 56 letech klimatizaci, řešená je svérázně

20.10.2021 | Petr Miler

I u nás stále prodávaná legenda SSSR dostala po 56 letech klimatizaci, řešená je svérázně

/

Foto: UAZ

Je docela pravděpodobné, že si někteří majitelé za všechna ta léta nainstalovali klimatizaci do vozu sami, přímo z továrny ji ale Buchanka dostává skutečně poprvé. A je přesně tak svérázná jako auto samo.

Legendární Buchanka se začala vyrábět v roce 1965. Za tu dobu prošla řadou úprav a její nabídka poznala spoustu specifických variant, ve své podstatě je to ale stále stejný vůz. Mimo Rusko se dnes prodává jako UAZ Classic a je tomu tak kupodivu i u nás, kde ceny u brněnského CanoCaru startují na 446 tisících korunách za osobní verzi Combi a 520 tisících Kč za asi nejzajímavější provedení Expedition. To rozhodně není málo na tak morálně staré auto, jeho schopnosti jsou ale stále stejně mimořádné. Hodně uveze a konstrukce založená na žebřinovém rámu mu zajišťuje výborné terénní schopnosti.

V Česku dostupným UAZům se ale dnes věnovat nechceme, zaujala nás tisková zpráva firmy, která informuje o výrobě první sériové Buchanky vybavené klimatizací. Po 56 letech ve výrobě nepůjde o světový rekord v rychlosti zařazení tohoto prvku do nabídky, rčení „lepší pozdě nežli později” ale platit nepřestalo. Jde navíc pouze o první vůz z řady, dostupnost tohoto prvku se bude jen rozšiřovat.

UAZ přiměla k tomuto převratnému kroku popularita vozu v Jižní Americe, zejména pak v Chile, kam se od předloňska vyváží. Jeho letošní prodeje jsou už teď třikrát vyšší než v loňském roce, což je v současné době obdivuhodný počin, vzhledem k tamnímu klimatu si ale zákazníci stěžovali právě na nemožnost interiér ochladit. A tak Rusové přišli s řešením.

Ve spolupráci s firmou Elinge dali za vznik skutečně svéráznému řešení, které nemá nic společného s těmi, která jsme v osobních autech běžně zvyklí vídat. Klimatizační jednotka byla v tomto případě připevněna na střechu a interiér zásobuje „zimou” nezávisle na zbytku ventilace též průduchy ve střeše. Řidič má k dispozici zvláštní ovladač, kterým může regulovat rychlost ventilace od 1 do 3 a nebo stroj vypnout. Interiér pak chladí výkonem až 5 kW.

Zvlášť pro jakýsi mikrobus to asi bude funkční řešení, takže proč ne, v Chile za něj jistě bude rádi. První postavený vůz s „klimou” je vyvedený právě ve zmiňovaném provedení Expedition s 2,7litrovým benzinovým čtyřválcem naladěným na 112 koní. Jeho výkon má na starosti pětistupňová manuální převodovka, která jím zásobuje všechna čtyři kola. Standardem je i uzamykatelný diferenciál a offroadové pneumatiky.

Jak jsme již zmínili, UAZ má v plánu nabídku klimatizace dále rozšiřovat, takže se má brzy objevit i na domácím trhu a tím pádem bude k dispozici též u nás. Co dodat? Snad jen popřát hodně zdaru do dalších 56 let, pak by tento vůz mohl dostat třeba i ventilovaná sedadla...


I u nás stále prodávaná legenda SSSR dostala po 56 letech klimatizaci, řešená je svérázně - 1 - UAZ-452 Buchanka 2021 klimatizace 01I u nás stále prodávaná legenda SSSR dostala po 56 letech klimatizaci, řešená je svérázně - 2 - UAZ-452 Buchanka 2021 klimatizace 02
I u nás stále prodávaná legenda SSSR dostala po 56 letech klimatizaci, řešená je svérázně - 3 - UAZ-452 Buchanka 2021 klimatizace 03I u nás stále prodávaná legenda SSSR dostala po 56 letech klimatizaci, řešená je svérázně - 4 - UAZ-452 Buchanka 2021 klimatizace 04
Legendární Buchanka se nově prodává i s továrně montovanou klimatizací. Zatím je k dispozici pro Chile, kam míří i první vyrobený kus, postupně ji ale dostanou i další varianty pro další trhy. Foto: UAZ

Zdroj: UAZ

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše