Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ironie osudu: Čínská automobilka žaluje Renault kvůli kopírování a zneužití jejího duševního vlastnictví
26.1.2022 | Petr Miler
Čínské automobilky by nikdy nebyly tam, kde jsou, kdyby se ve správný čas neuměly podívat pod pokličku konkurentům z vyspělejších koutů světa, nejprve od nich okopírovat jejich produkty a později je alespoň napodobit. Hra se ale zjevně otočila.
Spojení „americký sen” zná asi každý, my jsme před už více jak 10 léty popsali „čínský automobilový sen”. Tehdejší kolegův článek stojí za přečtení, neboť přesně popisuje nejen to, co se dělo do té doby, ale také to, co následovalo poté. Ve zkratce řečeno Číňané ještě na přelomu milénia neměli v rukou prakticky nic, nejprve bezostyšným kopírováním a později jen trochu opatrnějším napodobováním ale vyšplhali po zádech svých konkurentů z Evropy, Ameriky či zbytku Asie tak dobře, že je nyní skupují. A nezdá se, že by tento trend mohlo cokoli zastavit.
Jak se ale nyní ukazuje, není to celý obrázek. „Západní” automobilky svého času bály proti této praxi jakkoli vystoupit, neboť se obávaly reakce „strany”, která by jim mohla způsobit těžkosti při jejich pronikání na tehdy extrémně perspektivní trh. A tak nedělaly obvykle nic, i když se kolikrát vedle jejich auta v Číně prodával skoro stejně vyhlížející domácí model s logy neznámé místní značky vyměněnými za prestižnější znaky firmy, která s autem neměla co do činění. Číňané dnes přesto nemají problém v Evropě zkomplikovat život místním výrobcům pro nejspíše nechtěnou podobnost toho či onoho.
Nejnovější případ přichází z Německa, kde firma Human Horizons, která se u nás dříve mihla s crossoverem HiPhi X, zažalovala Renault proto, že francouzská automobilka měla zneužít její duševní vlastnictví, konkrétně logo. Pochopitelně nemluvíme o slavném kosočtverci, ten Francouzi používají už od doby, kdy možná pradědeček zakladatele Human Horizons tahal kačera, ale o logu nové podznačky Renaultu zvané Mobilize.
Nutno říci, že Číňané nevaří z vody, logo Mobilize je logu HiPhi hodně podobné (jde v podstatě o nakloněné totéž) a znak HiPhi byl registrován prokazatelně dříve. Přesto je ironií osudu, že se čínská firma po létech praktické nemožnosti zamezit zjevnému kopírování „západních” vzorů v její domovině domáhá zamezení nejspíše neúmyslného napodobení svého loga v Evropě. A je alespoň částečně úspěšná.
Human Horizons nejprve požádala Renault, aby logo Mobilize změnil, ale ten to odmítl. Následovala tak žaloba u německého soudu a žádost o předběžné opatření, která byla úspěšná, byť odvolací soud tento prozatímní verdikt později zvrátil. Spor má tedy daleko k uzavřenému, ukazuje to ale možnou další fázi čínské expanze - fakt, že Evropané kdysi nechali Číňany být v jejich domovině, zjevně neimplikuje, že Číňané dnes udělají to samé v Evropě.






Logo značky HiPhi (na fotkách model zvaný prostě X) vzniklo dříve... Foto: Human Horizons
...než logo divize Mobilize Renaultu a podobnost je nesporná. Přesto je ironií, že nyní zrovna čínská firma alespoň s parciálními úspěchy žaluje Renault kvůli zneužívání duševního vlastnictví. Foto: Renault
Zdroje: Auto Motor und Sport, Renault
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 7 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Z primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
2.6.2025Barva auta má dlouhodobě pozoruhodně dramatický vliv na zachování ceny. A váš hrdina je dost možná velké nemehlo
2.6.2025Výroba aut v Evropě čelí riziku téměř okamžitého zastavení, varují Němci, tak moc jsme se vydali na milost Číně
2.6.2025Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva