Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Itálie se ústy svého ministra znovu ohradila proti zákazu spalovacích aut, argumentuje rozumně
18.2.2023 | Petr Miler
Italové v tomto ohledu „zlobí” už delší čas, nakonec se ale pokládají stejné otázky jako snad každý rozumný člověk. Proč probůh k současně tak blízkému i vzdálenému datu nařizovat stoprocentní změnu bez podstatných výjimek?
Itálie má dál problém s automobilovými plány EU pro rok 2035. Ty předepisují, že všechna nová auta prodávaná v na území Evropské unie musí být od tohoto data bezemisní, což nutně neznamená, že budou jen elektrická (protože ani ta ve skutečnosti bezemisní nejsou). Návrh se ale v tuto chvíli jeví jako úplný zákaz spalovacích vozů, kdy výjimkou budou jen ta nejlepší auta pro nejbohatší.
Italové si něco takového nepřáli a nepřejí. A stále nejsou přesvědčeni, že to je realizovatelné bez drastických společenských i ekonomických dopadů, ačkoli nevidí podstatný přínos pro cokoli jiného. K plánům EU se dříve vyjádřila negativně premiérka Giorgia Meloni i ministr dopravy Matteo Salvini, nyní se k nim přidal také ministr zahraničí Antonio Tajani.
Corriere Della Sera k věci uvádí, že Tajani nedal najevo jen svůj nesouhlas, ale přišel i s vlastním alternativním návrhem - stanovit limit na 90 místo 100 procent elektrických aut v prodeji. V roce 2035 by tedy nikoli všechna nová auta, ale „jen” 90 procent z nich bylo papírově bezemisních. To by italskému průmyslu i obyčejným Italům dalo víc času na přizpůsobení se.
Pokud nedojde k úpravám, hrozí podle vrcholných italských politiků ztráta stovek tisíc pracovních míst a konec řady firem. Itálie na tomto poli určitě má důvod nezůstat potichu, neboť právě z ní pochází koncern FCA, který se sloučila se Stellantisem do ještě většího konglomerátu, jednoho z nejdůležitějších na automobilovém poli v celé Evropě.
Tajaniho dále podporuje Adolfo Urso, ministr pro hospodářský rozvoj v Itálii. Časový rámec navržený EU podle Ursa jednoduše nelze sladit s italskou realitou. Podle Ursa nejde jen o samotný automobilový průmysl, ale také o počet dobíjecích stanic. Urso konkrétně zmiňuje Nizozemsko: „V Itálii je v současné době 36 000 dobíjecích míst ve srovnání s 90 000 v Nizozemsku,“ uvádí. A prodeje elektromobilů v Itálii navzdory nemalým podporám také moc nejedou, loni se jich tam prodalo ještě méně než o rok dříve, přičemž tržní podíl EV zůstal na 3,7 procenta. To nemá daleko k české realitě.
Dodejme, že jakoukoli snahu o racionalizaci této debaty vítáme a jakýkoli jiný než černobílý přístup k věci je jistě správný. Na druhou stranu nám ale přijde celkem jedno, jestli půjde o 80, 100 nebo 90 procent. Jakékoli podobné nařízení bude v principu nesmyslné - EU musí rozvázat automobilkám ruce, aby mohly přijít s tím nejlepším řešením v tom kterém čase, v té které situaci. A tu nikdo ze současných politiků pro rok 2035 nedokáže odhadnout. Tedy krom toho, že oni už u vesla s největší pravděpodobností nebudou a případné následky jejich špatných rozhodnutí budou muset řešit jiní.
Ani fakt, že Fiat tlačí elektrický model 500, nemění nic na kritickém přístupu Italů k nařizování elektromobilů. Aktuálně by chtěli, aby aspoň nebylo tak plošné a prakticky neznalo výjimek. Foto: Fiat
Zdroj: Corriere Della Sera
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před hodinou - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 2 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 3 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 4 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 13:19 - GeneHawkins
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:15 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 10:58 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch