Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Izraelci odhalili přelomový armádní speciál z ultralehkého pancíře. Nepřipomíná nic, co na tomto poli známe
13.6.2022 | Petr Prokopec
Je to vskutku neortodoxní taktický stroj se vším všudy. Od svého původu přes základní pojetí až po unikátní konstrukci, flexibilitu i možnost dálkového ovládání se liší od všech armádních vozů, které jsme dosud mohli poznat.
Izraelská společnost Plasan patří mezi ty, které jsou zajímavé už ze své podstaty. Ač jde o společnost především vyrábějící armádní techniku, nevlastní ji stát či žádný nadnárodní koncern. Místo toho je majitelem kibuc Sasa, tedy zemědělská oblast na severu Izraele čítající zhruba 100 rodin. Pro ty pak po celém světě pracuje 1 300 zaměstnanců, z toho 650 ve Spojených státech a 180 ve Francii. Firma proslula hlavně svým odolným a přitom lehkým pancířem, který dle amerického velvyslance Dana Shapira již zachránil spoustu životů.
Nově se Plasan pochlubil taktickým vozidlem Wilder, které ani v nejmenším neodpovídá představám, jaké lidé o armádní technice mají. Inspirací se mu totiž staly off-roadové buggyny schopné překonat jakýkoliv terén ve vysokých rychlostech. Vůz tak dostal unikátní systém zavěšení, které umožňuje 370mm zdvih kol. Kromě toho disponuje centrálním monokokem, se kterým jsou spárované pomocné rámy vpředu a vzadu. Při 4,39metrové délce je přitom novinka kratší než dvoudveřový Jeep Wrangler.
Jelikož se Izraelci snažili o maximální snížení hmotnosti, ovšem zachování špičkové ochrany, nejprve se během vývoje snažili o pancíř. Teprve následně došlo na samotné automobilové součásti, které byly do vzniklé kabiny či pod ni integrovány. I z toho důvodu disponuje Wilder poměrně neobvyklou koncepcí, kdy řidič sedí vpředu uprostřed, zatímco další dvojice vojáků, z nichž jeden je velitel vozidla, okupuje boční sedadla druhé řady. To centrální posunuté o trochu dozadu je pak určeno operátorovi zbraňových systémů.
Wilder se nicméně dokáže obejít i bez posádky, jakkoli momentálně je umožněno pouze jeho dálkové ovládání. Izraelci nicméně pracují na autonomním systému úrovně SAE4, který by v rámci pozemních bojů mohl dané armádě poskytnout nemalý náskok - proti nepříteli totiž dokáže vyslat celou flotilu bez hrozby ztrát na životech. Jak nicméně firma Plasan dodává, jde o poměrně náročný úkol. V terénu totiž sice nehrozí třeba kolize s nepozornými dětmi, senzory se však pro změnu nemohou chytit třeba namalovaného dopravního značení.
I přes toto prozatímní omezení Wilder je opravdu přelomovým vozem. Na to, že má balistickou úroveň ochrany Stanag 4569, váží pouze 3,7 tuny. Pobrat pak navíc dokáže 800 kilo nákladu, pro který je připraven prostor nad zadní nápravou a potažmo nad motorem. Tím je 2,8litrový turbodiesel Cummins, jehož 161 koní dostal na starosti osmistupňový automat od ZF. Samozřejmostí je pohon všech kol, nejvyšší rychlost pak byla z bezpečnostních důvodů omezena na 120 km/h.
Lze už jen dodat, že Plasan Wilder je natolik lehký, že jej mohou transportovat i menší typy helikoptér jako třeba CH-47 Chinook. Spárovat jej pak lze s přívěsem AteMM, který zvládá pobrat další dvě tuny nákladu. Zároveň nicméně může být osazen bateriemi o kapacitě 47 kWh a elektromotorem naladěným na 35 koní. Toto ústrojí lze přitom propojit se zmiňovaným dieselem, čímž vzniká hybridní ústrojí. Přívěsů lze navíc naskládat hned několik za sebe, vzniknout tak může „vlak“ se všemi hnanými koly.
Plasan počítá s tím, že výrobu buď obstará kompletně, nebo odběratelům dodá stavebnice, jež budou montovány v místě určení. Jedním z nich může být i Velká Británie, tamní armádu by totiž Izraelci velmi rádi zásobovali. O mnohamiliardový kontrakt však budou muset soupeřit s tamní firmou Horiba Mira, která již vojákům k otestování poslala podobně koncipované vozidlo Viking. To je však kvůli třem nápravám o poznání větší a těžší.












Plasan Wilder je ideálním vozem pro budoucí konflikty, do centra dění se již nyní dokáže dostat bez posádky. Je také na své pojetí extrémně lehký a flexibilní, do budoucna má disponovat i autonomním řízením. Foto: Plasan
Zdroj: Plasan
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 2 hodinamiNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
před 6 hodinamiMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superbike: Rozchod Rabata a Motoxracingu. Přijde Rinaldi? včera 20:22
- Triumph Speed Triple 1200 RX 2026: limitovaná edice včera 12:15
- Toprakův vítězný hattrick se nepodařil 18.5.2025
- SSP300: Vítězí KTM před Kove a Yamahou 18.5.2025
- Další turecké vítězství v Mostě; zásluhou Cana Öncua, 15. Vostatek 18.5.2025
Nejnovější články
Fandové hledají cesty, jak snížit ukrutnou hmotnost nového BMW M5. A nachází je, Mnichov to ale zjevně nezajímá
před 54 minutamiNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
před 2 hodinamiKolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
před 3 hodinamiPotomci zesnulého sběratele chtěli rychle prodat vzácnost, kterou koupil za 33 milionů, v aukci bez rezervy splakali nad výdělkem
před 5 hodinamiNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.20. 11:24 - pavproch
- Přestavba Peugeot 308 SW 05.20. 09:26 - JeanneFadel
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 13:27 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.17. 19:29 - Vrooom
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 05.17. 16:49 - Vincente DePalito
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 18:57 - Truck Daškam
- Onboard videa 05.15. 15:13 - řidičBOB