Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar před velkým obratem smazal všechny fotky na Instagramu, je to pozoruhodný pokus změnit historii
31.5.2022 | Petr Prokopec
Historii píší vítězové, říká se. Jaguar by zase rád vítězil a při té příležitosti se snaží nechat zapomenout na vše, čím byl. Tedy skoro na vše. I tak je to pozoruhodné, firmy obvykle na své minulosti spíše staví, ať už byla jakákoli.
Jaguar loni oznámil, že se svými auty kompletně přejde na elektrický pohon v nejbližším možném termínu. Něco takového vyděsilo dealery, kteří mají problémy s oslovováním zákazníků už nyní, kdy nabízí relativně žádoucí zboží. Britská automobilka navíc dodala, že se hodlá na trhu posunout do teritoria Bentley, což znamená enormní zdražení. A aby toho nebylo málo, součástí nabídky již nemají být SUV. Tedy ten typ auta, který se dnes prodává především. To je neuvěřitelně odvážný, snad až naivní plán, přesto značka právě v tomto duchu rýsuje svou úspěšnou budoucnost.
Plně elektrický chce Jaguar být už v roce 2025, což je doslova za chvíli. Zvláště pokud si uvědomíme, že jsme dosud neviděli jediný náznak chystaných aut, jenž se přitom designově mají od stávajícího portfolia výrazně odchýlit. Je tak vskutku otázkou, jak to Britové chtějí všechno stihnout. I z jejich posledních aktivit se ale zdá, že to myslí smrtelně vážně a skoro za vším, co bylo doteď, dělají tlustou čáru.
Automobilka totiž ze svého účtu na Instagramu smazala všechno, co tam za posledních 10 let přidala. To je něco naprosto nevídaného, právě podobné historické kořeny mají pro firmy svou hodnotu. Ani automobilky, které měly co do činění třeba s hitlerovským Německem, se dnes netváří, že se to nestalo, jakkoli vše prezentují v patřičných souvislostech. Jaguar ale tímto krokem jasně říká: Spalovací minulost nebyla, teď už přijde jen elektrická budoucnost.
Není ale zase tak důsledný, což do věci vrhá ještě více chaosu. Po „velké čistce” před ještě větším obratem totiž naservíroval téměř 13 milionům sledujících tři snímky Jaguaru XJR-9. Tedy fotky závodního speciálu, který v roce 1988 vyhrál závod 24 hodin Le Mans. Pro britskou automobilku šlo o šesté ze sedmi vítězství na okruhu Le Sarthe, o to poslední se v roce 1990 postaral model XJR-12 LM. V obou případech pohon pochopitelně neměla na starosti elektrická jednotka, nýbrž monstrózní sedmilitrový dvanáctiválec. Tedy agregát, při jehož vyslovení se dnes v Coventry musí doslova ošívat. Je proto opravdu překvapivé, že na Instagramu figurují pouze snímky tohoto vozu reprezentujícího opět spalovací éru značky.
Jaguar na dotazy fanoušků uvedl, že „přichází něco živelného“. Nic bližšího však již Britové nedodali. Pokud si nicméně uvědomíme, že v posledních letech žili především reinkarnací svých legend, neboť obnovili výrobu modelů E-Type a C-Type, i když jen v limitovaném množství, pak se znovuzrození klidně může dočkat i zmíněný závoďák. Potvrzuje to i skutečnost, že stejné snímky na svém profilu na Instagramu představila také divize Jaguar Special Vehicles. Že by moderní elektrická interpretace téhož? Kdo ví.
Jsme tedy opravdu zvědavi, co bude následovat. Nepředpokládáme však, že by Britové přišli s novým speciálem (letošní Le Mans začíná už brzy, 11. června), pro to dnes jednoznačně nemají zdroje ani motivaci. Zatím to vypadá, že ústředí značky ve všem tom chaosu zachvátila hromadná schizofrenie. Skutečně totiž nechápeme, proč se Britové stydí za svou nedávnou historii a místo toho odkazují na událost, která se odehrála před 34 lety a u čehož byl jeden z jejich vůbec nejobjemnějších spalovacích motorů. Snad se vše brzy vysvětlí.
Toto jsou jediné snímky, které dnes najdete na účtu Jaguaru na Instagramu. Co přesně značka svými posledními aktivitami zamýšlí, není jasné. Foto: Jaguar
Vzpomínky na obdivované kusy historie typu Jaguaru XFR-S jsou pryč, s takovými stroji zjevně už „nový Jaguar” nechce mít nic společného. Foto: Jaguar
Zdroj: Jaguar@Instagram
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 8 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 9 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 11 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva