Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut
4.9.2020 | Petr Prokopec
Od momentu jeho prvního nasazení v produkčních automobilech bylo jasné, že se dostane i do aut pro masy, otázkou bylo, kdy. Trvalo to dlouho, ale ten moment možná právě nastal.
O karbonu to nejdůležitější nejspíše víte, a tak jen v rychlosti připomeneme, že ve srovnání s tradičnějšími materiály je pevnější a zároveň výrazně lehčí. Auta tak mohou být bezpečnější a současně lehčí, což je přesně to, za čímž se každý vývojář žene. Nižší hmotnost pak pochopitelně prospívá celkové efektivitě, a tak můžete mít auto rychlejší i úspornější při jinak stejném výkonu, použít menší brzdy či méně robustní zavěšení, čímž hmotnost znovu klesne a tak bychom mohli pokračovat ještě dlouho. Není tak překvapivé, že jeho masivní nasazení by si přál každý výrobce, nicméně až dosud tomu bránily vysoké náklady.
Aktuálně se však o slovo hlásí Nissan, který měl dosáhnout tak výrazného pokroku, že by se karbon měl dostat od exkluzivních supersportů za desítky milionů korun k mainstreamové produkci. Stojí za tím unikátní výroba založená na modelování pomocí tlaku, při které je užívána dvoudílná forma. Japonci nejprve usadí předem nastříhaná vlákna na spodní „kopyto“, než přiklopí to vrchní. Úzkou mezerou mezi nimi je pak dovnitř vstříknuta pryskyřice.
Aby Nissan mohl tento způsob použít, musel nejprve formy osadit tepelným senzorem. Zároveň je udělal i průhlednými, aby zaměstnanci mohli zkontrolovat, že pryskyřice je ideálně rozložena. Po kontrole je ve formě zvýšen tlak a pryskyřice se nechá ztvrdnout. Dle automobilky je tím čas potřebný na výrobu zredukován o 80 procent. Zároveň také na polovinu klesla doba potřebná k vývoji forem, které mají optimalizované drážky kvůli lepšímu rozprostření pryskyřice.
Automobilka uvedla, že karbonové výlisky začne používat u budoucích modelů, a to zpočátku hlavně u středových sloupků. Pozdější využití je ale možné prakticky kdekoli - z karbonu resp. plastu vyztuženého karbonovými vlákny se dá udělat kde co od karosářských dílů až po disky kol.





















Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, nasadit jej tak budou moci i u mainstreamových vozů, nikoliv pouze u supersportovního GT-R. Foto: Nissan
Zdroj: Nissan
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
