Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut

Od momentu jeho prvního nasazení v produkčních automobilech bylo jasné, že se dostane i do aut pro masy, otázkou bylo, kdy. Trvalo to dlouho, ale ten moment možná právě nastal.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut

4.9.2020 | Petr Prokopec

Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut

/

Foto: Nissan

Od momentu jeho prvního nasazení v produkčních automobilech bylo jasné, že se dostane i do aut pro masy, otázkou bylo, kdy. Trvalo to dlouho, ale ten moment možná právě nastal.

O karbonu to nejdůležitější nejspíše víte, a tak jen v rychlosti připomeneme, že ve srovnání s tradičnějšími materiály je pevnější a zároveň výrazně lehčí. Auta tak mohou být bezpečnější a současně lehčí, což je přesně to, za čímž se každý vývojář žene. Nižší hmotnost pak pochopitelně prospívá celkové efektivitě, a tak můžete mít auto rychlejší i úspornější při jinak stejném výkonu, použít menší brzdy či méně robustní zavěšení, čímž hmotnost znovu klesne a tak bychom mohli pokračovat ještě dlouho. Není tak překvapivé, že jeho masivní nasazení by si přál každý výrobce, nicméně až dosud tomu bránily vysoké náklady.

Aktuálně se však o slovo hlásí Nissan, který měl dosáhnout tak výrazného pokroku, že by se karbon měl dostat od exkluzivních supersportů za desítky milionů korun k mainstreamové produkci. Stojí za tím unikátní výroba založená na modelování pomocí tlaku, při které je užívána dvoudílná forma. Japonci nejprve usadí předem nastříhaná vlákna na spodní „kopyto“, než přiklopí to vrchní. Úzkou mezerou mezi nimi je pak dovnitř vstříknuta pryskyřice.

Aby Nissan mohl tento způsob použít, musel nejprve formy osadit tepelným senzorem. Zároveň je udělal i průhlednými, aby zaměstnanci mohli zkontrolovat, že pryskyřice je ideálně rozložena. Po kontrole je ve formě zvýšen tlak a pryskyřice se nechá ztvrdnout. Dle automobilky je tím čas potřebný na výrobu zredukován o 80 procent. Zároveň také na polovinu klesla doba potřebná k vývoji forem, které mají optimalizované drážky kvůli lepšímu rozprostření pryskyřice.

Automobilka uvedla, že karbonové výlisky začne používat u budoucích modelů, a to zpočátku hlavně u středových sloupků. Pozdější využití je ale možné prakticky kdekoli - z karbonu resp. plastu vyztuženého karbonovými vlákny se dá udělat kde co od karosářských dílů až po disky kol.


Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 1 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 01Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 2 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 02Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 3 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 03Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 4 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 04Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 5 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 05Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 6 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 06Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 7 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 07Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 8 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 08Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 9 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 09Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 10 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 10Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 11 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 11Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 12 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 12Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 13 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 13Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 14 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 14Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 15 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 15Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 16 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 16Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 17 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 17Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 18 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 18Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 19 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 19Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 20 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 20Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, může se konečně dostat do obyčejných aut - 21 - Nissan a vyroba karbonu 2020 prvni sada 21
Japonci dosáhli průlomu ve výrobě karbonu, nasadit jej tak budou moci i u mainstreamových vozů, nikoliv pouze u supersportovního GT-R. Foto: Nissan

Zdroj: Nissan

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše