Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci jmenovali nejúspornější auta dneška v reálném provozu, berou extrémně málo
1.4.2021 | Petr Prokopec
Pokud je nízká spotřeba paliva jedním z faktorů, které rozhodují o vaší přízni k tomu či onomu vozu, tohle je něco pro vás. Ve výběru japonského ministerstva ovšem figurují jen japonská auta.
Na udávanou spotřebu japonských aut v posledních letech kvůli manipulacím Mitsubishi byla upřena pozornost. Automobilka se třemi diamanty ve znaku si poněkud upravila metodiku, aby dosáhla lepších výsledků. To ji ve výsledku stálo autonomii, neboť Nissan se koupí 34procentního podílu stal hlavním akcionářem a tedy i hybnou silou veškerého dění. Je přitom třeba dodat, že Mitsubishi bylo k podvodům do jisté míry dohnáno extrémně přísnou legislativou.
Přísné zákony se Japonci loni rozhodli poněkud zmírnit, aktuálně tak jsou dokonce benevolentnější než Evropa či Spojené státy. Neznamená to ovšem, že by se rázem v zemi začaly produkovat jen vozy osazené nečistými pohonnými jednotkami, protože o nízkou spotřebu jde hlavně zákazníkům a ti smýšlí pořád stejně. Ve skutečnosti jsou i nové standardy přísnější než ty přechozí, neboť nyní mají auta dosahovat 4,9litrové spotřeby. Jde přitom o průměr pro celé odvětví, konkrétní hodnoty jednotlivých typů jsou vázány na jejich hmotnost.
V čem přitom spočívá ono zpřísnění a zároveň rozvolnění? V prvém případě tu máme požadovanou vyšší efektivitu, pro rok 2015 standard vyžadoval 5,9 litru a v roce 2010 se jednalo o 6,1 l/100 km. Nicméně v těchto letech ještě nebyla tak rozvinutá elektrifikace a hybridizace, k daným hodnotám se tedy výrobci dostávali jen horko těžko. Aktuálně nicméně nemají problém dosáhnout ještě nižších hodnot, než jaké legislativa přikazuje.
S daným zjištěním vyrukovalo japonské ministerstvo dopravy, které zveřejnilo žebříček nejúspornějších aut na tamním trhu. Pokud ovšem čekáte, že na čele budou tzv. kei cars, tedy ty nejmenší vozy osazené titěrnými přeplňovanými 0,6litrovými motory, jste vedle jak ta jedle. Lépe je na tom minimálně deset „plnohodnotých” vozů - jakkoliv se dá usuzovat, že ve skutečnosti jich bude ještě více. Tak daleko ale žebříček nepokračuje.
Na čele je Toyota Yaris s průměrem 2,7 l/100 km. V dokumentech není uvedeno, o jakou verzi jde, nic jiného než hybrid to však při tak malém číslu být nemůže. U druhé Toyoty Prius je číslo 3,1, zde je již vše jasné, tento model se ostatně s ničím jiným než s kombinací benzinové a elektrické jednotky od roku 1997 ani neprodává.
Toyota má v první desítce hned sedm aut, zatímco Nissan pouze jedno a Honda dvě. Právě Insight pak žebříček uzavírá, a to s 3,5litrovým průměrem. Nejúspornější kei car, jímž je Suzuki Alto, je však i od této hodnoty poměrně vzdálen, v testu totiž dosáhl na 3,9 l/100 km. Na druhou stranu, rozdíly mezi nejmenšími vozy nejsou tak veliké, neboť desátá Mazda Flair Crossover má jezdit za 4 litry.
Ve všech případech jsme pak hluboko pod oněmi požadovanými 4,9 litry, jakkoliv s ohledem na hmotnost hlavně kei cary proklouzly daným sítem jen velmi těsně. Většina z nich se totiž pohybuje okolo 800 kil, pro které je vyžadován průměr 4,1 l/100 km. Možná i proto se aktuálně všechny začínají prodávat se stále luxusnější a bohatší standardní výbavou, která pak vede k vyšší hmotnosti a tedy benevolentnějšímu limitu.
Nejúspornější auta na japonském trhu k 31. březnu 2021
Toyota Yaris - 2,7 l/100 km
Toyota Prius - 3,1 l/100 km
Toyota Yaris Cross - 3,25 l/100 km
Toyota Corolla Sport - 3,3 l/100 km
Toyota Aqua - 3,35 l/100 km
Nissan Note - 3,4 l/100 km
Honda Fit (Jazz) - 3,4 l/100 km
Toyota Corolla - 3,44 l/100 km
Toyota Corolla Touring - 3,44 l/100 km
Honda Insight - 3,5 l/100 km









Nejúspornější auta na japonském trhu aktuálně nabízí Toyota, která má v Top 10 hned sedm zástupců. Yaris se jako jediný dostal pod 3 l/100 km, Prius a Yaris Cross však nejsou od této mety výrazně vzdáleny. Foto: Toyota
Zdroj: Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 10 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
