Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Japonci stvořili auto, které má manuální i automatickou převodovku, zároveň
9.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Aby nějaký vůz nabízel na výběr dva typy převodovky, není ani dnes až tak výjimečné. Tento ale nedává na výběr jen při koupi, oba nabízí pořád.
I když možností výběru v posledních letech ubývá, pořád se najde dost aut, která vám při koupi umožňují vybrat si mezi automatickým nebo manuálním řazením. Většina lidí má v tomto ohledu předem jasno a pokud váhají, mohou sáhnout po jisté kombinaci obojího. Pod tím si dnes můžeme představit robotizovaný manuál - technicky to je manuální převodovka, řidič ale sám neřadí, to za něj dělá automatika. Teoreticky je to zajímavý nápad z hlediska snížení ztrát při přenosu výkonu a zdánlivé spojení výhod obojího, v realitě existuje ale jen hrstka robotizovaných manuálů, které by nespojovaly spíše nevýhody obojího.
Toyota na to v případě konceptu GR HV, podivného to hybridu vzniklého z modelu GT 86, jde z opačné strany. V útrobách je šestistupňová automatická převodovka, která ale dostala navíc i normální řadicí páku s kulisou ve tvaru písmene H. A po stisku jednoho tlačítka, která má na sobě červené písmeno M, ji můžete začít používat, jako byste měli normální manuál. Tedy, skoro, má to jeden háček.
Hovoří se o tom, že „nemusíte používat spojku” - jestli ve voze vůbec je spojkový pedál, netušíme, na fotkách jsou vidět jen pedály brzdy a plynu a nelze jednoznačně říci, jestli je tu ještě nějaký třetí, schoval by se případně za středovým tunelem. Co vidět je, je pět tlačítek, označených P, R, N, D a zmíněné M. A také normální řadicí páka, navíc se startovacím tlačítkem v hlavici jako u Mercedesu SLR McLaren.
Jak to přesně funguje, netušíme, ale odhadujeme, že převodovka je klasický automat s hydroměničem, který řadí sám, dokud nezmáčknete tlačítko M. Pak řadíte pákou, která ale ve skutečnosti není páka, nýbrž elektronický volič - a podle toho, kam ho posunete, převodovka zvolí správný kvalt. Je to ovšem jen naše spekulace, reálně může být toto řazení typu „budu všechno, co si budeš přát” řešeno i jinak. Na přesný popis si musíme počkat do tokijského autosalonu, kde se vůz ukáže in natura, za krajně neobvyklé ale můžeme řešení jeho řazení označit už nyní...
Automat ovládáte tlačítky, manuální režim pákou. Zní to zajímavě, ale nebude to jen stará technika v novém kabátě?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nepochopitelně těžký Mercedes-AMG GT ve sprintech spráskali jako psa, nestačil ani 9 let starému Audi bez turba s pohonem 4x2
před 2 hodinami - Stavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
včera - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024
Nejčtenější články
- Do Nizozemska se vrací zdravý rozum. Nová vláda zvýší rychlost na dálnicích, zruší dotace elektromobilů, omezí bezemisní zóny
17.5.2024 - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Nejprodávanější Jaguar končí bez nástupce, i ten padl za oběť posedlosti značky elektromobily
17.5.2024 - Číňanům už Čína není dost dobrá, první tamní automobilka si nově vystačí jen s působením v Evropě
17.5.2024 - Nechcete sedan s motorem Ferrari? Jediný prodejce jich nabízí hned pět, všech pět v zemi
17.5.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 06.17. 07:15 - Truck Daškam
- Vozidlo do 200k 06.16. 21:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 20:05 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 19:16 - jerry
- Politický koutek 06.16. 13:10 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 06.14. 11:15 - pavproch
- Škoda Auto obecně 06.13. 20:46 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 06.13. 14:01 - řidičBOB