Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl

Evropa se pomalu posouvá k tomu, že zlem už bude i malý motor s přeplňováním, vedle toho Subaru pro své nové BRZ nabízí jen větší atmosféru. Proč tomu tak je?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl

22.11.2020 | Petr Miler

Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl

/

Foto: Subaru

Evropa se pomalu posouvá k tomu, že zlem už bude i malý motor s přeplňováním, vedle toho Subaru pro své nové BRZ nabízí jen větší atmosféru. Proč tomu tak je?

Jednou z velmi zajímavých, ale zároveň poněkud smutných novinek tohoto týdne byla další generace Subaru BRZ. Ačkoli auto vypadá jen jako větší facelift předchozího provedení, je prakticky kompletně nové, a to zejména po technické stránce. Právě to je zajímavé, však nám ukažte, kolik moderních sportovních kupé vám nabídne atmosféricky plněný motor pod přední kapotou, manuální převodovku, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál? Vedle BRZ to budou obvykle jen citelně exotičtější, a tedy i dražší modely.

Bohužel, tentýž faktor činí premiéru novinky smutnou. Evropa poněkud slepě zahleděná do jakési uhlíkové revoluce odmítá cokoli, co na papíře nevypadá jako zelený grál, ať už to reálně dělá cokoli. Před místními předpisy projde v podobných cenových hladinách leda malý přeplňovaný, nejlépe elektrifikovaný benzin, nebo rovnou elektrický pohon. Subaru už se tak ani nepokusí u nás BRZ nabídnout, což je pro pestrost místní nabídky aut jednoznačně škoda.

I z toho důvodu, ale také kvůli limitům předchozí generace se na mysl klade otázka, proč vlastně dostal přednost tento motor. Proč Japonci v době, kdy i prestižní automobilky dávají od atmosfér ruce pryč, volí právě toto řešení? Však novinka sice má o nějakých 30 koní a 40 Nm více než dříve, ale to stěží ohromí ty, kteří BRZ označovali za možná zábavné, ale pomalé. V době, kdy motory 2,0 turbo generují i přes 400 koní, působí jednotka 2,4 bez turba s 231 koňmi jako anachronismus.

Právě na to byl kolegy z Road&Track tázán Dominick Infante z PR oddělení značka a dal na stůl celkem jasné důvody. Podle něj sice bylo možné použít motor 2,4 s turbem, ale jeho odlišná konstrukce by zvýšila těžiště vozu. Dále by stoupla jeho hmotnost, auto by muselo být dražší a v neposlední řadě: ovladatelnost by šla do kopru.

Subaru tak sáhlo po atmosféře, kterou naladilo tak, aby nevyžadovala tak vysoké otáčky pro dodávání solidního výkonu (maximum točivého momentu je nyní v 3 700 a ne 6 400 ot./min, to je velký rozdíl). Auto by tedy mělo být rychlejší, navíc automobilka slibuje zachování nízké ceny a přijatelných servisních i dalších provozních nákladů, reálnou spotřebu nevyjímaje.

Subaru tak podle nás udělalo dobře - turboalternativ je ne trhu bezpočet, tohle může být snadno jeden z posledních lidových sporťáčků bez přeplňování se všemi obvyklými (a Subaru vesměs jmenovanými) výhodami této koncepce. Jen v Evropě si kvůli tomu jeho auto už nekoupíme, bohužel.


Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 1 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 01Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 2 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 02Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 3 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 03Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 4 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 04Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 5 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 05Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 6 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 06Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 7 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 07Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 8 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 08Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 9 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 09Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 10 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 10Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 11 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 11Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 12 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 12Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 13 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 13Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 14 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 14Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 15 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 15Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 16 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 16Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 17 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 17Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 18 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 18Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 19 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 19Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 20 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 20Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 21 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 21Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 22 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 22Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 23 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 23Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 24 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 24Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 25 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 25Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 26 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 26Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 27 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 27Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 28 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 28Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 29 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 29Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 30 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 30Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 31 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 31Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 32 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 32Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 33 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 33Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 34 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 34Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 35 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 35Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 36 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 36Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 37 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 37Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 38 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 38Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 39 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 39Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 40 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 40Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 41 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 41Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 42 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 42Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 43 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 43Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 44 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 44Japonci vysvětlili, proč dál odmítají motor s turbem, jejich důvody dávají smysl - 45 - Subaru BRZ 2021 prvni oficialni sada 45
Subaru BRZ druhé generace představuje řidičský ideál svého druhu, a to i díky svému neobvyklému motoru. Bohužel, EU mu zůstane zapovězena. Foto: Subaru

Zdroj: Road&Track

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše