Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU

Evropská unie si ráda hraje na svobodný a otevřený trh a svými pravidly tvrdě potírá každý náznak diskriminace. Ve skutečnosti ale sama už v zárodku omezuje možnosti volby více než Čína.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU

16.2.2020 | Petr Miler

Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Evropská unie si ráda hraje na svobodný a otevřený trh a svými pravidly tvrdě potírá každý náznak diskriminace. Ve skutečnosti ale sama už v zárodku omezuje možnosti volby více než Čína.

Čína se za poslední dekády v mnohém proměnila a díky své stále větší ekonomické vyspělosti může leckomu připadat jako moderní demokratická země. Ničím takovým ale není. Je to komunistická země, které dál vládne pár lidí s prakticky neomezenou mocí. Jsou s to poroučet větru dešti, technickými prostředky rozhánět mraky na obloze v den, kdy se nehodí a druhý den zavřít všechny, kteří si dovolí říci, že přece jen sprchlo. Nakonec, případ doktora Li, který si jako první „drze” dovolil varovat kolegy před tím, čemu teď říkáme koronavirus a následně ho policie pronásledovala kvůli šíření „falešných zpráv”, zná celý svět.

Že v takové zemi značně regulují tržní prostředí, nemusíme dodávat. V poslední době často skloňujeme tamní přístup k elektrickým autům, které se nejprve dočkaly v Číně velké podpory a rychlého rozmachu, když se ale ekonomická situace země začala zhoršovat, byly ve snaze o návrat k racionalitě razantně omezeny a prodeje těchto aut zamířily opětovně ke dnu. Jak se s tím vypořádají subjekt na trhu, už je na nich, strana zkrátka jednou rozhodla tak a podruhé jinak.

V Evropě máme tendenci si myslet, že zdejší trh je otevřenější, faktem je ale pravý opak. Zejména Evropská unie jej postupem času svázala tolika regulacemi, že už není možné dělat věci tak, jak si přejí zákazníci - je třeba je dělat tak, jak si přejí pravidla EU a teprve poté mezi nastavenými mantinely dát přednost tomu, co si lidé přejí. To v obecné rovině nezní tak špatně, dokud se ale ony mantinely nestanou tak úzkými, že preference zákazníka přestanou hrát jakoukoli roli. A v automobilové Evropě máme k tomuto stavu sakramentsky blízko.

Svědčí o tom nejnovější dění právě v Číně, kde se koncern General Motors rozhodl zaplavit trh s menšími auty pouze vozy s tříválcovými motory. K něčemu takovému už delší dobu směřuje celá Evropa a v České republice to známe dobře - například Škoda Fabia s jiným než tříválcovým motorem přestala existovat, model Rapid na sklonku své výroby také jiné nenabízel. A i v nespočtu jiných kompaktních či subkompaktních vozů libovolných značek nic jiného v pozici základní pohonné jednotky nenajdeme.

Že po ničem takovém zákaznici nevolali a nevolají, jsme zmiňovali mnohokrát. Tříválec nemá z hlediska uživatele žádnou podstatnou výhodu, vibruje, má nepříjemný zvukový projev a podobně hodnotitelný průběh výkonu, což vyměňuje za údajně nižší spotřebu paliva, která ovšem v praxi nepřichází, často spíše naopak. V životě jsme se nesetkali s nikým, kdo by například řekl, že si konečně místo toho užraného 1,2 TSI se čtyřmi válci mohl pořídit ten skvělý nový 1,0 TSI se třemi, pokud to nebyl člověk z PR oddělení Škody. Někteří se o auta nezajímají a změnu neregistrují (popř. nejsou schopni pojmenovat důvody své menší spokojenosti), jiní ji přes nevůli tolerují a další ji odporují. I kdyby ovšem udělali cokoli, nic na nabídce automobilky nezmění - nižší papírové emise CO2 a s nimi snížená hrozba vysokých pokut od EU mají větší význam než spokojenost klientů.

V Číně to funguje jinak. GM tam nabídl pouze s tříválci modely Chevrolet Cruze resp. odvozený Cavalier a Buicky Excelle, Verano a Encore, ale neprošlo mu to. I když se do loňského léta držel s propadem prodejů na úrovni celého trhu, po „tříválcizaci” se totálně propadl. V listopadu a prosinci klesl odbyt Chervoletu meziročně o polovinu, u Buicku mezi 15 a 30 procenty. Důvod si domyslíte - lidé si začali ve velkém stěžovat na vibrace a hluk tříválcových motorů a auta prostě přestali kupovat.

Jsme si jisti, že velká část evropských zákazníků by situaci hodnotila stejně, kvůli tlaku Unie na všechny ale alternativa v podstatě neexistuje, takže si můžete vybrat leda auto s tříválcem od Škody, tříválcem od Opelu nebo tříválcem od Fordu, co na tom sejde. V Číně alternativy jsou a GM nezbylo, než vše přehodnotit. Jeden z tamních manažerů značky pro agenturu Reuters řekl, že zvolený krok byl „příliš rychlý, příliš radikální a sofistikované plánování postrádající”. A že po setkání s dealery, kteří jednohlasně svedli propad prodejů na tříválcové motory, automobilce nezbylo než vrátit čtyřválce do nabídky.

Od druhého kvartálu se tak mají s většími motory vrátit Chevrolet Cruze/Cavalier a Buick Excelle, další modely mají následovat. V Číně tak zákazníci evidentně znamenají více než v Evropské unii, kde ke stejným steskům nepřihlíží nikdo - i když technici automobilek vědí, jakým jsou tříválce kompromisem, stejně s nimi výrobci jdou na trh jako s něčím skvělým, protože pokuty od EU nedávají prostor k jinému řešení. Že v roce 2020 můžeme jen závidět Číňanům jejich pozici na trhu v zemi držené v otěžích komunistické strany, je podle nás hodně smutným obrazem reality fungování současného světa.


Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU - 1 - Chevrolet Cavalier 2020 Cina ilustracni 01Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU - 2 - Chevrolet Cavalier 2020 Cina ilustracni 02Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU - 3 - Chevrolet Cavalier 2020 Cina ilustracni 03Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU - 4 - Chevrolet Cruze 2020 Cina ilustracni 01Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU - 5 - Chevrolet Cruze 2020 Cina ilustracni 02Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU - 6 - Chevrolet Cruze 2020 Cina ilustracni 03Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU - 7 - Chevrolet Cruze 2020 Cina ilustracni 04Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU - 8 - Chevrolet Cruze 2020 Cina ilustracni 05Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU - 9 - Chevrolet Cruze 2020 Cina ilustracni 06Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU - 10 - Chevrolet Cruze 2020 Cina ilustracni 07Je to smutné, ale už i v komunistické Číně zákazník znamená víc než v EU - 11 - Chevrolet Cruze 2020 Cina ilustracni 08
„Čínský” Cherolet Cruze resp. od něj odvozený Cavalier je jedním z modelů, které jsou od loňského roku v Číně k mání jen s tříválci. Jejich prodeje to poslalo skoro k nule, neboť lidé nebyli s to vystát vibrace a zvukový projev nových motorů. To nejsou s to vystát ani lidé v EU, zatímco v Číně ale mateřský koncern GM jedná a situaci zachraňuje návratem čtyřválců do nabídky, v EU se neděje - a nebude dít - nic

Zdroje: Reuters, Chevrolet

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.