Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z mála šéfů automobilek realisticky popsal budoucnost aut na benzin a diesel
13.10.2020 | Petr Prokopec
Jakási elektrická euforie, která nyní zasáhla evropské automobilky, je z pohledu šíře potřeb zákazníků a globálního hlediska nesmysl, málokdo to ale dokáže přiznat. Tento muž zůstává nohama na zemi.
Jakému pohonu aut patří budoucnost, je stále ve hvězdách, zejména Evropská unie se ale tváří, jako by v tom měla dávno jasno. Elektromobily dnes zdaleka nejsou s to pokrýt potřeby všech typů zákazníků, Brusel ale s ničím jiným nekalkuluje a na jejich rozšíření tlačí všemi myslitelnými prostředky. Nezasvěceným se tak na první pohled může zdát, že éra spalovacích jednotek je definitivně u konce, realita ale už kvůli výše zmíněnému komplikovanější.
Některé automobilky přesto naznačují, že budou dělat jen elektrická auta, i když samy musí vědět, že tomu tak nebude. I kdyby EU nakrásně prosadila elektrický pohon v Evropě, ve většině Asie, v Jižní Americe, v Africe, ve většině Austrálie, v Rusku, Kanadě a v návaznosti na výsledek prezidentských voleb možná i v USA nebude elektrická mobilita znamenat nic velkého ještě dekády, pokud vůbec někdy. Škrtne si snad jakákoli globální automobilka většinu světa ze své mapy? Asi ne.
V tomto kontextu je třeba ocenit upřímnost nového šéfa Audi Markuse Düsmanna, který hru na jasnou elektrickou budoucnost nehraje a o budoucnosti spalovacích motorů hovoří racionálně. „Jejich budoucnost závisí především na politicích, přičemž dané rozhodnutí nepadne po celém světě ve stejný čas. Dává tedy smysl, když se na různých trzích zaměříme buď na elektromobilitu, nebo na moderní a vysoce efektivní spalovací motory,“ uvedl v rozhovoru pro Automotive News. Přitom dodal, že značná část zákazníků Audi preferuje především diesely, a proto s nimi značka rozhodně nekončí. Jakkoliv je anti-emisní systémy činí stále dražšími a tedy pro některé třídy aut nepoužitelnými.
To je ve výsledku hlavní důvod, proč podíl dieselů na celkových registracích klesá. V některých segmentech, zejména u malých aut, totiž již nejsou v nabídce, neboť by aktuálně byly neprodejnými nebo ztrátovými. Na druhou stranu, zejména v případě velkých SUV se jedná o preferovanou zákaznickou volbu. Ve Státech pak dokonce výrobci přichází s novými motory, z nichž mnohé dosahují nevídaných objemů. Přesto by nicméně dle Duesmanna měla být poslední baštou dieselů právě Evropa.
V případě benzinových jednotek pak šéf Audi naznačuje, že nejdéle vydrží v rozvojových zemích, kde rozšíření elektrifikace bude bránit hlavně nedostačující infrastruktura. Nicméně i tak u čtyř kruhů hodlají z alternativního pohonu udělat hlavní proud. Do poloviny této dekády tak automobilka z Ingolstadtu hodlá představit hned 20 nových elektromobilů, přičemž E-Tron GT dorazí již zkraje příštího roku. Dle Düsmanna půjde o „senzační produkt“.
Šéf Audi se nicméně kromě pohonných jednotek vyjádřil také k aktuální koronavirové pandemii, kterou značka zatím přestála poměrně dobře. Prodeje v Číně by totiž na konci roku měly být dokonce vyšší než loni, jakkoliv v Evropě se počítá s poklesem. Ovšem třeba září bylo pro značku rekordní v rámci celosvětových prodejů, přičemž v evropských továrnách dokonce musela být zavedena extra směna. Do konce roku se tak již s pozastavením linek nepočítá.
Pokud se přitom v příštím roce neobjeví třetí (či druhá, záleží na úhlu pohledu) koronavirová vlna, pak by dle Duesmanna mohlo být Audi na předpandemické úrovni během dvou let. I proto ostatně automobilka nehodlá propouštět další zaměstnance jako BMW a Mercedes, místo toho stávajícím zaměstnancům garantuje práci až do roku 2029. To v současné době zní pomalu až utopicky, nicméně s ohledem na opětovně narůstající prodeje to lze chápat.
I proto se nejspíše o Duesmannovi začíná mluvit jako o nástupci Herberta Diesse v čele koncernu VW Group. On sám ale takové spekulace odmítá a dodává, že v Ingolstadtu je nadmíru spokojený a měnit za Wolfsburg jej nehodlá. Tomu se nelze divit, neboť pouhé dva roky po odchodu z BMW je nejen šéfem Audi, ale také vývojovým šéfem značky i celého koncernu, šéfem čínských operací, zástupcem značek Lamborghini a Ducati ve vedení koncernu, šéfem projektu Artemis zabývajícího se autonomním řízením i šéfem organizace Car.Software zaměřené na vývoj pokročilého softwaru.



Nový šéf čtyř kruhů Markus Duesmann počítá se zachováním spalovacích jednotek ještě po dlouhou dobu, přičemž poslední baštou dieselů se má stát Evropa. Benzinové motory pak budou žít v rozvojových zemích ještě dlouho. Foto: Audi
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 8 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 10 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 11 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
dnesPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva