Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z nejslavnějších výrobců motorek padá ke dnu, naděje na záchranu se rozplývá
31.1.2020 | Petr Prokopec
Nejen automobilový, ale i motocyklový svět je plný výzev, se kterými se ne každý dokáže vyrovnat. Černého Petra momentálně drží v ruce slavný Harley-Davidson.
Význam automobilů se za poslední léta zásadně změnil. Zatímco kdysi byly považovány za symbol svobody, společenské prestiže či zábavy, nyní je stále více lidí bere jako pouhé dopravní prostředky. Může za to více faktorů, počínaje odtržením charakteru aut od představ zákazníků kvůli bujícím regulacím, pokračuje vnímáním dopravních prostředků coby ekologické hrozby a konče stále přísnějším dohledem nad silničním provozem, kdy je jakékoli vyčuhování z davu považováno za nepřijatelný exces.
Tyto faktory se pak neprojevují jen ve světě aut, ale i ve světě motorek, kde je třeba též velmi rychle reagovat na měnící se tužby zákazníků. Kdo to nezvládne, může jít rychle od válu.
Své o tom ví Harley-Davidson, který po delším období plném úspěchů v posledních letech opět strádá. Důvodem je fakt, že jeho tradiční zákazníci stárnou a přestávají kupovat nové modely klasického střihu, k těm mladším si pak značka přes mnohé pokusy nedokáže najít cestu. Loňské prodeje firmy tak byly nejnižší za posledních 16 let a klesají už dvanáct čtvrtletí v řadě. I proto šéf společnosti Matt Levatich uvedl, že letošek bude pro výrobce motocyklů rozhodujícím. Zároveň také nepřímo naznačil, že i kdyby se prodeje na nějakou chvíli zvedly, budoucnost firmy nevypadá dobře. Zájem o moderní elektrické motorky je totiž ještě menší než o elektrická auta.
Ještě na konci loňského třetího čtvrtletí přitom situace vypadala o poznání růžověji než nyní. Firma vykázala obrat 1,07 miliardy dolarů (cca 24,52 miliardy korun), který sice byl nižší než ve stejném období předchozího roku, ovšem zároveň o něco vyšší, než analytici předpokládali. I proto akcie firmy navzdory negativním prodejním výsledkům letěly nahoru. Tomu je však konec, po čtvrtém kvartálu přišlo kruté vystřízlivění a spolu s ním další pád z hvězdných výšin.
Obrat společnosti za poslední tři měsíce roku 2019 klesl na 874,1 milionů dolarů (20,03 mld. Kč), tedy o 8,5 procenta níže oproti předloňskému poslednímu kvartálu. A analytici čekali pouze 3,4procentní pád. Akcie společnosti se tedy pro změnu opětovně propadly. Harley-Davidson tak jen za posledních pět let ztratil 44 procent na hodnotě, přičemž dodávky strojů zákazníkům byly loni nejnižší od roku 2010.
Akcionáře samozřejmě může těšit skutečnost, že výrobce motocyklů stále ještě není ztrátový. Za loňský rok má na kontě zisk 423,6 milionu dolarů (9,7 mld. Kč), ten však meziročně opět klesl. A vzhledem k nastalé situaci je další pád prakticky nevyhnutelný. Jak zatroubit k obratu a najít si cestu k nové klientele, firma zjevně netuší, možnosti se podle postojů některých členů vedení zdají být vyčerpány.
Pokud tedy do čela firmy neusedne někdo jako kdysi Carlos Ghosn v případě Nissanu, zdá se být jen otázkou času, než Harley-Davidson definitivně zabalí krám a stane se uzavřenou kapitolou dokumentující období, kdy byly auta a motorky vnímány jinak než dnes. A zřejmě ještě o dost jinak, než tomu bude za pár let či dekád.
Klasické modely Harleye jsou žádané stále méně, mladší zákazníky neoslovují. Firma je zkouší lákat jinak, zájem o moderní o elektrickou motorku LiveWire je ale mizivý
Zdroje: Jalopnik, Harley-Davidson
Bleskovky
- Stavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
před 7 hodinami - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lambo se po letech konečně prodalo, i aukční rekord ale musel majitele zklamat
14.6.2024 - Na Ukrajině se při předvádění se srazili řidiči nových BMW M3 a M4, to se hned tak nevidí
12.6.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mia Rusthen operována: krvácení do mozku 08:45
- Záblesk naděje: Aktuální informace o stavu Mii Rusthen včera 20:24
- Míří Toprak za titulem? včera 15:47
- Dámskou premiéru vyhrála Herrera; 13. Ouředníčková včera 15:30
- Huertas vítězem supersportů, 19. Vostatek včera 15:00
Nejnovější články
- Podívejte se, jak pořád jediný technik kompletně skládá motory V8 od AMG, je to pastva pro oči
před hodinou - Elektromobily ztrácí hodnotu tak brutálně, že už jsou jako ojetiny levnější než spalovací vozy, přesto netáhnou
před 3 hodinami - Porsche chce už příští rok skončit téměř se všemi spalovacími sporťáky. Nevěříme tomu, že to skutečně udělá
před 4 hodinami - Tesly kvůli politice EU razantně zdraží, varuje sama Tesla. Může to tak být, ale může jít i o špinavý trik
před 6 hodinami - Stavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 06.16. 14:53 - pavproch
- Fabia kombi za 200k nebo Octavia kombi za 300k? 06.16. 14:15 - paraschivrazvan25
- Politický koutek 06.16. 13:10 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 12:57 - řidičBOB
- Vozidlo do 200k 06.15. 11:58 - mattonecz
- S větrem ve vlasech.... 06.14. 11:15 - pavproch
- Škoda Auto obecně 06.13. 20:46 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 06.13. 14:01 - řidičBOB