Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z nejslavnějších výrobců motorek padá ke dnu, naděje na záchranu se rozplývá
31.1.2020 | Petr Prokopec
Nejen automobilový, ale i motocyklový svět je plný výzev, se kterými se ne každý dokáže vyrovnat. Černého Petra momentálně drží v ruce slavný Harley-Davidson.
Význam automobilů se za poslední léta zásadně změnil. Zatímco kdysi byly považovány za symbol svobody, společenské prestiže či zábavy, nyní je stále více lidí bere jako pouhé dopravní prostředky. Může za to více faktorů, počínaje odtržením charakteru aut od představ zákazníků kvůli bujícím regulacím, pokračuje vnímáním dopravních prostředků coby ekologické hrozby a konče stále přísnějším dohledem nad silničním provozem, kdy je jakékoli vyčuhování z davu považováno za nepřijatelný exces.
Tyto faktory se pak neprojevují jen ve světě aut, ale i ve světě motorek, kde je třeba též velmi rychle reagovat na měnící se tužby zákazníků. Kdo to nezvládne, může jít rychle od válu.
Své o tom ví Harley-Davidson, který po delším období plném úspěchů v posledních letech opět strádá. Důvodem je fakt, že jeho tradiční zákazníci stárnou a přestávají kupovat nové modely klasického střihu, k těm mladším si pak značka přes mnohé pokusy nedokáže najít cestu. Loňské prodeje firmy tak byly nejnižší za posledních 16 let a klesají už dvanáct čtvrtletí v řadě. I proto šéf společnosti Matt Levatich uvedl, že letošek bude pro výrobce motocyklů rozhodujícím. Zároveň také nepřímo naznačil, že i kdyby se prodeje na nějakou chvíli zvedly, budoucnost firmy nevypadá dobře. Zájem o moderní elektrické motorky je totiž ještě menší než o elektrická auta.
Ještě na konci loňského třetího čtvrtletí přitom situace vypadala o poznání růžověji než nyní. Firma vykázala obrat 1,07 miliardy dolarů (cca 24,52 miliardy korun), který sice byl nižší než ve stejném období předchozího roku, ovšem zároveň o něco vyšší, než analytici předpokládali. I proto akcie firmy navzdory negativním prodejním výsledkům letěly nahoru. Tomu je však konec, po čtvrtém kvartálu přišlo kruté vystřízlivění a spolu s ním další pád z hvězdných výšin.
Obrat společnosti za poslední tři měsíce roku 2019 klesl na 874,1 milionů dolarů (20,03 mld. Kč), tedy o 8,5 procenta níže oproti předloňskému poslednímu kvartálu. A analytici čekali pouze 3,4procentní pád. Akcie společnosti se tedy pro změnu opětovně propadly. Harley-Davidson tak jen za posledních pět let ztratil 44 procent na hodnotě, přičemž dodávky strojů zákazníkům byly loni nejnižší od roku 2010.
Akcionáře samozřejmě může těšit skutečnost, že výrobce motocyklů stále ještě není ztrátový. Za loňský rok má na kontě zisk 423,6 milionu dolarů (9,7 mld. Kč), ten však meziročně opět klesl. A vzhledem k nastalé situaci je další pád prakticky nevyhnutelný. Jak zatroubit k obratu a najít si cestu k nové klientele, firma zjevně netuší, možnosti se podle postojů některých členů vedení zdají být vyčerpány.
Pokud tedy do čela firmy neusedne někdo jako kdysi Carlos Ghosn v případě Nissanu, zdá se být jen otázkou času, než Harley-Davidson definitivně zabalí krám a stane se uzavřenou kapitolou dokumentující období, kdy byly auta a motorky vnímány jinak než dnes. A zřejmě ještě o dost jinak, než tomu bude za pár let či dekád.



Klasické modely Harleye jsou žádané stále méně, mladší zákazníky neoslovují. Firma je zkouší lákat jinak, zájem o moderní o elektrickou motorku LiveWire je ale mizivý
Zdroje: Jalopnik, Harley-Davidson
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 3 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejčtenější články
Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025Jezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
11.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025K mání je krásná vrcholná Alfa Romeo ze zlatých časů značky v dokonalé verzi i s milionem servisních záznamů. Možná je čas se rozloučit
11.4.2025Šéfka čínské značky založené Mercedesem říká, že její auta jsou 10krát lepší než samy Mercedesy, v Evropě už prodává superrychlý kombík
11.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 08:38 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 05.10. 19:29 - Zajda
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch