Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z největších motorů po 61 letech na trhu skončil, takovým doba nepřeje
3.6.2020 | Petr Prokopec
Stále přísnější pravidla týkající se emisí a spotřeby motorů posílají do důchodu jeden výjimečný agregát za druhým. Jednotka L-Series od Bentley není výjimkou, s ní končí i model Mulsanne.
Bohužel nic netrvá věčně, jakkoliv po tom často toužíme. Platí to i v automobilové branži, kde je řada lidí natolik spokojená s daným modelem i jeho hnacím ústrojím, že by jej ráda udržela ve výrobě navěky. Samotné značky by s tím problém neměly, neboť není nic lepšího, než dál prodávat produkt, jehož vývoj byl již dávno zaplacen. Jsou tu ovšem politici a úředníci, jejichž snahy jsou opačné a tahají za silnější konec provazu.
Svět tak postupně přichází o věci, které jsou oblíbeny, a nahrazují je takové, po nichž mnozí zase tak netouží. Důkazem budiž situace u britské automobilky Bentley, kde po dlouhých 61 letech skončila výroba ikonického osmiválcového motoru L-Series. Agregát si po celou tu dobu zachoval tutéž konfiguraci a vrtání, jaké měla jeho vůbec první verze, která se objevila v roce 1959.
Vývoj pohonné jednotky nicméně odstartoval již na počátku 50. let minulého století, kdy byl technik Jack Philips pověřen vývojem nástupce předchozího šestiválcového motoru. Nová jednotka si měla zachovat prakticky stejné rozměry a hmotnost, produkovat však měla o 50 procent vyšší výkon. To se nakonec povedlo, načež ve zmiňovaném roce 1959 debutoval pod kapotou Bentley S2 nový 6,2litrový osmiválec.
V roce 1965 byla jednotka přepracována, aby se vešla do motorového prostoru modelu T-Series. O dalších šest let později se pak její objem navýšil na 6,75 litru, u čehož již Britové zůstali. Nicméně když v roce 1980 představovali Mulsanne první generace, agregát vylepšili v rámci emisí i bezpečnosti posádky. Další zásadní modernizace pak proběhla před deseti lety, kdy dorazilo Mulsanne generace druhé. Byla to však poslední inovace.
Není nejspíše třeba dodávat, že legendární jednotka neodchází do důchodu kvůli nezájmu publika, nýbrž s ohledem na zpřísnění emisních limitů. Souběžně s ní opouští nabídku značky také model Mulsanne, novou vlajkovou lodí tak bude Bentley Flying Spur. To je osazeno šestilitrovým dvanáctiválcem, který sice nemá tak dlouhou historii, pro mnohé zákazníky ale ve výsledku může být prestižnější.
Za oněch jednašedesát let Bentley vyrobilo zhruba 36 tisíc agregátů L-Series. Automobilka přitom za posledních deset let výrazně zefektivnila výrobu, neboť v době příchodu Mulsanne druhé generace na trh se jednotka skládala okolo 30 hodin, přičemž produkovala 512 koní. Po změně mechanikům stačilo jen 15 hodin a poslední vyrobený kus byl naladěn na 530 koní.





Bentley posílá do důchodu nejen model Mulsanne, ale také legendární motor L-Series, který značka začala vyrábět v roce 1959
Zdroj: Bentley
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
dnesNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
VW Touareg se nakonec vrátí, na povahu nástupce se ale radši ani neptejte, to nechcete slyšet
před 3 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 6 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 7 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 9 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva