Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z nejznámějších autobusů světa se ukázal v novém, lepší má být úplně ve všem
22.1.2023 | Petr Prokopec
Jsou to věrní sluhové milionů, ne-li miliard lidí, přesto se málokdy dočkají pozornosti, kterou by si už kvůli zasloužili. A tak jsme to chtěli změnit a ukázat vám novou generaci autobusu, který skoro jistě znáte, možná ale ani netušíte, že si říká Prevost.
V roce 1924 se Kanaďan Eugéne Prévost živil převážně výrobou školního nábytku či kostelních lavic. Avšak poté, co byl požádán, aby na podvozku náklaďáku značky REO postavil autobus, začala jeho nová kariéra. Jím založená firma zpočátku vyráběla vozy s dřevěným rámem, po druhé světové válce však přesedlala na kovovou konstrukci. V roce 1951 ji zakázky zadávala už i vláda, Prevost navíc nabídku rozšířil i o obytné vozy. Čtyři roky na to jej nicméně postihla mrtvice, kvůli čemuž již doživotně potřeboval asistenci. Jim založenou společnosti tak převzal jeho obchodní partner Paul Normand.
Od roku 1995 je nicméně značka Prevost součástí společnosti Volvo Buses, která sice původně spadala pod známou švédskou automobilku, nicméně v roce 1968 došlo na její osamostatnění. Pod touto taktovkou pak byl aktuálně představen nový autobus s označením H3-45. Ve srovnání s předchůdcem téhož názvu, jehož druhé číslo odkazuje na délku ve stopách (jde tedy o 13,7 metru), se zlepšila efektivita pohonného ústrojí o 12 procent. Hlučnost v prostoru pro řidiče pak klesla dokonce o 50 procent.
Pohon dostal na starosti nový turbodiesel D13 od Volva, který se pyšní vyšším točivým momentem v nízkých otáčkách (2 300 Nm při 1 100 ot./min.). Mimo to agregát produkuje 435 koní, jež se musí starat o rozpohybování trochu nižší hmotnosti - ta klesla na 17 940 kilogramů. Prevost zároveň zapracoval i na aerodynamice, zvláště pak na zpětných zrcátkách, jejichž mechanismus umožňuje automatické sklopení v případě nehody. Všechny části jsou navíc separované kvůli snížení nákladů.
Stejně se firma zachovala také v případě předního nárazníku, který je nově třídílný. Nad ním trůní moderní diodová světla poskytující o 40 procent větší jas. Přepracovány ovšem byly i stěrače, jež nyní zvládají setřít dokonce o 70 procent více plochy. To navýšilo bezpečnost, stejně jako výhled z vozu. Prevost se nicméně podobným způsobem zachoval u veškerého prosklení, které bylo rozšířeno. Velikost jednotlivých tabulí navíc byla kvůli snadnější výměně standardizována.
Lepší jsou rovněž sedadla, přičemž zákazníci budou moci volit mezi látkovým, polokoženým a celokoženým provedením. Pod podlahou se pak nachází zavazadelník schopný pobrat 13 026 litrů, což je v dané třídě rekord. Cestující zároveň mají k dispozici lepší ovládání klimatizace a čtecích lampiček, stejně jako mohou počítat s přístupem k internetu. Pamatováno tedy mělo být skutečně na vše.
Zmínit lze už jen příplatkovou výbavu, ve které figurují jak ona luxusní sedadla, tak i zpětná zrcátka s integrovanou kamerou. Snížena tak mohla být velikost krytů, což dále vylepšilo aerodynamiku a snížilo spotřebu. Senzory přitom automaticky upravují jas obrazovek uvnitř, řidič by jimi tedy neměl být oslepen ani v naprosté tmě. Prevost tak zůstává na špici segmentu, a tak se nemůžeme dočkat, až na nové bázi představí obytnou verzi.







Nová generace 13,7metrového autobusu H3-45 je prý lepší úplně ve všem. V důsledku lepší aerodynamiky a efektivnějšího ústrojí poklesla spotřeba, dolů však zamířil i hluk uvnitř a zlepšen byl rovněž výhled a bezpečnost. Foto: Prevost
Zdroj: Prevost
Bleskovky
BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat včera 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty včera 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix 3.7.2025
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster 3.7.2025
Nejnovější články
Lada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včeraPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
včeraDalší firma slibuje převratné nové baterky s bleskovým dobíjením, reálně ale auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
včeraZákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB