Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jeden z nejznámějších autobusů světa se ukázal v novém, lepší má být úplně ve všem
22.1.2023 | Petr Prokopec
Jsou to věrní sluhové milionů, ne-li miliard lidí, přesto se málokdy dočkají pozornosti, kterou by si už kvůli zasloužili. A tak jsme to chtěli změnit a ukázat vám novou generaci autobusu, který skoro jistě znáte, možná ale ani netušíte, že si říká Prevost.
V roce 1924 se Kanaďan Eugéne Prévost živil převážně výrobou školního nábytku či kostelních lavic. Avšak poté, co byl požádán, aby na podvozku náklaďáku značky REO postavil autobus, začala jeho nová kariéra. Jím založená firma zpočátku vyráběla vozy s dřevěným rámem, po druhé světové válce však přesedlala na kovovou konstrukci. V roce 1951 ji zakázky zadávala už i vláda, Prevost navíc nabídku rozšířil i o obytné vozy. Čtyři roky na to jej nicméně postihla mrtvice, kvůli čemuž již doživotně potřeboval asistenci. Jim založenou společnosti tak převzal jeho obchodní partner Paul Normand.
Od roku 1995 je nicméně značka Prevost součástí společnosti Volvo Buses, která sice původně spadala pod známou švédskou automobilku, nicméně v roce 1968 došlo na její osamostatnění. Pod touto taktovkou pak byl aktuálně představen nový autobus s označením H3-45. Ve srovnání s předchůdcem téhož názvu, jehož druhé číslo odkazuje na délku ve stopách (jde tedy o 13,7 metru), se zlepšila efektivita pohonného ústrojí o 12 procent. Hlučnost v prostoru pro řidiče pak klesla dokonce o 50 procent.
Pohon dostal na starosti nový turbodiesel D13 od Volva, který se pyšní vyšším točivým momentem v nízkých otáčkách (2 300 Nm při 1 100 ot./min.). Mimo to agregát produkuje 435 koní, jež se musí starat o rozpohybování trochu nižší hmotnosti - ta klesla na 17 940 kilogramů. Prevost zároveň zapracoval i na aerodynamice, zvláště pak na zpětných zrcátkách, jejichž mechanismus umožňuje automatické sklopení v případě nehody. Všechny části jsou navíc separované kvůli snížení nákladů.
Stejně se firma zachovala také v případě předního nárazníku, který je nově třídílný. Nad ním trůní moderní diodová světla poskytující o 40 procent větší jas. Přepracovány ovšem byly i stěrače, jež nyní zvládají setřít dokonce o 70 procent více plochy. To navýšilo bezpečnost, stejně jako výhled z vozu. Prevost se nicméně podobným způsobem zachoval u veškerého prosklení, které bylo rozšířeno. Velikost jednotlivých tabulí navíc byla kvůli snadnější výměně standardizována.
Lepší jsou rovněž sedadla, přičemž zákazníci budou moci volit mezi látkovým, polokoženým a celokoženým provedením. Pod podlahou se pak nachází zavazadelník schopný pobrat 13 026 litrů, což je v dané třídě rekord. Cestující zároveň mají k dispozici lepší ovládání klimatizace a čtecích lampiček, stejně jako mohou počítat s přístupem k internetu. Pamatováno tedy mělo být skutečně na vše.
Zmínit lze už jen příplatkovou výbavu, ve které figurují jak ona luxusní sedadla, tak i zpětná zrcátka s integrovanou kamerou. Snížena tak mohla být velikost krytů, což dále vylepšilo aerodynamiku a snížilo spotřebu. Senzory přitom automaticky upravují jas obrazovek uvnitř, řidič by jimi tedy neměl být oslepen ani v naprosté tmě. Prevost tak zůstává na špici segmentu, a tak se nemůžeme dočkat, až na nové bázi představí obytnou verzi.







Nová generace 13,7metrového autobusu H3-45 je prý lepší úplně ve všem. V důsledku lepší aerodynamiky a efektivnějšího ústrojí poklesla spotřeba, dolů však zamířil i hluk uvnitř a zlepšen byl rovněž výhled a bezpečnost. Foto: Prevost
Zdroj: Prevost
Bleskovky
Policie naměřila řidiči s čerstvým řidičákem 253 km/h a nezůstalo u toho. Přišel hned nejen o něj
před 11 hodinamiDealer omylem nabízel nové Porsche za 399 tisíc Kč a stovky lidí se chytily, musel ho prodat za almužnu
dnesPár dnů staré Tesle upadl při jízdě po dálnici volant, automobilka za to majiteli poslala fakturu
včera
Nejnovější články
S moderními auty je spojen další dosud neznámý problém, části majitelů nebudou dobře fungovat nikdy
před 2 hodinamiNeobvyklý VW původně za víc jak milion dnes koupíte ojetý od 200 tisíc, nejvíc ale láká až po „upsizingu”
před 4 hodinamiŠéf Renaultu se otevřeně pustil do EU, strhal její kroky proti benzinům a dieselům i nařizování elektromobilů
před 5 hodinamiMercedes chystá brutální čistku ve své nabídce, skončí řada modelů včetně několika SUV
před 7 hodinamiManažer si koupil elektrické Audi za 3 miliony, za dva roky s ním víc času strávil v servisech než na silnici
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 02.02. 18:45 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.02. 18:35 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 02.02. 15:01 - Truck Daškam
- Rodinné auto do 150tis 02.01. 13:44 - sergeiicz
- Další zajímavá autovidea 02.01. 11:12 - Snowman000
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 02.01. 09:55 - řidičBOB
- Onboard videa 01.31. 00:05 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.30. 19:30 - zinc