Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jediný šéf významné automobilky dál odmítá SUV i elektromobily, argumentuje logicky
29.12.2020 | Petr Prokopec
V dnešním automobilovém světě už nenajdete žádného dalšího vrcholného manažera, který by se otevřeně stavěl zády k těmto dvěma typům aut. Mike Flewitt z McLarenu je skutečně poslední, na rozdíl od jiných respektuje přání zákazníků.
Prakticky každá automobilka s oblibou tvrdí, že zákazníci jsou pro ni na prvním místě. Ovšem pokud místo slov dojde na činy, po skutcích není ani vidu, ani slechu. Zejména v posledních letech můžeme hovořit o spoustě věcí, které zákazníci chtějí a nebo nechtějí, automobilky je ale ignorují, neboť v prvé řadě musí vyhovět přání regulátorů. A ty trh nezajímá ani v nejmenším.
Výjimkou je v tomto ohledu McLaren, pro který klientela zůstává vším. I díky tomu má většina zákazníků kontakt na šéfa firmy Mika Flewitta, na něhož se mohou obrátit kdykoliv a s čímkoliv. Jedna věc se nicméně objevuje napříč veškerými konverzacemi. McLaren by neměl vyrábět příliš mnoho aut, aby byla zaručena jeho exkluzivita. A co více, firma by neměla jít ve stopách konkurentů a neměla by tudíž na trh posílat SUV a elektrické modely.
„Je to otázka, kterou dostávám v řadě zemí. Lidé se mě ptají, zda postavíme SUV a zda postavíme elektromobil. Odpovědí je ale jasné ne, nepostavíme,“ uvedl Flewitt v novém rozhovoru. Zároveň dodal, že „vše má racionální opodstatnění. Naše značka je pevně zakotvena ve světě motorsportu, supersportů a řidičských aut. Je ještě příliš brzy na to, abychom mířili do zcela nových oblastí a snažili se vtisknout firemní kredit produktu, který očividně nemá s naší historií nic společného.“
Tato slova jsou více než obdivuhodná, zvláště v dnešní době. Letošní rok byl totiž pro McLaren extrémně náročný, načež by SUV bylo v podstatě nejsnadnějším řešením, jak přijít k penězům. Britové se ale proti vozu se zvýšeným podvozkem a vyšší stavbou karoserie staví dlouhodobě. Technický šéf značky Dan Parry-Williams již v roce 2018 prohlásil, že na sportovně užitkových vozech neboli SUV není nic ani sportovního, ani užitkového. A prodejní šéf Jolyon Nash dodal, že by takový vůz ohrozil reputaci firmy.
McLaren tedy nehodlá následovat příkladu Astonu Martin, jenž zatoužil po velmi rychlém vzestupu. Jakkoliv ovšem nyní přichází na trh s modelem DBX, firma takřka zbankrotovala a před koncem ji zachránil jen odkup kontrolního podílu konsorciem vedeným Lawrencem Strollem. To je osud, kterému se Flewitt hodlá vyhnout. „Často si říkám, zda lidé myslí, že jsme konzervativní či naopak ambiciózní. Nicméně my jsme s McLarenem za posledních osm let udělali opravdu hodně věcí.“
Do budoucna pak sice můžeme čekat zvýšení prodejů, ovšem firma i pro příští roky počítá se stropem v podobě pěti tisíc exemplářů. Flewitt totiž nepředpokládá, že by se větší množství dokázalo prodat. Navíc je tu i onen vzkaz od zákazníků, kteří chtějí, aby ona exkluzivita hodlala zachována. A stejně jako si nepřejí zvyšování výroby a příchod SUV, tak jsou i proti ryzímu elektromobilu, neboť takové auto dnes vzhledem k limitům akumulátorů nemůže fungovat tak, jak supersport má. Ani tak ani ten není Flewitta v plánu.
S čím ovšem počítat můžeme, to je hybridizace, která se navíc odehraje v opravdu širokém měřítku. Flewit nepředpokládá, že by se firma po roce 2023 obešla bez hybridní techinky. Šéf McLarenu přiznal, že alternativní pohon byl původně schválen jen proto, aby automobilka vyhověla přísnějším emisním limitům. Nicméně v mezičase se objevily nové technologické možnosti, díky kterým se automobilka rozhodla, že tento pohon dává smysl.
„Povedlo se nám tuto technologii vyvinout tak, abychom byli schopni s její pomocí vyrobit mnohem více vzrušující auto s větší šíří kladů,“ naznačuje Flewitt chystanou budoucnost. Ta se začne formovat již v příštím roce, kdy bude odhalen nový model Artura, jenž počítá se zcela novým šasí a také dvakrát přeplňovaným šestiválcem. Kromě toho má v roce 2025 dorazit nástupce McLarenu P1, jenž taktéž znovu vkročí do hybridních vod.


McLaren počítá s hybridizací, která odstartuje v příštím roce novým modelem Artura, to je ale vše. Elektrický model ani SUV nedorazí, firma je dál odmítá. Foto: McLaren
Zdroj: CAR Magazine
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 5 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mokrý warm-up pro Joana Mira 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
Nejčtenější články
S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
10.4.2025Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025Jezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
11.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025K mání je krásná vrcholná Alfa Romeo ze zlatých časů značky v dokonalé verzi i s milionem servisních záznamů. Možná je čas se rozloučit
11.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva