Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedna z nejprestižnějších značek dál odmítá dotykové displeje v autech, řekla i proč
21.9.2020 | Petr Miler
V nejnovějších Škodách už skoro nic jiného nenajdete a prestižní značky by vždy měly jít v čele vývoje. Proč tedy i nejnovější Rolls-Royce sází na klasiku?
Dnešní doba přeje ovládání čehokoli přes dotykové displeje. Výrobci aut proto stále častěji osazují nové modely rozměrnými displeji ve stylu tabletů, na které pak soustřeďují téměř veškeré ovládání. Nedělá to jen Tesla, která tento způsob ovládání razí nejvíce, velmi podobnou cestou kráčí téměř všichni. Klasických ovladačů se zbavují nové modely většiny značek, a tak jich jen poskrovnu mají nejnovější Škody i poslední Mercedes.
Na první pohled taková koncepce dává smysl, neboť designéři mohou kabinu designově „vyčistit” i konstrukčně zjednodušit. Výrobcům to logicky dovoluje snižovat náklady vývojové a výrobní náklady, neboť připravovat specifické ovladače pro každý model je složité a drahé, zatímco „plácnout” do všech několik typů dotykových displejů je jednoduché a levné. Člověk by čekal, že zákazníci budou z velké části proti, ale nejsou, protože jim to přijde moderní a jsou na to zvyklí nejen z chytrých mobilů.
Přílišná eliminace tlačítek přesto není žádoucí, neboť zejména za jízdy přes dotykový displej nelze ovládat rozumně vše. Navzdory tomuto faktu automobilky kráčí téměř jako v jednom šiku a přes dotykové nechávají řidiče obsluhovat stále více funkcí. Výjimek je minimum, ale existují a nevznikají jen tak, že výrobce nenasedl včas na správný vlak, neví, jak to udělat nebo do takové věci nechce investovat. Příkladem budiž Rolls-Royce, jedna z nejprestižnějších automobilek vůbec, která se naopak vždy snažila kráčet v čele technického vývoje a peníze do něj investované jsou to poslední, co jej trápí. Přesto nový Ghost, jeho poslední model, na vlně dotykových displejů nejede a sází hlavně na klasické ovladače.
Není to náhoda, podle Alexe Innese, šéfa zakázkové výroby automobilky, tak činí hlavně proto, že analogové ovladače jsou pro většinu podstatných funkcí lepší. Rolls-Royce nechce kráčet na čele vývoje jen proto, aby tam byl, zajímá jej spokojenost uživatelů a tu podle něj dotykové displeje nepřináší. Fyzická tlačítka zkrátka lze ovládat i poslepu, na dotykovém displeji to jednoduše není možné, působí všechna stejně. A displeje s haptickou odezvou nejsou doposavad dostatečně vyvinuté.
„Pro nás je technologie tím, co má posunout dále pocity, které si lidé s používáním Rolls-Royců spojují. Digitalizace je fenomenální příležitost a dovoluje nám přizpůsobit auto představám zákazníka. Ale nebudeme dělat něco jen proto, abychom technologii použili, můžeme vše vyvinout tak, aby to odpovídalo charakteru značky a tomu, co představuje. Rolls-Royce by měl být útočištěm, které vás ochrání před rozptýleními každodenního života. Je naší odpovědností používat technologie tak, abychom nepřekročili určitou hranici,” říká Innes.
To je také podle něj důvod, proč nový Ghost nesází příliš na dotykové ovladače. „Zkušenosti s používáním krásně vyváženého analogového ovladače dále přebíjejí dotykový displej,” dodává jednoznačně.
My bychom dodali, že soustředění všech ovládacích prvků na rozměrné displeje bude dávat smysl leda ve chvíli, kdy umělá inteligence zvládne převzít plnou kontrolu nad vozem. A tomu jsme zatím na hony vzdáleni. Neznamená to, samozřejmě, že by přes dotykové displeje nemělo být ovládáno nic, pro spoustu věcí je to příjemná věc. Klíčové funkce používané za jízdy by ale měly zůstat „v rukou” fyzických ovladačů - kdo zažil třeba nastavování teploty klimatizace za jízdy přes dotykový displej na „rozhoupané” silnici, ví, o čem mluvíme.


























Nový Rolls-Royce Ghost používá dotykové ovládání jen ve velmi omezené míře, náhoda nebo obraz nesechopnosti Britů to není. Foto: Rolls-Royce
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců jelenů. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
včera
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
22.11.2025
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
Nejnovější články
Počet lidí pracujících v automobilovém průmyslu v Německu padl nejníž za posledních 15 let, tolik k oné cestě k prosperitě
včera
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců jelenů. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
včera
Srovnejte si nové Porsche Cayenne s tím předchozím, ušlo cestu od nepřesvědčivosti k zapomenutelnosti
včera
Na první pohled ještě nikdo neuhodl, jakému autu patří tento interiér, zcela se vymyká dosavadním zvyklostem
včera
První automobilka otevřeně přiznala, že elektrické auto nabídne bez zájmu publika jen kvůli regulacím
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.23. 11:53 - brnenska.odchytova
- Motor 1,6 55kw nestartuje za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
- BMW Divize 11.21. 16:44 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.21. 13:06 - Brus
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.21. 11:34 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.21. 11:14 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.21. 10:39 - tommas
- Další zajímavá autovidea 11.20. 09:42 - Vrooom
