Jedna z nejstarších automobilových značek světa končí, s ní i tři čtvrtiny zaměstnanců

Letošní rok bude ve světě aut opravdu náročný a může si vynutit řadu velmi bolestivých kroků. Toto je je jeden z nich - koncern GM ukončil existenci Holdenu a s ní i účast na řadě trhů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Jedna z nejstarších automobilových značek světa končí, s ní i tři čtvrtiny zaměstnanců

17.2.2020 | Petr Prokopec

Jedna z nejstarších automobilových značek světa končí, s ní i tři čtvrtiny zaměstnanců

/

Letošní rok bude ve světě aut opravdu náročný a může si vynutit řadu velmi bolestivých kroků. Toto je je jeden z nich - koncern GM ukončil existenci Holdenu a s ní i účast na řadě trhů.

Australská automobilka Holden je definitivně po smrti. Stalo se tak dílem rozhodnutí koncernu General Motors, který opouští veškeré trhy, na nichž se jezdí vlevo. Pokud si uvědomíme, že taková auta tvoří na celosvětové produkci všech automobilek rovnou čtvrtinu, jde v případě donedávna jedné z největších automobilek světa o překvapivé rozhodnutí. Nicméně s příchodem elektrifikované éry stoupl enormně tlak na výrobce, kteří musí na jedné straně utahovat opasky a na druhé investovat miliardy do nových technologií. GM se tak snaží „očistit“ od všeho, co pro koncern není jednoznačně ziskové.

Konec Holdenu tak byl byl prakticky nevyhnutelný, GM automobilku demontuje už několik let. V roce 2013 totiž bylo oznámeno ukončení výroby vlastních australských aut, čímž víceméně skončila éra trvající od roku 1948. Samotná značka ovšem fungovala mnohem delší dobu, založena totiž byla již v roce 1856, v roce 1917 pak začala vyrábět karoserie vozidel. Díky tomu Holden v roce 1931 odkoupil právě americký koncern GM, který si následně po zhruba půlstoletí mohl užívat faktu, že pod něj spadá nejúspěšnější australská automobilka.

Prodeje nicméně začaly klesat, důsledkem čehož bylo zmiňované oznámení o ukončení výroby. Na tento smutný okamžik pak došlo 20. října 2017, kdy z montážních linek sjel poslední Commodore osazený pohonem zadních kol. Holden tím sice definitivně neskončil, neboť přišel s novou generací, ta však byla jen stěží adekvátním nástupcem - jednalo se totiž pouze o Opel Insignia s odlišným logem. A jakkoliv se pod kapotu nastěhoval i šestiválec, primární roztáčení přední nápravy zkrátka Australany nenadchlo.

Stejně tak se s úspěchem nesetkala ani přeznačkovaná Astra, pročež GM loni oznámilo, že i tyto importované modely nakonec zařízne. Nabídka se tak smrskla pouze na SUV Chevroletu dovážená z Ameriky, jimž následně divize GMSV (General Motors Specialty Vehicles) přesunula volant z levé strany na pravou. Koncern GM přitom doufá, že právě toto oddělení se mu podaří zachovat i do dalších let. Ovšem jen proto, aby se firma starala o konverze Chevroletů Camaro, Corvette či Silverado.

Značka Holden u toho již nebude, místo toho zůstane na čelních maskách i nadále zlatý americký kříž. GM nicméně zmiňuje, že bude ctít veškeré závazky, které v Austrálii má. Koncern tedy pokryje veškeré záruky a zároveň bude skrze svou servisní síť držet po 10 let náhradní díly, jak přikazuje zákon. Poté se ovšem nad značkou Holden definitivně uzavře voda a australská automobilka bude historií, na níž budou vzpomínat už jen nostalgici u protinožců.

Dá se předpokládat, že podobná parte budeme v příští letech sepisovat jen častěji. Elektrifikace si zkrátka vyžádá nemalé oběti a jistý si svou existencí nemůže být snad nikdo. Ze situace zatím profitují Číňané, kteří ostatně po GM přebírají i část byznysu, neboť - jak jsme již zmínili - koncern zcela opouští trhy s pravostranným řízením. Mezi ty nepatří jen Austrálie a Nový Zéland, ale také Thajsko, kde se vyrábí Chevrolety. Tuto továrnu letos převezme čínský Great Wall Motor.

„Vždy jsem říkala, že uděláme správnou věc, i kdyby byla jakkoliv tvrdá, a tohle je jeden z těch případů. Naše mezinárodní operace prochází restrukturalizací, zaměřujeme se na ty trhy, kde máme šanci dosáhnout návratnosti a upřednostňujeme ty investice, které povedou k růstu mobility budoucnosti, zvláště pak v oblasti elektromobilů a autonomních vozidel,“ pokusila se daný krok obhájit Mary Barra, šéfka amerického koncernu.

Její slova přitom lze pochopit, jakkoliv se tím uzavírá 164letá existence australské firmy. Radost z toho nebudou mít zbývající zaměstnanci, jejichž řady v posledních letech už notně prořídly. Rovných 600 z nich přijde o práci do konce letošního roku, zbývajících 200 se pak postará o ony záruky a servis, což znamená, že před sebou mají maximálně desetileté prodloužení kariéry. Pak si ovšem i oni budou muset hledat nový job.


Jedna z nejstarších automobilových značek světa končí, s ní i tři čtvrtiny zaměstnanců - 1 - Holden je po smrti 2020 01Jedna z nejstarších automobilových značek světa končí, s ní i tři čtvrtiny zaměstnanců - 2 - Holden je po smrti 2020 02Jedna z nejstarších automobilových značek světa končí, s ní i tři čtvrtiny zaměstnanců - 3 - Holden je po smrti 2020 03
Holden letos skončí, americký koncern GM se rozhodl definitivně pohřbít svou australskou odnož

Zdroj: General Motors

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše