Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedním z největších prodejních hitů VW je velké rodinné auto za 377 tisíc Kč, nabízí víc než o 250 tisíc Kč dražší Octavie
21.12.2023 | Petr Miler
Volkswagen se tváří, že jeho jedinou budoucností jsou drahé elektromobily, i v tuto chvíli ale musí sám dobře vidět, že u lidí nejvíce boduje autem jako vystřiženým ze starých katalogů Škody. Ani sama škodovka dnes nic takového nenabízí.
Volkswagenu se v posledních letech obecně nedaří zdaleka tak moc jako dřív, nejvíc ho ale bolí obrovské propady prodejů v Čině. Tam během čtyř let přišel skoro o milion zákazníků a jeho pokusy vylepšit svou pozici elektrickými novinkami končí fiaskem.
Nezabírá dokonce už ani nekonečné rozšiřování nabídky SUV, ani to zjevně není karta, kterou lze hrát donekonečna. V případě oněch elektromobilů pak Němci musí chápat, že v Číně nedokážou být se svými relativně drahými modely konkurenceschopní vedle levných čínských soupeřů. Zvlášť když poté, co zatopili pod kotlem konvenčních modelů s konvenčními pohony, najednou znovu bourají prodejní tabulky.
Nepřeháníme ani v nejmenším, mezi pěti nejprodávanějšími VW v Číně je letos jediné SUV a elektromobily jsou v případě boje o nejvyšší pozice zcela mimo hru. Nejúspěšnějším VW se tak stala nová Lavida, kterou následuje podobně pojatý Sagitar. V případě Lavidy to není poprvé, co boduje, za velkou zdí byla dlouho nahoře, v minulých letech ale zákazníky jen ztrácela. Německá automobilka proto přišla s pozoruhodnou modernizací, která zabrala dokonale a prodeje auta vystřelila na absolutní vrchol před všechny ostatní vozy značky.
Lavida jde na odbyt tak dobře, že je jasně nejprodávanějším VW za velkou zdí, míří k 400 tisícům ročních prodejů, 10procentnímu meziročnímu růstu odbytu a jako jediné konvenční auto trápí nejžádanější levné elektromobily a hybridy od Tesly a BYD. Čím to je? Poměrem hodnoty a ceny, tedy přesně tím, na čem VW vyrostl.
Auto dnes s cenou startuje jen na 120 900 yuanech, což je asi 377 tisíc Kč. Možná to není úplně málo na čínské poměry, ale považte, co za tyto peníze dostanete od VW u nás. Ani malé Polo dnes v Česku zdaleka tak „nízko” nezačíná (od 499 900 Kč, to je skoro neuvěřitelné). V Číně přitom v podobě Lavidy dostanete opravdu velké auto, které měří 4,7 metru na délku a pracuje s rozvorem 2 688 mm. Je to větší vůz než Škoda Octavia prodávaná od 620 tisíc korun, přesto je o tolik dostupnější.
Auto za svůj úspěch vděčí i jakémusi duálnímu vzhledovému pojetí, kdy není k dispozici jen ve standardním hávu, ale také v provedení zvaném Star Edition. To se liší hlavně specifickou maskou chladiče, kromě toho dostalo také zatmavené světlomety, jinak pojatý nárazník a kryty zpětných zrcátek i zadní spoiler v černé barvě. VW se tím snaží znovu přiblížit vkusu čínského publika, které netouží ani tak moc po inovacích techniky. Bližší jsou mu nekonečné modernizace vzhledu, které jsou pro Číňany tím pravým projevem „novosti”. Čím častěji a výrazněji se tedy vzhled mění, tím lépe. Pokud u toho zůstane příznivá cena a patřičně inovovaný interiér, je skoro vyhráno.
Přesně na tyto karty inovovaná Lavida vsadila a bere bank. Venkovní posun faceliftu je u standardní varianty spíše jen minimální a omezuje se na širší masku, agresivněji tvarované nárazníky či jiná litá kola. Uvnitř ale VW přepracoval palubní desku, které dodal větší „plovoucí“ dotykovou obrazovku multimédií. Nový je pak i volant, stejně jako dekory či ambientní podsvícení. Provedení Star Edition pak navíc přináší černé kožené čalounění, se kterým kontrastují červené švy a červené doplňky.
Pod kapotou pak zůstává vše při starém, takže zákazníci mohou dále volit mezi atmosférickou jedna-pětkou (113 koní) a přeplňovanou jedna-čtyřkou (150 koní). V prvním případě pak je možné motor spojit s manuálem či automatem, ve druhém je standardem automatická převodovka DSG. Stejně tak lze za všech okolností počítat pouze s pohonem předních kol, nic jiného ani v této cenové třídě čekat nelze. A ceny s vyššími specifikacemi moc nerostou - i absolutní vrchol, tedy ona hvězdná edice s turbomotorem a automatem, přijde na 150 900 CNY, tedy asi 471 tisíc Kč. Za to pořád zdaleka nekoupíte žádnou Octavii.
Tohle auto navíc není jen ryze čínskou záležitostí, z nejlidnatější země světa se i vyváží, třeba na Filipíny. U nás ho ale nečekejme. I když VW stále umí vyrobit zajímavý lidový vůz za lidovou cenu, evropské regulátory sám podporuje v tom, aby se zde takový automobil prodávat ani nedal. Model ID.3 za 1 milion a víc, to je podle VW místní alternativa pro budoucnost. Přejeme hodně zdaru, vedle Lavidy za skoro třetinovou cenu to zní jako špatný vtip.






VW Lavida loni dostal facelift, po kterém je k dispozici nejen ve standardním provedení... Foto: Volkswagen
...ale i jako sportovněji a luxusněji působící varianta Star Edition. Auto je obrovský prodejní hit, aktuálně je to v Číně jasně nejžádanější Volkswagen a jedno z nejprodávanějších aut vůbec. Foto: Volkswagen
Zdroje: CAAM, Volkswagen
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nejčtenější články
Šéf VW vydal varování pro akcionáře, chce udělat to poslední, co teď automobilka skutečně potřebuje
19.5.2025Tahle flotila nových policejních aut zločincům strach asi nenažene, v místě svého působení ale dává jistý smysl
19.5.2025Nový šéf Nissanu zkouší hodit vinu za současnou krizi firmy na Carlose Ghosna, baští mu to jen lidé bez špetky kritického uvažování
19.5.2025Jeden z největších průšvihů dějin aut výrobce vykupoval za dvojnásobek, aby ho sešrotoval, nyní se prodává za miliony
19.5.2025Šéfové velkých automobilek překvapivě vzkazují do Bruselu: Buďte jako Trump
19.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva