Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jedno z nejošklivějších aut všech dob se vrátí, vzhled bude asi tím jediným, čím možná vystoupí z řady
28.11.2022 | Petr Miler
Některým přilnulo k srdci tak moc, že ho milují, většina ostatních ho nenávidí. Teď už je po něm ale 12 let veta, ve své původní moderní podobě se dokonce nevyrábí už 18 roků. A tak Fiat zatroubil k návratu Multiply.
Sázka na výjimečný design je rozhodně jednou z cest, jak se zarýt publiku pod kůži. Dokázali bychom jmenovat řadu aut, která byla svou podstatou nanejvýš průměrná, přesto se prodávala jako housky na krámě. Proč? Protože dobře vypadala. Pak se najdou také vozy, které jsou naopak svou podstatou velmi dobré, kvůli nezajímavému či nepovedenému designu ale leda odpuzují. A pak je tu Fiat Multipla.
Myslíme pochopitelně ten moderní, vyráběný od roku od roku 1998, který byl tak bizarní, že jej přinejmenším nešlo ignorovat. Vypadal jako kdyby designové studio Fiatu na chvíli ovládli ufoni, popř. šéfové zkusili drahé designéry nahradit levným generátorem náhodných tvarů. Nic z toho ale není pravda, auto slepil zřejmě po náročném večírku Roberto Giolito, který je mimochodem také autorem moderního Fiatu 500. Tedy jednoho z aut, jehož úspěch můžeme bez váhání přičíst hlavně jeho vzhledu.
Multipla byla mnohokrát vyhlášena nejošklivějším autem historie. A pokud v nějaké anketě nebyla první, byla druhá nebo nanejvýš třetí. Za sebe bych snad ani neřekl, že je ošklivá, je svým způsobem geniální a totálně bizarní, čímž si ale také našla řadu příznivců, kteří na ní nedají dopustit kvůli její mimořádné praktičnosti. Prodejně moc úspěšná nebyla, ale nakonec to asi nebyl design, který by ji držel na uzdě - v roce 2004 Fiat auto vzhledově značně normalizoval, roční prodeje se ale z původních až 50 tisíc aut za rok v Evropě propadly postupně na zlomek těchto čísel.
Na každý pád, Multipla je ikona svého druhu, zřejmě proto ji chce Fiat vzkřísit. Uniklé produktové plány značky na další roky počítají s tím, že současné agonické portfolio Fiatu sestávající v podstatě jen z modelů 500, Panda a Tipo, poněkud nabobtná. Tipo tedy skončí, z pětistovek odkráčí verze 500X a 500L a přijde nová Panda, nový model 600, má dorazit druhá generace elektrické 500, prťavé Topolino a k tomu... Uhádli jste bez odměny, Multipla nové generace.
Stát se tak má mezi léty 2024 a 2025, pokud ale už nyní odhazujete kondomy v očekávání příchodu nového vozu s šesti sedadly ve dvou řadách, raději kroťte své splašené hormony. Nová Multipla má být SUV a využít jen známého jména z minulosti. Pokud navíc půjde o ryze elektrické auto (jakkoli se nyní hovoří o využití platformy schopné pracovat i se spalovacími motory, jiný než elektrický pohon nyní Fiat neplánuje), bude případný divoký vzhled asi to jediné, čím bude moci vůz zaujmout.
Více toho zatím nevíme, tak jako tak ale berte vše s rezervou. O autenticitě uniklých materiálů nemíníme pochybovat, jde tu spíš o to, že jejich autory jsou Italové. A jejich plány lze brát vždy vážně asi jen tak jako dlouhodobou předpověď počasí nebo záměr vaší ženy ohledně volby zítřejšího oblečení. Kdybychom se jimi měli řídit, pořád ještě čekáme na Alfu Giulia Coupe nebo nový sporťák téže značky vyvinutý ve spolupráci se Sauberem. Očekávání zkrátka bývají vysoká a nakonec přijede Lancia Voyager... Raději si tedy počkejme, co Fiat za dva roky skutečně vytáhne.



Ať už se vám Fiat Multipla zamlouval nebo ne, vrátí se. Tedy má se vrátit, ovšem jako elektrické SUV. Foto: Fiat
Zdroj: Fiat Gazette
Bleskovky
Rusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
včeraJediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025Požár kamionu převážejícího supersporty pohřbil auta za víc jak 30 milionů, z většiny nezbylo vůbec nic
21.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Stellantis zastavil výrobu ve dvou svých továrnách, pro nezájem ale stojí jen jedna. Té druhé láme vaz moc velký zájem
před hodinouNejnovější Maybach od Mercedesu vypadá jako svá vlastní karikatura, jako falešná kabelka z tržnice, je to jeden velký laciný kýč
před 2 hodinamiI takhle může vypadat vlajková loď automobilky, v případě Suzuki jde o docela malé auto
před 4 hodinamiDalší elektromobil skončil po pouhých 2 letech v prodeji, nezachránily jej ani masivní 600tisícové slevy
před 5 hodinamiRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva