Ještě hůř: Mercedes nadělil nové třídě E prťavý motor 1,5, takové auto prodává za víc jak 3,1 milionu Kč

Motivaci automobilky chápeme, asi bychom se ale v její pozici nenížili k až takové dehonestaci klíčového modelu. Motor o objemu 1,5 litru je možná fajn pro Škodu Fabia - už pro Octavii to bude kompromis a pro Superb z nouze ctnost. Pro třídu E je to ostuda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ještě hůř: Mercedes nadělil nové třídě E prťavý motor 1,5, takové auto prodává za víc jak 3,1 milionu Kč

18.6.2024 | Petr Miler

Ještě hůř: Mercedes nadělil nové třídě E prťavý motor 1,5, takové auto prodává za víc jak 3,1 milionu Kč

/

Foto: Mercedes-Benz

Motivaci automobilky chápeme, asi bychom se ale v její pozici nenížili k až takové dehonestaci klíčového modelu. Motor o objemu 1,5 litru je možná fajn pro Škodu Fabia - už pro Octavii to bude kompromis a pro Superb z nouze ctnost. Pro třídu E je to ostuda.

Minulý týden jsme psali o tom, že BMW potichu dalo nové řadě 5 motor o objemu jen 1,6 litru. Nebylo snadné si toho všimnout, neboť i když by si takový vůz měl správně říkat 516i, automobilka pro něj zachovala označení 520i, které náleží dvoulitrové verzi. Ani ta není bůhvíčím, ale s dvoulitrovým čtyřválcem nabízí BMW lidem základní pětku už dlouho a nedá se říci, že by takové auto bylo vyloženě ostudné. Verze 520d je po právu docela oblíbeným firemním autem, které nenadchne, ale ani neurazí. Ovšem jedna-šestka pod kapotou auta vyšší střední třídy, které s pár lidmi na palubě bude snadno vážit přes 2 tuny? To je dost nehezká představa.

V nabídce českého zastoupení byste po takové variantě pátrali marně, je totiž určena jen pro turecký trh a jeho brutální daně na nová auta. Tamní zdanění je složitější, do značné míry se ale odráží od objemu motoru, a tak BMW došlo k závěru, že bude lepší před tureckými daňovými absurditami kapitulovat a pokusit se lidem zalíbit pětkou s podměrečným motorem a cenou od beztak šílených 4 491 528 tureckých lir, to je dnes asi 3,16 milionu Kč. Mercedes se nicméně rozhodl zajít ještě o kousek dál.

Situaci v Turecku v reakci zmíněné prozkoumali kolegové z Motor1 a objevili ještě větší perlu. Mercedes-Benz totiž v zemi prodává novou třídu E ve verzi E180, která disponuje dokonce jen 1,5litrovým motorem. To už je opravdu výsměch, bavíme se o voze se základní hmotností 1 805 kg v minimálně výbavě. Přesto auto dostalo takové „chrastítko”.

Mercedes zjevně neměl po ruce ani onu jedna-šestku, a tak sáhl ještě hlouběji a vytáhl o další deci menší motor. Motivace je znovu stejná - zvláštní turecká spotřební daň zvaná ÖTV u aut s objemem motoru do 1,6 litru začíná na 45 procentech jejich hodnoty, zatímco u vozů s většími motory činí 80 procent. To je samozřejmě velký rozdíl, přesto je třeba říci, že jde v obou případech o tak vysoké zdanění, že si nejsme jisti, zda menší sazba vůbec znamená vyšší zájem. K takto zdaněnému zboží se totiž ještě přičítá DPH, a tak i nedochůdče v podobě nového Mercedesu E180 začíná s cenou na 4 468 700 tureckých lirách, to jest 3,13 milionu Kč. Bláznivá suma.

Dodejme, že auto ani s tak malým motorem papírově špatně nejede, když má stále k dispozici 170 koní (193 dočasně díky mild-hybridnímu pohonu). Na stovku tak má aspoň jednou zrychlit za 8,9 sekundy a rozjet se až na 225 km/h. Nezní to nepoužitelně, ale papír tady klame. Nakonec si zkuste třeba základní Porsche Cayenne, se kterým jsme si nedávno užili své. To má dokonce přeplňovaný šestiválec a výkon dokonce až 353 koní, váží ne zase o tolik větších 2 120 kg a na stovce má být hluboko pod 6 sekund. Přesto máte z auta pocit, že řídíte tříválcovou Fabii, motor a zbytek auta jsou z jiných galaxií a takový pohon se pro velké SUV zdá těžce neadekvátní. Jedna-pětka v Mercedesu E musí být ještě jiná úroveň tragického projevu, bez výletu do Turecka ale o konkrétním chování takového auta můžeme jen spekulovat.


Ještě hůř: Mercedes nadělil nové třídě E prťavý motor 1,5, takové auto prodává za víc jak 3,1 milionu Kč - 1 - Mercedes E180 W214 Turecko 2024 ilu 01Ještě hůř: Mercedes nadělil nové třídě E prťavý motor 1,5, takové auto prodává za víc jak 3,1 milionu Kč - 2 - Mercedes E180 W214 Turecko 2024 ilu 02Ještě hůř: Mercedes nadělil nové třídě E prťavý motor 1,5, takové auto prodává za víc jak 3,1 milionu Kč - 3 - Mercedes E180 W214 Turecko 2024 ilu 03
Najít jiný tak bídácký Mercedes E, jakým je v Turecku verze E180, není možné, zbylé čtyřválcové verze bez extra paketů k němu ale nutně nebudou mít daleko. Tohle je dvoulitrová verze pro Jižní Ameriku. Foto: Mercedes-Benz

Zdroje: Mercedes-Benz, Motor1

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše