Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kdysi největší naděje Maserati na návrat končí po letech hanby bez nástupce, nezachránil ji ani diesel
5.1.2022 | Petr Miler
Měl to být vůz, který vrátí Maserati na automobilovou mapu světa a z úzkoprofilového výrobce sportovních specialit udělá prestižnějšího konkurenta BMW nebo Mercedesu. Nestalo se, po 9 letech marných pokusů uspět je s novodobým Ghibli konec.
Krátce po začátku druhé dekády nového milénia se vlády na Fiatem a Chryslerem ujal dnes již zesnulý Sergio Marchionne. Obě firmy nepochybně vytáhl z propasti, zdaleka ne všechny velkolepé plány, které měl, ale došly naplnění. Mezi svými ambiciózními cíli měl i záchranu dvou italských klasik a ani v jednom případě věci nešly podle plánu.
Alfu Romeo dnes necháme stranou, zpět na výsluní ale chtěl Marchionne dostat i Maserati. Tato značka v době jeho příchodu do FCA neznamenala prakticky nic, v Evropě prodala v roce 2012 pouhých 1 087 aut. Sergio M. ji chtěl dostat do úplně jiných sfér, ponechat jí na jednu stranu sportovní esprit, na tu druhou ale nabídnout i modely, které by oslovily širší publikum a udělaly z ní konkurenta německých prémiovek. V centru těchto snah se pak ocitl sedan vyšší střední třídy Ghibli, ke kterému se později přidalo také SUV Levante.
Ghibli přišlo na trh v roce 2013 a zprvu se zdálo být přesně tím, čím pro Maserati mělo být. Nabídlo v podstatě vše, co Němci - dokonce i dieselový šestiválec, osmiválec, hybrid či pohon všech kol - a zájem se dostavil. Maserati rostlo bláznivým tempem, v roce 2014 v Evropě hlásilo zvýšení prodejů o 268 procent, ovšem ode dna se odráží snadno. Tento růst znamenal pouze 5 734 aut prodaných v Evropě a byť ještě nějaký ten pátek pokračoval a dostal italského trojzubce k metě 10 tisíc prodaných aut ročně (stalo se tak v roce 2017) a přinesl desítky tisíc prodejů celosvětově, očekávání byla ještě jinde.
Rychle se totiž ukázalo, že Ghibli není tím, čím se zdálo být. Vydobylo si pověst nejvíce předraženého auta seskládaného z dílů určených pro mnohem levnější modely FCA, které prostě nemělo na to se se zdviženou hlavou postavit bavorákům a dalším německým klasikám. Když se pak ukázalo, že SUV Levante je podobný průšvih, z velkého návratu nebylo nic.
Trojzubec to stále nevzdává, na cestě je další novinka, která „to má zlomit”, Ghibli u toho ale už nebude. Automobilka oznámila, že pouť tohoto modelu světem ukončí bez nástupce, voda se za ním zavře v průběhu letošního roku - patrně v momentě, kdy se do prodeje dostane nové SUV Grecale. Bude to po 9 letech konec jednoho velkého příběhu, který skutečně nelze vnímat jako šťastný. Podle dat JATO Dynamics se za celou dobu prodalo v Evropě pouhých 21 589 exemplářů, přičemž nejlepším rokem byl pro Ghibli ten třetí, když se v roce 2015 prodalo 4 644 aut. V USA byla situace o něco lepší (protože Američané mají „mazerády” více zafixované jako něco velmi prestižního), ani to ale autu krk nezachránilo a nezachrání.









Ghibli se v roce 2013 stalo symbolem návratu Maserati a jeho největší nadějí na další úspěch. Zprvu to s ním vypadalo dobře, později ale odhalilo svou pravou tvář a nikdy ani zdaleka nedosáhlo prodejních úspěchů, kterých mělo. Po 9 letech tak skončí bez nástupce a s fanfárami to nebude. Foto: Maserati
Zdroj: Maserati
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 7 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Akira Yanagawa je stále aktivní 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
Nejčtenější články
Další stát zrušil povinnost používat často ohyzdné přední poznávací značky aut, stačí splnit jedinou podmínku
15.11.2025
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
15.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- BMW Divize 12.14. 13:06 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
