Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kdysi největší naděje Maserati na návrat končí po letech hanby bez nástupce, nezachránil ji ani diesel
5.1.2022 | Petr Miler
Měl to být vůz, který vrátí Maserati na automobilovou mapu světa a z úzkoprofilového výrobce sportovních specialit udělá prestižnějšího konkurenta BMW nebo Mercedesu. Nestalo se, po 9 letech marných pokusů uspět je s novodobým Ghibli konec.
Krátce po začátku druhé dekády nového milénia se vlády na Fiatem a Chryslerem ujal dnes již zesnulý Sergio Marchionne. Obě firmy nepochybně vytáhl z propasti, zdaleka ne všechny velkolepé plány, které měl, ale došly naplnění. Mezi svými ambiciózními cíli měl i záchranu dvou italských klasik a ani v jednom případě věci nešly podle plánu.
Alfu Romeo dnes necháme stranou, zpět na výsluní ale chtěl Marchionne dostat i Maserati. Tato značka v době jeho příchodu do FCA neznamenala prakticky nic, v Evropě prodala v roce 2012 pouhých 1 087 aut. Sergio M. ji chtěl dostat do úplně jiných sfér, ponechat jí na jednu stranu sportovní esprit, na tu druhou ale nabídnout i modely, které by oslovily širší publikum a udělaly z ní konkurenta německých prémiovek. V centru těchto snah se pak ocitl sedan vyšší střední třídy Ghibli, ke kterému se později přidalo také SUV Levante.
Ghibli přišlo na trh v roce 2013 a zprvu se zdálo být přesně tím, čím pro Maserati mělo být. Nabídlo v podstatě vše, co Němci - dokonce i dieselový šestiválec, osmiválec, hybrid či pohon všech kol - a zájem se dostavil. Maserati rostlo bláznivým tempem, v roce 2014 v Evropě hlásilo zvýšení prodejů o 268 procent, ovšem ode dna se odráží snadno. Tento růst znamenal pouze 5 734 aut prodaných v Evropě a byť ještě nějaký ten pátek pokračoval a dostal italského trojzubce k metě 10 tisíc prodaných aut ročně (stalo se tak v roce 2017) a přinesl desítky tisíc prodejů celosvětově, očekávání byla ještě jinde.
Rychle se totiž ukázalo, že Ghibli není tím, čím se zdálo být. Vydobylo si pověst nejvíce předraženého auta seskládaného z dílů určených pro mnohem levnější modely FCA, které prostě nemělo na to se se zdviženou hlavou postavit bavorákům a dalším německým klasikám. Když se pak ukázalo, že SUV Levante je podobný průšvih, z velkého návratu nebylo nic.
Trojzubec to stále nevzdává, na cestě je další novinka, která „to má zlomit”, Ghibli u toho ale už nebude. Automobilka oznámila, že pouť tohoto modelu světem ukončí bez nástupce, voda se za ním zavře v průběhu letošního roku - patrně v momentě, kdy se do prodeje dostane nové SUV Grecale. Bude to po 9 letech konec jednoho velkého příběhu, který skutečně nelze vnímat jako šťastný. Podle dat JATO Dynamics se za celou dobu prodalo v Evropě pouhých 21 589 exemplářů, přičemž nejlepším rokem byl pro Ghibli ten třetí, když se v roce 2015 prodalo 4 644 aut. V USA byla situace o něco lepší (protože Američané mají „mazerády” více zafixované jako něco velmi prestižního), ani to ale autu krk nezachránilo a nezachrání.









Ghibli se v roce 2013 stalo symbolem návratu Maserati a jeho největší nadějí na další úspěch. Zprvu to s ním vypadalo dobře, později ale odhalilo svou pravou tvář a nikdy ani zdaleka nedosáhlo prodejních úspěchů, kterých mělo. Po 9 letech tak skončí bez nástupce a s fanfárami to nebude. Foto: Maserati
Zdroj: Maserati
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
dnes
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
před 6 hodinami
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
před 7 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací totálně zhroutily, i když zlevnily až pod úroveň dotovaných cen
před 9 hodinami
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
před 9 hodinami
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
