Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka
19.2.2021 | Petr Prokopec
Ještě před dvěma dekádami byste automobilky slyšeli věštit jim tu nejsvětlejší budoucnost, dnes jsou ale v přesně opačné situaci jejich skon je na spadnutí. MPV mizí z trhu a nepodléhají jen SUV, ničí je i osobní verze dodávek.
Automobilový svět býval jednodušším místem k životu, tedy alespoň pokud šlo o koupi nového vozu. Pokud se jednalo o manažera, pak sázkou na jistotu byl sedan střední či vyšší třídy. Chalupáři pro změnu sahali po kombících, zatímco lesníci se neobešli bez off-roadů. A pro mladé lidi bez dětí bylo prioritou sportovně působící dvou- nebo třídvířko, ostatní pak kupovali pětidvéřové hatchbacky. Kterýkoli z těchto vozů mohl být s příchodem dětí nahrazen nebo doplněn MPV, v té chvíli ovšem řadě lidí vyvstal problém - do takových sice naskládali naprosto vše od plínek až po kočárek, jejich společenská prestiž však s tímto typem vozu poněkud trpěla.
I to je jeden z důvodů, proč na popularitě začala získávat SUV. Tedy auta, která disponují ve výsledku podobně velkými karoseriemi, navrch ale přihazují více stylu. Problémem nakonec není ani jejich daleko vyšší hmotnost či zhoršená aerodynamika, zájem o ně začal být tak velký, že všechno ostatní prostě muselo jít stranou.
Naopak poptávka po MPV začala rychle upadat a loni se propadla až nebezpečně blízko k nule, jak dokládají data JATO Dynamics. Ještě v roce 2009 bylo v Evropě prodáno 1,8 milionu MPV, v roce 2018 byly prodeje sotva poloviční a loni klesly na méně než čtvrtinu původního čísla. Sešup dolů je neskutečný, neboť v dvou nejfrekventovanějších subkategoriích kompaktních (B-MPV) a velkých (D-MPV) vozů tohoto typu došlo v Evropě jen meziročně na 49% resp. 37% propad. To je hotový carmagedon, neboť prodáno bylo jen 53 600 resp. 79 400 těchto vozů. Úplné nic už skutečně není daleko.
Navíc je třeba dodat, že prodeje ani v dalších letech nemohou než klesat, neboť klesající poptávce se přizpůsobují automobilky, které dále omezují své nabídky. A kde nic není, tam ani konzervativní zákazník nebere. Na pozici nejprodávanějšího kompaktního MPV se tak loni v Evropě vyšplhal Fiat 500L přes meziroční pokles prodejů o 42 % těsně následovaný Dacií Lodgy s poklesem o 35 %. Mezi velkými pak vládne Seat Alhambra přes 35% pokles, to jsou všechno smutná vítězství.
Někteří pak v čele prodejů této subtřídy vidí Mercedes třídy V, což neveselé výsledky MPV jen podtrhuje. Prodejně je totiž loni poprvé převálcovaly jejich nedokonalé náhražky, osobní verze dodávek, které nikdy nebudou sloužit přepravě osob tak dobře jako ryzí empévéčka. Mercedes třídy V je na pomezí těchto segmentů, ten i všechna ostatní MPV ale jasně převálcovaly vozy jako Citroën Berlingo, Dacia Dokker nebo Peugeot Partner. Nejsou pro plnění těchto úkolů dokonalá, ale jsou levná a praktická. Celkově se tak loni v Evropě prodalo 445 tisíc osobních dodávek, to je spousta aut.
MPV se tak nachází na pokraji úplného vyhynutí, neboť zajímavé nové modely na trh nemíří a popularita těch stávajících klesá rychleji než důvěra v českou vládu. Spasit je může snad jen zázrak a nebo nové regulace. Je ale otázkou, jestli cokoli dokáže změnit postoje zákazníků - ti jsou dnes k MPV jednoznačně otočeni zády a nezdá se, že by se chtěli byť ohlížet zpět.






Zájem o MPV razantně klesá, na vítězství v třídě těch kompaktních stačil mizerný výsledek Fiatu 500L (21 140 aut v Evropě, -42 %), který je sám o sobě považován za propadák. Foto: Fiat
Mezi většími modely pak vládne už velmi starý, též prodejně rychle klesající Seat Alhambra. Foto: Seat
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Řidič se v uskákaném malém Fiatu v 210 km/h prohnal kolem policejní hlídky
před 4 hodinami - Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
28.2.2021 - Vrcholný VW Golf ukázal sílu lidového sporťáku, drahou konkurenci roznesl na kopytech
26.2.2021 - Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021
Živá témata na fóru
- Koronavirus 11:12 - řidičBOB
- Onboard videa 10:23 - Arkis
- Lampárna (stěžovatelna) 09:31 - rhinos
- Rychlodotazy 09:31 - 970ka
- BMW Divize 07:18 - Vokys
- Octavia IV 16:42 - ctrl_j
- Elektromobily a vse kolem nich 11:03 - rhinos
- Za kolik jezdíte s dieselem? 08:57 - risomas
- Politický koutek 00:27 - ExFun
- 2 auta za spolu cca 35000€ 28.2.2021 - Snowman000
Nejdiskutovanější články
- Facka do tváře bateriových elektromobilů, novinka Toyoty je levnější než Tesla Model S
5.12.2020 (2) - Ford má na krku žalobu kvůli motorům EcoBoost, odcházejí jim klíčové díly
9.12.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
15.1.2021 (1) - Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
15.1.2021 (1) - 16 let starý dieselový Mercedes S ukázal, co svede na Autobahnu, v jednom je nepřekonatelný
8.2.2021 - Škoda Octavia je stále větší problém pro VW Golf, šlape mu na paty jako nikdy dřív
11.2.2021 (1) - Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 (1) - Parkování elektromobilů v garážích je příliš velké riziko, první město jim zakázalo vjezd
15.2.2021 (1)