Koenigsegg Agera R: další šílený Švéd je tu

Koenigsegg Agera R se stává dalším z členů exkluzivního klubu aut s výkonem přesahujícím tisíc koní. Stane se nejrychlejším produkčním autem všech dob?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Koenigsegg Agera R: další šílený Švéd je tu

27.2.2011 | Mirek Brokeš | 6 příspěvků

Koenigsegg Agera R: další šílený Švéd je tu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Koenigsegg Agera R se stává dalším z členů exkluzivního klubu aut s výkonem přesahujícím tisíc koní. Stane se nejrychlejším produkčním autem všech dob?

Přestože se Koenigsegg neustále potýká s finančními problémy, pokračuje ve snažení o vývoj toho nejlepšího myslitelného hypersportu. V souboji s Bugatti ale zatím hraje druhé housle, podpora nadnárodního koncernu musí být někde poznat. Zatím posledním výtvorem francouzské značky je model Super Sport, který se momentálně pyšní titulem nejrychlejšího produkčního vozu.

Svou pozicí se ale jist být nemůže, ze Švédska přichází Agera R. Začněme fakty. O její pohon se stará pětilitrový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly, jehož maximální výkon je 818 kW (1 115 koní). To platí jen pokud je v nádrži biopalivo E85, na běžný natural N95 ze sebe vymáčkne „jen” 689 kW (940 koní). Na motor navazuje sedmistupňový, dvouspojkový automat. Výkonem se Agera R Veyronu Super Sport blíží, čím ho ale významně překonává, je hmotnost. Zatímco Bugatka váží 1,8 tuny, Švédka je plných 500 kilogramů lehčí.


Koenigsegg Agera R: další šílený Švéd je tu - 1 - Koenigsegg Agera R 2011 predstaveni 1Koenigsegg Agera R: další šílený Švéd je tu - 2 - Koenigsegg Agera R 2011 predstaveni 2Koenigsegg Agera R: další šílený Švéd je tu - 3 - Koenigsegg Agera R 2011 predstaveni 3

Hlavní zásluhu na tom má konstrukce karoserie, kdy vnější panely s uhlíkových vláken obalují vnitřní monokok z téhož materiálu, jehož tuhost je tak vysoká, že nepotřebuje střechu. Tu pak nahrazuje odnímatelný panel, který je možno uschovat v přídi. kousek na fotografiích, který se také objeví v Ženevě, má kromě standardní střechy ještě jednu s integrovaným skiboxem, opět vyrobeným z uhlíkových vláken, na jehož vývoji se podílela firma Thule. Nový majitel je totiž Nor, tedy nadšený lyžař. Dodám, že si k autu nechal udělat i speciální pár lyží z, ano, hádáte správně, z uhlíkových vláken.

Další zajímavostí jsou použité disky. Koenigsegg je nazývá Vortex Generating Rim. Anglicky mluvicí obecenstvo již tuší, ostatním prozradím, že jejich paprsky jsou konstruovány tak, aby při jízdě fungovaly jako turbíny odsávající vzduch z pod auta a tím byl zvyšován přítlak. Jsou na nich obuty pneumatiky Michelin, které byly speciálně vyvinuty právě pro Ageru R a jsou konstruovány pro rychlost až 420 km/h.

A co ta sranda bude stát? Za základní Ageru zaplatíte něco přes 1,4 milionu amerických dolarů, za R specifikaci ještě o dalších cca 200 000 USD více.

Koenigsegg Agera R: další šílený Švéd je tu - 4 - Koenigsegg Agera R 2011 predstaveni 5Koenigsegg Agera R: další šílený Švéd je tu - 5 - Koenigsegg Agera R 2011 predstaveni 6Koenigsegg Agera R: další šílený Švéd je tu - 6 - Koenigsegg Agera R 2011 predstaveni 7Koenigsegg Agera R: další šílený Švéd je tu - 7 - Koenigsegg Agera R 2011 predstaveni 8Koenigsegg Agera R: další šílený Švéd je tu - 8 - Koenigsegg Agera R 2011 predstaveni 4
Koenigsegg Agera R

Mirek Brokeš

Diskuze 6 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše