Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Komunistické manýry EU se Evropě vrátí i s úroky, skuteční čínští komunisté už vyhrožují
15.9.2023 | Petr Prokopec
Zdráhali bychom se označit EU za komunistickou organizaci. To, co nyní předvádí na poli elektromobilů, se ale nápadně podobá tomu, co dříve předváděli právě komunisté ve východním bloku. Evropská komise si ovšem tentokrát vybrala špatného soupeře.
Potřebuje Evropa více Čínu nebo Čína spíše Evropu? Odpověď na tuto otázku se bude lišit podle toho, komu ji položíte, realitu ukáže jen čas. Naděje, že by tyto dvě mocnosti mohly dále koexistovat v jakési ekonomické symbióze, se totiž po vystoupení Ursuly von der Leyen z tohoto týdne začala rozplývat. A je to celé tak absurdní, až z toho zůstává rozum stát.
Jistě nemusíme připomínat, že si Brusel už dávno usmyslel, že elektromobilita je do budoucna jediným možným řešení nejprve osobní a posléze i veškeré silniční dopravy. Prakticky od chvíle, kdy se EU začala blížit snaze prakticky výslovně zakázat jakékoli jiné druhy pohonu aut všeho druhu, varujeme nejen před tím, jak nesmyslné je to nejen z pohledu zákazníků, kterým je vnucováno horší řešení za vyšší ceny. Varujeme také před tím, že to Evropě bere její náskok a konkurenční výhodu tím, jak ji to vystavuje nové konkurenci zejména z Číny, která stejné zadání umí splnit přinejmenším efektivněji. A v poslední době dobře vidíme, s jakými úspěchy sem pronikají právě čínská auta.
V tu chvíli se EU začala ocitat na rozcestí, ze kterého nebylo východiska, jenž by ji mohlo být milé. Že by přehodnotila svůj přístup a vrátila na trh technologickou neutralitu, bylo nemyslitelné, něco takového by provedla až v úplné krajnosti. Že by přiměla místní firmy popasovat se s efektivnější konkurencí z jiných koutů světa, čímž se přičinila alespoň o jí tolik vyzdvihovanou konkurenceschopnost (třebaže ve zcela uměle vytvořeném prostředí), bylo velmi nepravděpodobné. Třetí cestou pak bylo vydat se cestou protekcionismu, tedy ochranářství tím, že efektivnější konkurenci v Evropě podnikání uměle zkomplikuje. A přesně tou cestou se hodlá vydat.
Patrně už jste zaznamenali, že se Ursula von der Leyen tento týden nechala slyšet, že čínské automobilky zaplavují Evropu levnými auty, která jsou tak levná díky dotacím ze strany čínské vlády. A tak bude EU přemýšlet nad tím, zda by jejich dovoz třeba nezatížila cly. Je to tak absurdní vyjádření, až z toho jde hlava kolem - předně ani čínské elektromobily nejsou levné, jsou jen méně drahé. A vyčítat Číňanům dotace z pozice organizace, která evropský automobilový průmysl „udotovává” až k smrti, je neuvěřitelně pokrytecké. Nejhorší je ale celý proces, které toto vyjádření završuje.
Je to vážně něco jako komunismus ve verzi 2.0beta - nejprve něco nařídíme, pak ale zjistíme, že to je k ničemu. A ani to neumíme vyrobit tak dobře a levně jako někdo jiný někde jinde. A místo toho, abychom to celé zrušili anebo byli rádi, že tu aspoň budeme mít ona skvělá nařízená auta levněji odjinud, takže budou rozšířenější, tak se před tím uzavřeme a vynutíme si ten samý nesmysl s pomocí místních firem, které ale budou nekonkurenceschopné kdekoli jinde? To firmy vystavuje perspektivě Trabantu - že po náhlém odstranění bariér jako v roce 1990 skončí s naprosto nekonkurenceschopným produktem v rukou tváří v tvář soupeřům podnikajícím na otevřeném trhu. A hrozbě bankrotu v řádu dnů. To chceme? Asi ne, ale přesně tím směrem pod taktovkou EU míříme.
Hlavní problémy jsou ale nakonec dva. Ten první tkví v v tom, že čínské elektromobily nejsou (jen) lépe dotované, jsou vyráběné za pomoci levnějších zdrojů energií či levnější pracovní síly. Podle agentury Reuters jsou tak v průměru o 29 % levnější než evropská konkurence. A ten druhý v tom, že Evropa Čínu potřebuje také. A pokud si ji rozzlobí v momentě, kdy čínští výrobci ovládají už 7 % evropského trhu s elektromobily, mohou čekat odvetu. A ta má moc začít potápět jak místní firmy, které v Číně ve velkém podnikají (třeba Volkswagen), tak nakonec i evropskou elektromobilitu, která bez čínských baterií pomalu nemůže existovat. Takže co to řeší?
Fakt, že EU z popudu von der Leyenové spustila vyšetřování, jenž může vést k zavedení dovozních cel na čínská elektrická auta, tak nepřekvapivě vyvolalo ostrou reakci Číny, která postup EU označila za protekcionistický. Čínské ministerstvo obchodu v oficiálním prohlášení dále oznámilo, že hodlá pevně bránit zájmy domácích firem. Pokud tedy dojde na případné zavedení cel, dojde ze strany Říše středu skutečně na odvetná opatření. „Ta naruší dodavatelské řetězce a budou mít negativní dopad na ekonomické a obchodní vztahy EU a Číny,“ vyhrožují čínští komunisté. A není radno brát to na lehkou váhu, oni si na komunismus jen nehrají, oni ho praktikují. Protekcionismus je jeho integrální, chce se říci ideovou součástí.
Pokud by na takovou obchodní válku došlo, bude to nejen konečná pro evropský elektrický sen, který by se stal kvůli zdražení místní výroby elektromobilů ještě nesplnitelnějším. Nahoru by vystřelily i ceny spalovacích aut. Jak už jsme naznačili, kupříkladu pro VW je Čína daleko největším trhem na celém světě, díky kterému lépe zvládá rozprostírat vývojové náklady. Co ovšem přijde ve chvíli, kdy německá automobilka bude v Říši středu zakázaným zbožím? Navíc nejde pouze o ni, Čína byla hlavním hybatelem růstu prodejů v posledních dekádách pro většinu světových automobilek.
Postup EU lze tedy považovat za hloupý a nebezpečný. Je to další krok na cestě k ekonomickému úpadku kontinentu, na kterém - snad nevědomky - EU léta svými tržními regulacemi soustavně pracuje. Pokud Evropu uzavře před zbytkem světa, skončí nevyhnutelně tak jako východní blok před necelými 34 léty. Tedy v ekonomickém rozvratu jako skanzen věcí, které mohou koupit jen ti, jenž nemají k dispozici žádné jiné alternativy.






Před levnými čínskými elektromobily varujeme již léta, stejně jako před nereálností nápadu EU zakázat spalovací auta. Brusel si po celou tu dobu jel svou, že prý se s pomocí Green Dealu dostaneme zpátky na vrchol. Nyní je zjevné, že vše míří přesně opačným směrem. Foto: MG Motor
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
včeraNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc VDS Team: Filip Salač a Jake Dixon včera 17:11
- Portimão Moto3 - 2. den: V úterý skoro žádná akce kvůli dešťi včera 12:32
- Phillip Island: Honda s třetí tovární Fireblade včera 11:54
- Portimão test Moto3 - 1. den 10.2.2025
- Začátek sezóny: Testy Moto2 a Moto3 v Portimao 10.2.2025
Nejčtenější články
EU jde Muskovi po krku, pravidla té samé EU ale přihrají jeho Tesle čistých 25 miliard z kapes všech, kteří nechtějí elektromobil
12.1.2025V Kapském Městě postavili skutečný Iron Manův dům. A můžete si ho sami vyzkoušet, bez jeho bohatství to ale nepůjde
12.1.2025K mání je dodnes nejeté poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba po 1. majiteli, už z „dřevíčka” na jeho palubce půjdete do kolen
12.1.2025VW chce na rok 2024 co nejdřív zapomenout, i proto předčasně zabil „Passerati” a dál šetří
13.1.2025Nový Dodge Charger stíhá takový nezájem, že na něj dealeři hned dávají půlmilionové slevy, ač původně čekali žně
13.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva