Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Konflikt na Ukrajině prohloubí i existující čipovou krizi, je klíčovým producentem nenahraditelného plynu
8.3.2022 | Petr Prokopec
Že už špatných zpráv bylo dost, zvláště pak z hlediska následků aktuálního konfliktu na automobilový průmysl? Bohužel tu máme ještě jedno, Ukrajina i Rusko jsou hlavními producenty plynu potřebného na výrobu čipů, následky si domyslíte.
Ještě před dvěma týdny značná část světa ani nevěděla, kde Ukrajina leží, dnes se ale této zemi mluví od rána do večera. Vycházet najevo tak začíná i dříve neznámá důležitost Ukrajiny v globálním kontextu. Lidé, který vystudovali v Česku, obvykle mají povědomí alespoň o tom, že jde o jednu z obilných sýpek Evropy, tím ale znalosti obvykle kočí. Ukrajina však má stěžejní roli v automobilovém průmyslu, kvůli čemuž může svět počítat nejen s novými problémy, ale i s prohloubením těch dosavadních.
V hlavní roli je v tomto případě neon, který si spousta lidí spojí leda s předmětem slavné písně Karla Hály, kterou si pro uklidnění můžete pustit níže. Tento plyn je ale také používán lasery při výrobě čipů, přičemž 70 procent veškerých světových dodávek jde skrze Ukrajinu. Aby toho nebylo málo, neon jako takový vzniká primárně v Rusku jako vedlejší produkt při zpracování oceli. Následně je rafinován specializovanou ukrajinskou společností, ta ovšem v současné době rozhodně nejede na plné obrátky.
Problémy s výrobou čipů tak budou eskalovat, pokud tedy konflikt rychle neskončí. Jak uvádí Dan Hearsch, ředitel analytické společnosti AlixPartners, okamžitý kolaps nehrozí. „Čekalo se, že něco takového přijde. Na základě vývoje z posledních let se tak výrobci rozhodli naskladnit tak velké množství zásob, jaké měli k dispozici,“ uvedl Hearsch s tím, že většina společností produkujících čipy bude mít zásoby neonu na několik měsíců. Jakmile ale dojdou, máme tu opravdu zásadní problém. Nikoli jen proto, že je otázkou, kdy na Ukrajině dojde na opětovné zahájení rafinace neonu, ale zejména s ohledem na to, že za jeho výrobou stojí Rusko.
K této zemi se v poslední době zvedla někdy až přeháněná averze, přičemž jak Evropa, tak i Amerika se snaží vymanit ze závislosti na ni. Jak ale dodává šéfka Centra pro automobilový průzkum Carla Bailo, nalezení nových zdrojů „nelze vyřešit ze dne na den“. Zdražení neonu je tedy nevyhnutelné, ostatně jeho ceny vzrostly od ruské okupace poloostrova Krym v roce 2014 o 600 procent. I to je pochopitelně důvod, proč jsou čipy stále dražší.
Nejde nicméně jen o neon, Rusko totiž na světový trh dodává také největší část veškerého palladia. Tedy materiálu, který je potřeba nejen na výrobu čipů, ale také v případě katalyzátorů. I v tomto případě tak můžeme očekávat zdražování, stejně jako trhliny v dodavatelských řetězcích. Platí to pak ostatně rovněž pro hliník, nikl a železnou rudu. I to připomíná, že sankce uvalené na Rusko jsou poněkud dvousečné - i proto s nimi někteří tak váhají.
Přesto se začínáme obávat, že v automobilovém světě bude letošní rok ještě větší pohromou než ty dva předchozí. I proto ostatně výrobci již v případě mnoha modelů oznámili, že pokud jste nesepsali objednávku v uplynulých měsících, do konce roku máte smůlu. To je opravdu bezprecedentní, taková situace byla dosud spojovaná jen s výkonnými verzemi, u nichž byla produkce kvůli emisím CO2 limitována. Nyní se ale zkuste zeptat u Škody, kdy vám dorazí nová Octavia...



Zatímco loni se na novou Škodu Octavia čekalo klidně i několik měsíců, nyní vám prodejci značky mohou naznačit, že dorazit by mohla až za rok. Rusko-ukrajinská krize na tom má svůj významný podíl. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto News
Bleskovky
BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nejnovější články
Nádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před 2 hodinamiLada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včeraPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovací motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
včeraDalší firma slibuje převratné nové baterky s bleskovým dobíjením, reálně ale auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
včera