Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci představili revoluční převodovku, už ji neřídí ani člověk, ani vnitřní algoritmy
20.2.2020 | Mirek Mazal
Hon za co nejvyšší efektivitou přivádí automobilové výrobce k někdy dost zvláštním řešením. To poslední představil korejský konglomerát Hyundai Kia - jde o automat řadící na základě nespočtu vnějších vstupů.
Dnešní automaty jsou považovány za velmi pokročilé. Jejich řídicí jednotky tak v sobě mají zabudovány algoritmy schopné přizpůsobovat se stylu řidiče a upravit podle toho způsob řazení. Jenže pořád jsou to jen tyto algoritmy spolu s minimem vnějších vstupů (například jízda do konce či z kopce), které vyberou další rychlostní stupeň, a to v reálu funguje jen u lidí, kteří jezdí stále stejně nebo toho od automatů nežádají příliš mnoho. Těm ostatním stojí ovládací elektronika spíše v cestě a buď se jí musí přizpůsobit nebo volit převodové stupně manuálně, což také má spoustu úskalí.
Hyundai a Kia se v tomto ohledu snaží něco změnit, proto vyvinuly revoluční automatickou převodovku, pro níž vstupy člověka ani vnitřních algoritmů nebudou tím hlavním. Řadit bude podle aktuálních dat poskytnutých mimo jiné navigací, radary a kamerami. Vznikl tak prediktivní mechanismus řazení ICT Connected Shift System, jehož úkolem je vedle úspory paliva zvýšení jízdního komfortu.
Celý systém je založen na datech trojrozměrné navigace předpovídající zatáčky, kopce, sjezdy, uzavírky, opravy a další překážky dopravy. Ta doplňují radary hlídající rychlost a vzdálenosti od vozidel okolo, nutnou součástí celku je i přední kamera, která dodává podrobnosti o situaci kolem vozu. Naprogramovaný algoritmus pak předpovídá „scénář optimálního řazení pro jízdní situace v reálném čase“ a podle toho mění rychlostní stupně.
Výsledky testovacích jízd na silnici s mnoha zatáčkami přinesly úsporu frekvence řazení v zatáčkách přibližně o 43 % ve srovnání s vozidly bez připravovaného systému. Rovněž se cca o 11 % snížila četnost brzdění, čímž se zmenšilo opotřebení brzd. Systém se dokázal vypořádat i s nájezdem na dálnici. Zde bylo požadováno bryskní zrychlení, tudíž automaticky naskočil jízdní režim Sport a po dokončení přípojného manévru se nastavení samo vrátilo do standardního stavu. Před delším sjezdem nebo blízko rychlostního omezení se snad dokáže samočinně aktivovat brzdění motorem po odložení nohy z pedálu plynu. Pokud se očekává relativně dlouhé zpomalení a aktivní radar nezjistí žádné větší rozdíly rychlostí s dojížděným vozidlem, převodovka se zcela odpojí a nechá vozidlo plachtit.
Korejci vkládají velké naděje do předvídajícího automatu, v jeho nasazení vidí i šanci pro zatím nevyužité možností dané mobilními sítěmi LTE nebo 5G. Ty by mohly poskytnout další data a posunout možnost predikce automatického řazení o další kus dále. Ať chceme nebo ne, automaty se v automobilech jednou stanou absolutně dominantní, ne-li zcela samozřejmou záležitostí. Korejská iniciativa by mohla přispět k tomu, že nám při jízdě opravdu budou pomáhat a ne dělat věci, které nedávají smysl, třebaže připomíná drbání se levou rukou na pravém uchu.



Hyundai a Kia vkládají naděje do převodovky napojené na GPS a připravenou elektroniku. ICT Connected Shift System vyřadí lidské myšlení i běžné vnitřní algoritmy automatu, ví více než ony
Zdroj: Hyundai Kia
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Šéf ChatGPT po sedmi letech čekání zrušil svou objednávku Tesly Roadster, Elon Musk mu to vrátil i s úroky
před hodinou
První elektrický Rolls-Royce je už takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
před 2 hodinami
Audi chce svůj postupující rozklad zachránit „modelovou ofenzívou”. Tohle má vážně být ta spása?
před 4 hodinami
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před 5 hodinami
Honda zabila možná poslední šanci zachránit image nového Preludu, navíc sama sebe usvědčuje ze lži
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
