Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl

Bylo a je to zajímavé zpestření stále více černobílého světa aut. Podobné vozy vítáme už z podstaty, tento není výjimkou, reakce zákazníků na něj ale celkem jasně ukazuje, proč se většina značek raději o nic převratného nepokouší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl

15.8.2022 | Petr Prokopec

Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl

/

Foto: Hyundai

Bylo a je to zajímavé zpestření stále více černobílého světa aut. Podobné vozy vítáme už z podstaty, tento není výjimkou, reakce zákazníků na něj ale celkem jasně ukazuje, proč se většina značek raději o nic převratného nepokouší.

Zájmy lidí jsou proměnlivé a co v jednu chvíli táhne jako nic jiného a prodává se skoro bez ohledu na cenu, může v jiný moment ležet i po velkých slevách zapomenuté v koutě. Automobilová branže v tomto ohledu není výjimkou, o čemž mohou v posledních letech nejlépe vyprávět MPV. Od kdysi populárních aut ruce postupně dávají pryč téměř všechny významné automobilky, i když jim ty samé značky věštili ještě o pár let dříve zářnou budoucnost. Postupem času se ale ukázalo, že jen málokdo touží po dodávce s okny, která z něj dělala usedlého otce od rodiny pomalu rezignujícího na další životní ambice.

V kursu jsou teď SUV, která sice reálně nenabídnou víc, kolikrát právě naopak, za jejich volantem ale v očích některých vypadáte jako vyznavači aktivního životního stylu. Ne všichni výrobci nicméně dali MPV vale. Někteří je zkusili prostě změnit a vizuálně přiblížili rodinné stěhováky oněm SUV. Ne vždy to pomohlo, přesto zájem o empévéčka na některých místech světa znovu roste. Děje se tak zejména ve Státech a v Číně, a tak by nás nemělo vlastně překvapit, že na druhý zmíněný trh zamířilo v poslední době hned několik zajímavých novinek.

Jednou z nich se stalo Hyundai Custo, jehož název odkazuje na Jacquese Cousteau. Korejci poukázáním na slavného cestovatele chtějí zdůraznit cestovní náturu novinky, která nemá problém s přepravením i početnější rodiny z jednoho konce světa na druhý. Není to malé auto, však stačí zmínit posuvné boční dveře, které nabídnou 715 milimetrů široký vstupní otvor - to je opravdu velkorysé.

Samotné Custo pak měří 4 950 mm na délku, 1 850 mm na šířku a 1 734 mm na výšku. Ve srovnání se sesterskou Kiou Carnival je tak novinka Hyundai kompaktnější, což ostatně platí také o rozvoru, který činí 3 055 mm. Ještě dramatičtější rozdíl se ovšem skrývá pod kapotou, neboť Custo zatím počítá pouze s čínským trhem. Z toho důvodu dorazí pouze s 1,5litrovou či dvoulitrovou jednotkou, kdy první nabízí 170 a druhá 236 koní. Carnival přitom počítá i s 3,5litrovým šestiválcem.

Oba motory Hyundai Custo jsou spojené se sedmistupňovým nebo osmistupňovým automatem a pohonem předních kol, žádná další volba v tomto ohledu nebude k dispozici. Stejně jako se zatím nepočítá s jiným než čínským trhem. Na ten vůz dorazil s digitálním přístrojovým štítem, vertikální středovou obrazovkou multimédií připomínající Mercedes třídy S a „plovoucí“ konzolí mezi předními sedadly. Už základní výbava je bohatá, o věcech jako LED světla nebo automatická klimatizaci ani nediskutujme. Už v druhém nejnižším výbavovém stupni je k dispozici třeba navigace a v té maximální dostanete i věci jako elektrická sedadla s pamětí pro většinu posádky, 360° kameru nebo systém schopný poloautonomní jízdy.

Je to v podstatě luxusní MPV snažící se zaujmout i stylem, a tak je i relativně drahé, tedy na čínské poměry. U nás bychom asi skákali dva metry do vzduchu, kdyby tu Hyundai takový vůz prodávalo od 169 800 CNY, tedy asi 597 tisíc Kč. A i cenu vrcholného provedení s nejlepším motorem za 218 800 juanů (cca 770 tisíc Kč) lze označit za ambiciózní jen za velkou zdí. Přesto se chvíli zdálo, že auto tam prodejně funguje.

Za první pořádný měsíc prodejů, tedy loni v listopadu, oslovilo 3 158 lidí, což bylo na takové peníze stojící vůz třídy MPV na Čínu hodně. Slušný byl i prosincový výsledek s 2 162 prodeji a ještě leden s 2 462 kusy. Pak Custo v podstatě opustilo scénu a dodnes znovu nedosáhlo ani na tisíc měsíčních prodejů. Stovky prodaných vozů obvykle stačí až na umístění ve čtvrté stovce nejžádanějších aut Číny, to je opravdu nevalné.

Vše tak nasvědčuje tomu, že MPV sice nadále mají svou věrnou klientelu, ta si ale podobný vůz koupí, jakmile se objeví na trhu. A boj o další kupce už bývá marný. Nakonec případ obdobného modelu nabízeného v Evropě se zdá být velmi podobný z hlediska celého kontinentu. A obáváme, že může jít o stejnou písničku i u nás.


Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl - 1 - Hyundai Custo 2021 prvni sada 01Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl - 2 - Hyundai Custo 2021 prvni sada 02Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl - 3 - Hyundai Custo 2021 prvni sada 03Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl - 4 - Hyundai Custo 2021 prvni sada 04Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl - 5 - Hyundai Custo 2021 prvni sada 05Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl - 6 - Hyundai Custo 2021 prvni sada 06Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl - 7 - Hyundai Custo 2021 prvni sada 07Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl - 8 - Hyundai Custo 2021 prvni sada 08Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl - 9 - Hyundai Custo 2021 prvni sada 09Luxusně pojatá novinka třídy, s níž ostatní končí, se zdála být hitem, zájem ale rychle opadl - 10 - Hyundai Custo 2021 prvni sada 10
Hyundai Custo se vzhledově přiblížilo SUV, ani to ale nestačilo na více než na slušný prvotní zájem. Už po pár měsících je zájem o tento model velmi malý. Foto: Hyundai

Zdroje: Hyundai, CAAM

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.