Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus změnil podobu nejlépe prodávaných aut světa, bestseller EU zcela propadl
31.5.2021 | Petr Prokopec
Ačkoli se může zdát, že koronavirová pandemie zasáhla celý svět stejně, není tomu tak. Evropa trpěla různými restrikcemi více než jiné trhy a při pohledu na globálně nejprodávanější modely je to sakramentsky znát.
Již mnohokrát jsme zmínili, že loňský rok výrazným způsobem ovlivnila pandemie koronaviru. V důsledku první vlny došlo na jaře na uzavírku továren a showroomů, zájem publika však výrazně nerostl ani po jejich otevření. K tomu došlo až ve druhé půli roku, nicméně již od podzimu museli výrobci pro změnu začít bojovat s nedostatkem čipů. A v Evropě se současně s tím musí prát s neustále se zpřísňujícími regulacemi, které tlačí ceny aut nahoru a prodeje dolů.
Není tedy překvapivé, že žebříček nejprodávanějších aut světa doznal značných změn. My se dnes budeme zabývat nejlepší desítkou, ve které nenajdete hned několik aut, která v ní bývala jako doma. Pro nás nejvíce viditelnou absencí je Volkswagen Golf, po dekády nejprodávanější auto Evropy a už kvůli tomu jedno z nejprodávanějších aut světa. Jenže když se evropské prodeje propadají, propadá se i pozice Golfu, který pro tentokrát v nejlepší desítce zcela chybí.
Jeho prodeje meziročně klesly z 641 322 aut v roce 2019 na 492 262 kusů a potřeboval by tedy najít více jak 100 tisíc dalších kupců, aby na pozici v top 10 mohl pomýšlet. Není to ale jediný zajímavý aspekt loňského pořadí, který ze všech dostupných prodejních statistik dali dohromady lidé z Focus2move, celá nejlepší desítka následuje.
10 nejlépe prodávaných aut světa v roce 2020 dle Focus2move
10. Toyota Camry - 592 648 prodaných kusů
Sedany možná klesají na oblibě, Camry se nicméně nevzdává bez boje. Toyota díky tomu získala v žebříčku deseti nejlepších hned tři příčky, v úvodní dvacítce pak má dokonce pět zástupců. Camry pak sice stejně jako Golf meziročně ztratila, za tím však kromě koronaviru stojí i generační výměna v roce 2019, která pochopitelně ovlivnila poptávku.



Foto: Toyota
9. Volkswagen Tiguan - 607 121 prodaných kusů
K německému koncernu pandemie obecně nebyla vstřícná a Tiguan je jeho jediný zástupce v nejlepší desítce. Ani tak se nemá z čeho radovat - klesl ze sedmé příčky a 770 tisíc registrací v roce 2019. I to nakonec ovlivnilo pád Volkswagenu jako celku, na čelo pelotonu se totiž po několikaleté odmlce vrátila Toyota. A jelikož Němci se chtějí věnovat už jen elektromobilům, boj o titul raději dopředu vzdali.
8. Ram Pickup - 631 445 prodaných kusů
Po jediném evropském zástupci se již budeme pohybovat jen v japonských či amerických vodách. Nadmíru zajímavé přitom je, že v boji o osmou a sedmou příčku se sešly hned dva z nejznámějších pick-upů, jenž nakonec dělilo jen 12 tisíc prodaných aut. Ramu přitom nepomohla ani verze Rebel TRX, jenž pod kapotou hostí 712 koní.
7. Chevrolet Silverado - 643 848 prodaných kusů
V roce 2019 se Silverado muselo spokojit s dvanáctou příčkou, na kterou ji dostalo 642 126 prodaných vozů. A jakkoliv se to v prvním loňském pololetí nezdálo, výrazná poptávka v pololetí druhém nakonec vedla k celkovému vzestupu registrací. Za tím stojí i vzedmutí zájmu o stavební práce, s nimiž je Silverado spojené.
6. Nissan Sylphy/Sentra - 674 663 prodaných kusů
Další z důkazů, že sedany ještě nejsou zcela mrtvé. I když je třeba dodat, že Sylphy za svůj úspěch vděčí zejména Číně, kde se prodalo 542 725 exemplářů. Nissan díky tomu na největším trhu světa překonal své dva úhlavní konkurenty v podobě Volkswagenu Lavida a Hondy Civic. Pomohlo mu přitom i představení nové generace.
5. Honda Civic - 697 663 prodaných kusů
Honda sice s Nissanem prohrála v Číně, globálně však Civic nad Sylphy vede. Meziročně pak sice přišel o zhruba 120 tisíc registrací, japonská automobilka však již pomalu hrne do showroomů jedenáctou generaci. Evropa si pak na ni sice bude muset počkat déle než zbytek světa, tento trh však pro Hondu přestal být stěžejní.
4. Honda CR-V - 736 980 prodaných kusů
CR-V bylo po dlouhá léta nejlépe prodávaným SUV světa, loni však registrace meziročně klesly o 13 procent. Stála za tím pochopitelně hlavně pandemie, kromě toho ovšem vzhled současné generace neláká tak jako dříve. Na druhou stranu si Honda nemusí krýt záda, neboť VW Tiguan je jako nejbližší soupeř daleko.
3. Ford F-Series - 936 084 prodaných kusů
Také v případě modrého oválu zaúřadovala pandemie, neboť pozdržela modernizaci a facelift pick-upu tak dorazil až na konci loňského roku. Ford tak přišel o zhruba 100 tisíc registrací, načež se ani nepřehoupnul přes milion prodaných exemplářů jako v předchozím období. Místo toho klesnul ze stříbrné příčky na bronzovou.
2. Toyota RAV4 - 995 762 prodaných kusů
Důvodem, proč se modrý ovál musel pakovat, je japonské SUV. A zatímco většina světa musela do svých finančních výkazů zadávat pokles, Toyota si připsala růst registrací. Šlo sice jen o 34 tisíc aut, nicméně i to představuje v době, kdy ostatní klesají i o 30 procent, velký úspěch. Letos se tak bezesporu půjde přes milion.
1. Toyota Corolla - 1 134 262 prodaných vozů
Loni byl nicméně pouze jeden jediný model, který překročil danou metu, a to o parník. Přesto ovšem Corolla patří mezi vozy nejvíce zasažené koronavirem, meziroční pokles totiž činil zhruba čtvrt milionu registrací. Zajímavé přitom je, že tento model nepatří mezi favority na jednotlivých trzích. Nicméně zemí, ve kterých je nabízen, je tolik, a všude si vede relativně slušně, že je z toho nakonec jasná první příčka.
Zdroj: Focus2move
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
před 9 hodinamiMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
před 10 hodinamiFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včeraStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
včeraZákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.03. 19:31 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 07.03. 13:15 - Vrooom
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas