Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada našla šalamounský lék na současnou krizi, Škoda ji bude následovat
15.6.2021 | Petr Prokopec
Tak trochu dvě mouchy jednou ranou se rozhodla zabít ruská Lada. Udrží tak produkci vysoko a zákazníky nezklame. Škoda volí trochu jinou cestu, ve výsledku ale skončí u téhož.
Možná si ještě vzpomenete na dobu, kdy v nabídce Škody figurovala Fabia Junior. Tedy základní varianta, jejíž výbava byla oholená doslova na kost. Zvenčí jste totiž dostali třeba nelakované nárazníky, zatímco uvnitř jste se museli spokojit pouze s přípravou na rádio a nikoliv s audio systémem jako takovým. Na druhou stranu jste ovšem do kapsy nemuseli sahat tak hluboko, ve srovnání s první „normální“ výbavou byl totiž Junior levnější o desítky tisíc korun. Kupodivu se však velkého úspěchu nedočkal, zákazníci Škody už od české značky očekávali víc. A tak firma tuto variantu nakonec poslala k ledu s odhodláním ji už do nabídky nevrátit.
Časy se ale mění a byť jsme si jisti, že označení Junior už Škoda nepoužije, ořezanou výbavu česká automobilka nabídnout chce. Důvody jsou nasnadě - nová auta jsou stále dražší a některým zákazníkům se s obvyklým penzem výbavových prvků příliš vzdalují. A pochopitelně, očekávány jsou pořád těžší časy coby sekundární dopad koronavirové pandemie, kdy může jít o způsob, jak klesající prodeje poslat opět o něco výše.
Potvrdil to prodejní šéf automobilky Martin Jahn, nečekejme ale takový krok v dohledné době. Problémem jsou výrobní kapacity v době, kdy automobilkám chybí dostatek jindy dobře dostupných dílů. Pokud tedy Škoda komponenty má, logicky je raději nadělí vyšším verzím toho či onoho modelu, na nichž má vyšší marži. Jakmile ale tato situace pomine, čekejme cosi jako Juniory zpátky.
„Jakmile se dostaneme do situace, kdy produkce naroste, pak s takovými modely rozhodně počítáme,“ uvedl Jahn. Konkrétní termín ale pochopitelně upřesnit nemohl, už jen proto, že zatím nikdo přesně neví, kdy bude lépe. Pokud by ale šlo o nedostatek čipů, může se Škoda inspirovat u Lady, která se právě tímto způsobem současnou krizi řeší.
Rusové se místo marží rozhodli dát přednost objemu produkce a dostupnosti svých vozů a na trh uvedli nové úrovně Comfort Light a Luxe Light, s nimiž je možné spojit modely Largus a X-Ray. Tím ušetří celkový počet využitých čipů a budou schopni vyrábět více aut i pro hůře situované zákazníky.
Kombík Largus je tak k mání mimo jiné zcela bez audio systému či pouze s jeho základní verzí. Kromě toho pak ve všech případech dojde na eliminaci multifunkčního volantu a tempomatu. Lada X-Ray je mání pouze se stupněm Comfort Light, což je ona varianta zcela bez rádia. K tomu se pak samozřejmě přidává i základní volant. Ceny díky tomu klesly o 10 tisíc rublů (cca 2 950 Kč), načež X-Ray startuje na sumě 778 000 RUB (cca 227 000 Kč). V případě Lady Largus si pak na užitkové provedení musíte připravit 805 tisíc rublů (asi 235 0000 Kč), zatímco osobní provedení je k mání od 815 000 RUB (cca 238 000 Kč).
Rusové tedy v podstatě zaplácli dvě mouchy jednou ranou, což jim bezesporu přinese vyšší prodeje. Ve své strategii pak ve výsledku nejsou až tak osamocení, neboť bez některých komponentů začínají posílat svá auta na trh i další výrobci jako Peugeot nebo General Motors. Škoda volí jinu cestu, alespoň zatím.
Lady Largus a X-Ray budou nově k mání s oholenější výbavou, díky čemuž zákazníci ušetří takřka tři tisíce korun. Pro ruskou automobilku je navíc důležité to, že nebude muset kvůli absenci čipů omezovat výrobu. Foto: AvtoVAZ
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Pirelli Catalunya Round 10:00
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
Nejnovější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
před 2 hodinami - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
před 4 hodinami - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 5 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 7 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 12:34 - petr_riha
- BMW Divize 03.19. 11:49 - Předseda
- Suzuki obecně 03.19. 11:46 - jerry
- Politický koutek 03.19. 10:59 - petr_riha
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda