Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lada Niva v Evropě po 43 letech končí, úplně ji zabít bude ale těžké
1.6.2020 | Petr Prokopec
Ruská legenda dojíždí v zemích EU na tradiční problém - má příliš vysokou spotřebu a tedy i příliš vysoké emise CO2. Do Německa prý již byly oficiálně dovezeny poslední kusy, jenže individuálnímu dovozu nic nebrání.
Lada Niva není kultovním vozem jen u nás, ale prakticky všude, kde se objevila v prodeji. Vděčí za to nejen výborným jízdním vlastnostem v terénu, ale také velmi nízké ceně. A zmínit je třeba i její nesmrtelnost. Ruský off-road zamířil do prodeje již v roce 1977 a v takřka nezměněné podobě se prodává dodnes. Pravda, AvtoVAZ sice za uplynulých již takřka 43 let provedl řadu dílčích změn, ovšem i tak budete potřebovat návod, abyste od sebe původní a v současné době vyrobený kousek odlišili.
Stejně tak ale budete zakrátko potřebovat návod na to, abyste si Ladu Niva mohli v Evropě pořídit. Tedy alespoň za předpokladu, že toužíte po zcela novém exempláři. Na českém trhu ruská značka oficiálně nepůsobí, nově se ale začínají redukovat i její aktivity v dalších zemích starého kontinentu. V Německu již vyšlo najevo, že várka aut dovezených do země v únoru by měla být tou úplně poslední. Po vyprodání skladů tak dealerům zůstane už jen Vesta, jejíž 1,6litrový agregát dokonce plní emisní normu Euro 6d-TEMP. Otázkou však je, zda mu to pomůže.
Hovoří se totiž o tom, že za koncem Lady Niva stojí změna strategie uvnitř aliance Renault-Nissan, do níž Lada spadá. Ze západních trhů by tak neměl zmizet pouze ikonický off-road, ale i celá značka. Její roli pak má zastoupit Dacia, což dává smysl, jejíž zaměření není úplně stejné, rumunská auta ale mají podstatně nižší spotřebu a tedy i emise CO2.
V tomto ohledu je třeba podotknout, že i Niva plní normu Euro 6d-TEMP. Nicméně i tak její 1,7litrový motor kromě 83 koní a 129 Nm točivého momentu produkuje nemalých 226 gramů CO2 na kilometr. To je již přílišná porce i na prodej v omezeném množství, pročež by od příštího roku muselo nevyhnutelně vlivem pokut ze strany Evropské unie dojít ke zdražení. A co hůře, vše by odskákala i Vesta, která je na tom sice nepopiratelně lépe, ovšem za požadovanými 95 gramy také zaostává.
Němečtí prodejci Lady nicméně dodávají, že jakkoliv dochází k ukončení oficiálního prodeje, ani v nejmenším to neznamená konec Nivy na západ od našich hranic. Off-road je totiž nadmíru oblíben hlavně mezi lesníky, nimrody či rybáři. Řada z nich totiž běžně jezdí v Audi, BMW či Mercedesu, ovšem ten si nedovedou představit jako společníka na noční výpravě. Niva je toho ale pravým opakem, proto se již nyní počítá s individuálním dovozem.
Oficiálně by se pak Niva měla na západní trhy vrátit až s příchodem druhé generace, která je očekávána někdy v roce 2022. Jelikož přitom půjde o model plně využívající moderní platformu a motory aliance Renault-Nissan, nebude ani se spotřebou žádný problém. Ovšem v takové chvíli již půjde o vůz, který asi jen stěží dosáhne kultovního statutu jako generace první.
Lada Niva letos v Evropě oficiálně skončí. Prodejci však již nyní dodávají, že zákazníkům zajití individuální import, poptávka po tomto nesmrtelném off-roadu je podobně nehynoucí
Zdroj: Autonotizen
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan