Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Legendární Mercedes G ve své současné podobě končí, modernizace přinese drastické změny
19.9.2023 | Petr Prokopec
Už jeho současné přežívání na trhu v pomalu nezměněné podobě je anomálií, zvlášť při dnešním smýšlení Mercedesu. Letošní modelový rok tak udělá další tečku za jednou z jeho ér, nástupce musí snížit spotřebu.
První G-Wagen neboli třídu G představil Mercedes-Benz již v roce 1979. Po následujících třináct let v prodeji zůstala originální varianta W460, než došlo na její nahrazení provedením W461. V obou případech šlo nicméně o verze určené hlavně pro armádu či rozličné organizace. Vedle nich ovšem automobilka začala v roce 1989 prodávat také třídu G s interním označením W463, která disponovala upraveným podvozkem, zrevidovanou přídí a jinými motory.
V roce 2005 Němci oznámili, že třída G skončí a bude nahrazena modernějším modelem GL. Proti tomuto záměru se ovšem zvedl takový odpor zákazníků, že si to třícípá hvězda nakonec rozmyslela a v prodeji ponechala oba modely. O rok později tak bylo na autosalonu v Paříži potvrzeno, že kontrakt s rakouskou společností Magna Steyr, která má na starosti výrobu, byl prodloužen až do roku 2015. Ještě před uplynutím této doby ovšem Němci oznámili, že po roce 2017 máme čekat střídání stráží.
Na to skutečně došlo, nikoli však v tom smyslu, že by stuttgartská legenda s žebřinovým rámem byla nahrazena klasickým SUV. Místo toho dorazila druhá generace modelu W463, u které došlo na výrazné zaoblení karoserie. Cílem pochopitelně bylo snížení spotřeby a emisí, kompenzován pak byl i nárůst rozměrů. Ve srovnání s předchůdcem je totiž stávající varianta o 121 milimetrů širší a 53 mm delší. Zároveň o 6 mm narostla světlá výška, všechno dohromady pak přispělo pasivní bezpečnosti.
Od příchodu druhé generace nicméně uplynulo již pět let, během kterých politici vystupňovali svůj tlak na ponížení spotřeby. Třídu G tedy čeká další velká modernizace, která se ponese ve stejném duchu. Mercedes totiž brzy představí elektrickou verzi EQG, která by při současném ztvárnění vozu nedojela nikam, ani kdyby měla neobvyklé velké akumulátory. Automobilka tak musela sáhnout po drastickém přepracování aerodynamiky auta, aby EQG dávalo aspoň minimální smysl. A byť se nepotvrzují spekulace o tom, že jiné než elektrické provedení nepřežije, právě od něj bude odvozen zbytek nabídky.
V rozhovoru pro Autocar o tom promluvil Emerich Schiller, produktový šéf tohoto modelu. Pozoruhodné ale je, že byť auto projde drastickou technickou proměnou, vizuálně se toho zase tak moc změnit nemá. „Pokud se zaměříme na detaily, změnili jsme toho hodně. Většina zákazníků to ale nepozná, i když budou stát přímo před vozem,“ říká Schiller. Půjde tedy hlavně o méně viditelné aerodynamické vychytávky, které Mercedes zatím odmítá upřesnit. Ostatně ani sériové EQG jsme zatím neměli možnost oficiálně spatřit.
„Až facelift v příštím roce dorazí, dojde na mnohá aerodynamická zlepšení, což bude mít zásadní vliv na snížení spotřeby,“ uvádí dále německý manažer. Dramatické změny se ale nakonec odehrají i pod kapotou, kde osmiválec verze G500 bude nahrazen šestiválcovou jednotkou. Čtyřlitrový motor V8 si tedy ponechá pouze provedení AMG, mimo to zákazníkům zůstane na výběr také dieselová varianta 400d.
Otázkou je benzinový dvoulitrový čtyřválec, který byl dosud zasvěcen pouze čínskému trhu. Protože však jeho emise CO2 nejsou nižší než u dieselu, příliš s touto volbou nepočítáme. Spíše než cokoli jiného totiž Mercedes vsadí na jistou hybridizaci. Na další oficiální detaily si ale budeme muset ještě chvilku počkat.





Třída G je aktuálně k mání i v osmiválcovém provedení G63, které má přežít. G500 ale skončí a technicky v autě nezůstane kámen na kameni hlavně z hlediska aerodynamiky. Foto: Mercedes-Benz
Inspirací bude inovovanému Géčku jeho elektrické provedení EQG, které jsme zatím mohli vidět jen jako koncept. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nejnovější články
Média tu kdysi byla od toho, aby kritizovala automobilky za to, co dělají. Teď kritizují vás za to, že nekupujete jejich auta
před hodinouK mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
včeraNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
včeraTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včera
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom