Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Legendární Mercedes G ve své současné podobě končí, modernizace přinese drastické změny
19.9.2023 | Petr Prokopec
Už jeho současné přežívání na trhu v pomalu nezměněné podobě je anomálií, zvlášť při dnešním smýšlení Mercedesu. Letošní modelový rok tak udělá další tečku za jednou z jeho ér, nástupce musí snížit spotřebu.
První G-Wagen neboli třídu G představil Mercedes-Benz již v roce 1979. Po následujících třináct let v prodeji zůstala originální varianta W460, než došlo na její nahrazení provedením W461. V obou případech šlo nicméně o verze určené hlavně pro armádu či rozličné organizace. Vedle nich ovšem automobilka začala v roce 1989 prodávat také třídu G s interním označením W463, která disponovala upraveným podvozkem, zrevidovanou přídí a jinými motory.
V roce 2005 Němci oznámili, že třída G skončí a bude nahrazena modernějším modelem GL. Proti tomuto záměru se ovšem zvedl takový odpor zákazníků, že si to třícípá hvězda nakonec rozmyslela a v prodeji ponechala oba modely. O rok později tak bylo na autosalonu v Paříži potvrzeno, že kontrakt s rakouskou společností Magna Steyr, která má na starosti výrobu, byl prodloužen až do roku 2015. Ještě před uplynutím této doby ovšem Němci oznámili, že po roce 2017 máme čekat střídání stráží.
Na to skutečně došlo, nikoli však v tom smyslu, že by stuttgartská legenda s žebřinovým rámem byla nahrazena klasickým SUV. Místo toho dorazila druhá generace modelu W463, u které došlo na výrazné zaoblení karoserie. Cílem pochopitelně bylo snížení spotřeby a emisí, kompenzován pak byl i nárůst rozměrů. Ve srovnání s předchůdcem je totiž stávající varianta o 121 milimetrů širší a 53 mm delší. Zároveň o 6 mm narostla světlá výška, všechno dohromady pak přispělo pasivní bezpečnosti.
Od příchodu druhé generace nicméně uplynulo již pět let, během kterých politici vystupňovali svůj tlak na ponížení spotřeby. Třídu G tedy čeká další velká modernizace, která se ponese ve stejném duchu. Mercedes totiž brzy představí elektrickou verzi EQG, která by při současném ztvárnění vozu nedojela nikam, ani kdyby měla neobvyklé velké akumulátory. Automobilka tak musela sáhnout po drastickém přepracování aerodynamiky auta, aby EQG dávalo aspoň minimální smysl. A byť se nepotvrzují spekulace o tom, že jiné než elektrické provedení nepřežije, právě od něj bude odvozen zbytek nabídky.
V rozhovoru pro Autocar o tom promluvil Emerich Schiller, produktový šéf tohoto modelu. Pozoruhodné ale je, že byť auto projde drastickou technickou proměnou, vizuálně se toho zase tak moc změnit nemá. „Pokud se zaměříme na detaily, změnili jsme toho hodně. Většina zákazníků to ale nepozná, i když budou stát přímo před vozem,“ říká Schiller. Půjde tedy hlavně o méně viditelné aerodynamické vychytávky, které Mercedes zatím odmítá upřesnit. Ostatně ani sériové EQG jsme zatím neměli možnost oficiálně spatřit.
„Až facelift v příštím roce dorazí, dojde na mnohá aerodynamická zlepšení, což bude mít zásadní vliv na snížení spotřeby,“ uvádí dále německý manažer. Dramatické změny se ale nakonec odehrají i pod kapotou, kde osmiválec verze G500 bude nahrazen šestiválcovou jednotkou. Čtyřlitrový motor V8 si tedy ponechá pouze provedení AMG, mimo to zákazníkům zůstane na výběr také dieselová varianta 400d.
Otázkou je benzinový dvoulitrový čtyřválec, který byl dosud zasvěcen pouze čínskému trhu. Protože však jeho emise CO2 nejsou nižší než u dieselu, příliš s touto volbou nepočítáme. Spíše než cokoli jiného totiž Mercedes vsadí na jistou hybridizaci. Na další oficiální detaily si ale budeme muset ještě chvilku počkat.





Třída G je aktuálně k mání i v osmiválcovém provedení G63, které má přežít. G500 ale skončí a technicky v autě nezůstane kámen na kameni hlavně z hlediska aerodynamiky. Foto: Mercedes-Benz



Inspirací bude inovovanému Géčku jeho elektrické provedení EQG, které jsme zatím mohli vidět jen jako koncept. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
10.11.2025
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Finále šampionátu se koná tradičně ve Valencii včera 15:00
- Albert Arenas míří do šampionátu MS-Supersport včera 10:00
- Senzace: Jonathan Rea (38) se vrací k Hondě 11.11.2025
- MotoGP, skandál v paddocku s Marcosem Ramirezem 11.11.2025
- Skvělý rok bratří Marquezových 10.11.2025
Nejčtenější články
Automobilka odmítla prodat zákazníkovi baterii, aby si ji vyměnil sám. Musel kvůli tomu do servisu, na fakturu jen valí oči
15.10.2025
Nové řešení nabíjení elektromobilů v Austrálii vypadá jako žert, je to ale smutná skutečnost
15.10.2025
Jedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
15.10.2025
Byznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
15.10.2025
Německý profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
16.10.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.12. 19:55 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 11.12. 11:49 - pavproch
- Cyklistické vlákno 11.11. 12:11 - M.Z.
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
