Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Legendární Mercedes G ve své současné podobě končí, modernizace přinese drastické změny
19.9.2023 | Petr Prokopec
Už jeho současné přežívání na trhu v pomalu nezměněné podobě je anomálií, zvlášť při dnešním smýšlení Mercedesu. Letošní modelový rok tak udělá další tečku za jednou z jeho ér, nástupce musí snížit spotřebu.
První G-Wagen neboli třídu G představil Mercedes-Benz již v roce 1979. Po následujících třináct let v prodeji zůstala originální varianta W460, než došlo na její nahrazení provedením W461. V obou případech šlo nicméně o verze určené hlavně pro armádu či rozličné organizace. Vedle nich ovšem automobilka začala v roce 1989 prodávat také třídu G s interním označením W463, která disponovala upraveným podvozkem, zrevidovanou přídí a jinými motory.
V roce 2005 Němci oznámili, že třída G skončí a bude nahrazena modernějším modelem GL. Proti tomuto záměru se ovšem zvedl takový odpor zákazníků, že si to třícípá hvězda nakonec rozmyslela a v prodeji ponechala oba modely. O rok později tak bylo na autosalonu v Paříži potvrzeno, že kontrakt s rakouskou společností Magna Steyr, která má na starosti výrobu, byl prodloužen až do roku 2015. Ještě před uplynutím této doby ovšem Němci oznámili, že po roce 2017 máme čekat střídání stráží.
Na to skutečně došlo, nikoli však v tom smyslu, že by stuttgartská legenda s žebřinovým rámem byla nahrazena klasickým SUV. Místo toho dorazila druhá generace modelu W463, u které došlo na výrazné zaoblení karoserie. Cílem pochopitelně bylo snížení spotřeby a emisí, kompenzován pak byl i nárůst rozměrů. Ve srovnání s předchůdcem je totiž stávající varianta o 121 milimetrů širší a 53 mm delší. Zároveň o 6 mm narostla světlá výška, všechno dohromady pak přispělo pasivní bezpečnosti.
Od příchodu druhé generace nicméně uplynulo již pět let, během kterých politici vystupňovali svůj tlak na ponížení spotřeby. Třídu G tedy čeká další velká modernizace, která se ponese ve stejném duchu. Mercedes totiž brzy představí elektrickou verzi EQG, která by při současném ztvárnění vozu nedojela nikam, ani kdyby měla neobvyklé velké akumulátory. Automobilka tak musela sáhnout po drastickém přepracování aerodynamiky auta, aby EQG dávalo aspoň minimální smysl. A byť se nepotvrzují spekulace o tom, že jiné než elektrické provedení nepřežije, právě od něj bude odvozen zbytek nabídky.
V rozhovoru pro Autocar o tom promluvil Emerich Schiller, produktový šéf tohoto modelu. Pozoruhodné ale je, že byť auto projde drastickou technickou proměnou, vizuálně se toho zase tak moc změnit nemá. „Pokud se zaměříme na detaily, změnili jsme toho hodně. Většina zákazníků to ale nepozná, i když budou stát přímo před vozem,“ říká Schiller. Půjde tedy hlavně o méně viditelné aerodynamické vychytávky, které Mercedes zatím odmítá upřesnit. Ostatně ani sériové EQG jsme zatím neměli možnost oficiálně spatřit.
„Až facelift v příštím roce dorazí, dojde na mnohá aerodynamická zlepšení, což bude mít zásadní vliv na snížení spotřeby,“ uvádí dále německý manažer. Dramatické změny se ale nakonec odehrají i pod kapotou, kde osmiválec verze G500 bude nahrazen šestiválcovou jednotkou. Čtyřlitrový motor V8 si tedy ponechá pouze provedení AMG, mimo to zákazníkům zůstane na výběr také dieselová varianta 400d.
Otázkou je benzinový dvoulitrový čtyřválec, který byl dosud zasvěcen pouze čínskému trhu. Protože však jeho emise CO2 nejsou nižší než u dieselu, příliš s touto volbou nepočítáme. Spíše než cokoli jiného totiž Mercedes vsadí na jistou hybridizaci. Na další oficiální detaily si ale budeme muset ještě chvilku počkat.





Třída G je aktuálně k mání i v osmiválcovém provedení G63, které má přežít. G500 ale skončí a technicky v autě nezůstane kámen na kameni hlavně z hlediska aerodynamiky. Foto: Mercedes-Benz
Inspirací bude inovovanému Géčku jeho elektrické provedení EQG, které jsme zatím mohli vidět jen jako koncept. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 6 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Mokrý warm-up pro Joana Mira 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
Nejnovější články
Elektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 2 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 3 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 5 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 6 hodinamiMax Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva