Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Slavný konstruktér odhalil supersport s V12 bez turba, manuálem a obřím větrákem
11.12.2019 | Petr Prokopec
Má to být poslední analogový supersport a vůbec nejaerodynamičtější vůz všech dob. Při 980 kilech si tak vystačí se 700 koňmi, na prodej už ale není ani jeden.
Před několika málo dny Nissan představil produkční verzi limitované série GT-R50, na které japonská automobilka spolupracovala s italskou karosárnou Italdesign. Ve spolupráci s divizí Nismo výkon tohoto stroje vylétl na 710 koní, jež se skrývají pod notně upravenou karoserií. Čekali jsme tedy, že všech padesát exemplářů bylo od loňské prezentace rozebráno, jenže chyba lávky, Nissan stále má volné sloty. Když se ale nad tím zamyslíme hlouběji, vyjde nám, že až o takové překvapení se nejedná.
V prvé řadě je totiž třeba si uvědomit, že GT-R50 stojí 990 000 Eur (cca 25,3 milionu Kč), což je pětkrát vyšší suma, než jakou dáte za výchozí GT-R Nismo, které dostalo do vínku standardní karoserii a výkon nižší o 110 koní. Mnohem důležitější je však skutečnost, že velkotonážní kupé Nissanu přišlo na svět již před dvanácti lety. Za tu dobu jeho aura již poněkud vyprchala. Kromě toho dorazila nová konkurence, mezi níž se řadí i jeden méně výkonná stroj, za nímž nestojí žádná velká značka.
Řeč je o supersportu s prozatímním označením T.50. Ten se momentálně objevil na vůbec prvním oficiálním obrázku, přičemž prakticky všem boháčům světa se okamžitě rozklepala kolena. Vzápětí jim ovšem do očí vlétly slzy, neboť je třeba dodat, že jakkoliv vznikne dvojnásobné množství než v případě GT-R50, celá produkce již byla rozebrána. A to navzdory skutečnosti, že cena vůči Nissanu začíná na více než dvojnásobných 2 milionech liber (60,43 milionu korun).
Máme tu tedy opravdu neuvěřitelný úspěch, ani v tomto ohledu ale ve výsledku nelze mluvit o nějakém extrémním šoku. Stačí dodat, že za modelem T.50 stojí Gordon Murray. Slavný konstruktér Formule 1 a autor silničního McLarenu F1 tvrdí, že dosud nikdo nepřišel s legitimním nástupcem britského supersportu, a tak to musí udělat sám. Čerstvá várka informací jen dokazuje, že se mu to s největší pravděpodobností podařilo.
Novinka, jež bude nejspíše nabídnuta pod značkou Gordon Murray Automotive, již na první pohled zaujme obřím ventilátorem uprostřed zádě. Ten má průměr 400 mm a jeho primárním úkolem je odvod vzduchu z pod vozu. Murray s touto myšlenkou přišel již před několika lety, teprve nyní se mu však povedlo ji zapracovat do produkčního vozu. To mu umožnilo mohl poslat k ledu různé průduchy či klapky.
Do prodeje se tak dostane „vůz s nejpropracovanější aerodynamikou v historii“, což je tvrzení, kterému lze beze zbytku věřit. Systém nabídne šest různých režimů, kdy kupříkladu mód Streamline zredukuje odpor o 10 procent, aby byla navýšena rychlost v přímém směru. U režimu High Downforce lze pro změnu počítat s přítlakem vyšším oproti normálu o 30 procent. Větrák se pak zapojuje i při brzdění, kdy dráhu zkracuje o 10 metrů.
Nejextrémnějším režimem je Vmax Mode, kdy je zredukován odpor jako u módu Streamline, ovšem zároveň dojde k aktivaci 48voltového integrovaného startéru-generátoru. Ten dokáže po dobu tří minut dodat hnacímu ústrojí dodatečných 30 koní, celkový výkon vozu tak v daný moment vzroste na 700 koní. To je možná dnešní optikou málo, nicméně nesmíme zapomínat na skutečnost, že T.50 bude vážit pouze 980 kilo.
Očekávat lze tedy opravdu strhující jízdní dynamiku, již ještě umocní fakt, že zakázkový 3,9litrový dvanáctiválec od Cosworthu zvládne točit 12 100 ot./min. Nic podobného po silnicích ještě nejezdilo, obdivuhodná je pak skutečnost, že výkon bude na kola přenášet šestistupňová manuální převodovka. Řidič tak bude opravdu v centru dění, a to doslova, neboť stejně jako v McLarenu F1 bude sedět uprostřed.
Zbývá jen dodat, že v prvním čtvrtletí příštího roku odstartují aerodynamické testy, se kterými bude Murraymu asistovat tým Formule 1 Racing Point, tedy někdejší Force India. V květnu nás pak čeká oficiální odhalení, zatímco první vozy si zákazníci převezmou až na počátku roku 2022. Ani to však nesnížilo zájem s nedivili bychom se, kdyby se T.50 stal již nyní legendou jako jeho předchůdce i autor. Ten nakonec o svém možná posledním velkém životním díle (je mu 73 let) tvrdí, že jde o „poslední analogový supersport” v historii. Nedivili bychom se, kdyby měl pravdu...
Nový supersport Gordona Murrayho se ukázal na prvním obrázku
Dle tvůrce půjde o vůz s nejpropracovanější aerodynamikou v historii, na čemž má zásluhu větrák na zádi
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Le Mans 2024 včera 15:00
- Le Mans - pevná součást kalendáře Grand Prix včera 09:00
- Mash Scrambler 50: retro scrambler pro začátečníky včera 08:00
- Nová pravidla od roku 2027 7.5.2024
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje 7.5.2024
Nejčtenější články
- VW konečně našel zemi, ve které skóruje s elektromobily. Je tragikomické, že jde o Rusko
9.4.2024 - Elektrické Mercedesy dostanou směšná nová jména, ukazují, jak moc se hra otočila
10.4.2024 - K mání je asi nejbláznivější pancéřované auto, jaké jsme kdy viděli. Pojízdnou pevnost dělá z malého fiátku
10.4.2024 - Škoda začala vyrábět kontroverzně faceliftovanou Octavii, tak „levně” jako dřív už ji nekoupíte
10.4.2024 - Musk oznámil, že Tesla v srpnu odhalí samostatně jezdící robotaxík. Investoři mu to baští, i když je to zjevná utopie
10.4.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.09. 00:39 - M.Z.
- Škoda Roomster- vybíjení baterie pojistka 22 05.08. 20:52 - Pokac1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.08. 20:46 - řidičBOB
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.08. 20:39 - HondaMan
- BMW Divize 05.08. 16:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 15:54 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 15:08 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 14:52 - řidičBOB