Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Levný, ještě větší čínský konkurent Škody Octavia se bude prodávat v Evropě. Výrobce auta za 310 tisíc působí i u nás
18.1.2024 | Petr Prokopec
Jestli tohle auto vtrhne do Česka s patřičně agresivní cenovou politikou, čeká lidi ze Škody pár neklidných nocí. Je to čínská Octavia, která v lecčem nabízí i víc než samotná Octavia, u sebe doma ale stojí sotva polovinu.
Už nějaký ten pátek mluvíme o změnách, kterými prochází automobilová branže. Stále více je třeba počítat s Čínou, jejíž význam na automobilové mapě Evropy je přímo úměrný tomu, jak zavedení výrobci přestávají jít na ruku zákazníkům, ale jednají podle představ politiků. Proto nabídka není koncipována na základě toho, co někdo koupí, ale co se po zohlednění zejména emisních (ale nejen těch) regulací dá prodat.
Jakmile tedy flotilové průměry CO2 rostou na příliš vysokou úroveň, která je spojena s pomalu likvidačními pokutami Bruselu, portfolio opouští verze osazené výkonnějšími spalovacími motory, pokud se to nestane se spalovacími jednotkami jako takovými. Místo nich si můžete koupit sice papírově čisté, ovšem drahé a pro mnohé nepoužitelné elektromobily. Dokud se těch neprodá dost, žádané spalovací vozy k dispozici nejsou přinejmenším do té doby, než počítání flotilových CO2 začne od ledna dalšího roku nanovo.
Když si uvědomíme, jak takový postup vyhovuje právě čínské konkurenci, pak servilnost automobilek jako Škoda zejména k Bruselu opravdu nechápeme. Je to totiž totéž, jako když se na obzoru objeví hurikán. A vy si pod sebou začnete podřezávat jedinou větev, na které můžete přicházející bouři přežít. Co se poté asi může stát?
Číňané nabízí v případě elektromobilů více muziky za menší peníze, navíc bláhově nevsadili vše na jednu kartu a dál prodávají i spalovací auta. Přitom jsou to oni, kdo by k opaku měl ty nejlepší možné předpoklady - mají levnou pracovní sílu, levnou energii a pro tuto chvíli vlastně i skoro neomezené zdroje. Čím oproti tomu může kontrovat mladoboleslavská automobilka?
Ve finále je tak vlastně jen otázkou času, než lidé i firmy začnou ve velkém přecházet ke značkám, které jim za méně nabídnou více. A navíc i jistou svobodu volby. Jedním z takových výrobců bude také Dongfeng, momentálně třetí největší čínská automobilka. Ta je činná také v Evropě, dokonce i u nás. Aktivní je ale dnes - jako snad každý významný čínský výrobce - také v Rusku, kam vyráží s loni uvedeným modelem Aeolus Shine Max, tedy svým konkurentem Škody Octavia. Čínský sedan je nicméně s délkou 4 797 mm a rozvorem 2 770 mm ještě větším vozem.
Nejsou to nicméně jen rozměry, kde má Dongfeng navrch. Aeolus Shine Max je na tom lépe i v případě motorového prostoru, jakkoli také Octavii lze pořídit s přeplňovanou jedna-pětkou. Jenže ta dává k dobru maximálně 150 koní, zatímco čínský vůz počítá se 190 koňmi. Něčemu takovému se Škoda mohla postavit s přeplňovaným dvoulitrem, jenže ten aktuálně v nabídce nenajdete. Vrcholem je oněch 150 koní u běžných verzí, respektive 245 u verze RS. Nic mezi tím ale není.
Číňané tak dostali volné pole působnosti, zvláště pak v Rusku, odkud Škoda kvůli zavedeným sankcím prakticky zmizela. A nabídnutou šanci chtějí využít na maximum. Podle svého vlastního oznámení začnou Shine Max prodávat v Rusku už v nejbližších týdnech a podle portálu Čínské automobily už proběhly i první dealerské prezentace. Kolik tohle auto bude stát, nevíme, v Číně ale začíná na stěží uvěřitelných 97 900 CNY, tedy asi 310 tisících Kč. V případě Ruska se spekuluje o ceně okolo 2,7 milionu rublů, tedy asi 680 tisících Kč, ovšem ve vrcholném provedení, které v Číně stojí 119 900 CNY, tedy asi 380 tisíc korun.
Když si uvědomíme, na kolik u nás vyjde Octavia s onou slabší jedna-pětkou a základní úrovní výbavy Ambition, má Dongfeng opravdu slušnou startovní pozici. Čínské ceny jinde neudrží, to je jisté, ale přesto - i kdyby byl u nás dvakrát dražší než doma, pak pořád bude nabízet o dost víc za o dost míň. A pochybujeme, že by značka přišla na trhy EU s až takovým sebevědomím, začít by musela níž. Je v podstatě jen otázkou času, než i u nás bude s Octavií srovnáváno něco podobného, ovšem levnějšího. A bude to z Číny. Proč se česká automobilka na něco takového aspoň nepřipravuje rozumnější cenovou politikou, která by ji udržela v hledáčku většiny místní klientely, jde mimo nás.











Aeolus Shine Max bude brzy k mání na ruském trhu a divili bychom se, kdyby nedoputoval až k nám. Stát by měl méně, než za kolik Škoda nabízí menší, slabší a hůře vybavenou Octavii. Foto: Dongfeng
Zdroje: Dongfeng, Čínské automobily
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
