Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Levný čínský soupeř Škody Octavia je hit. Originál poráží na hlavu, při jeho ceně není divu
8.2.2021 | Petr Miler
Pokud si myslíte, že Škoda Octavia je symbolem skvělé hodnoty za peníze, pak asi netušíte, co proti ní nasadili Číňané. Srovnatelný liftback startuje s cenou pod 200 tisíc Kč a prodává se stále lépe - už třikrát lépe než škodovka.
Baojun, jedna ze značek čínsko-amerického konglomerátu SAIC-GM-Wuling, začala loni v srpnu na domácím trhu prodávat model RC-5. Za normálních okolností by to bylo jedno z mnoha čínských aut, o kterých u nás nemusíme vědět, tohle je ale přece jen z jiného těsta. Vůz se totiž už od loňského jara profiluje jako přímý konkurent Škody Octavia, která i na největším trhu světa patřila mezi velmi oblíbené vozy. Teď už o tom ale jinak než v minulém čase hovořit nelze.
Model RC-5 skutečně sází na stejné přednosti - jde o poněkud hypertrofované auto nižší střední třídy, které chce na podvozku s větším rozvorem nabízet ještě více prostoru než Škoda. Standardně jde o liftback, což je v této třídě obecně neobvyklé, navíc je nabízen také jako kombík RC-5W, což je pro změnu neobvyklé v Číně. Co je ale nakonec nejpodstatnější, oba vozy Baojun poslal do prodeje za ceny, ze kterých se lidem od Škody musí protáčet panenky.
Ač auto mělo původně stát víc, do podeje vlétlo s ceníkem plným neuvěřitelně nízkých cifer. Liftback se v Číně nakonec začal prodávat za 59 800 yuanech, tedy asi 198 tisíc Kč, a kombík RC-5W za 72 800 CNY, asi za 241 tisíc korun. To jsou vážně neskutečně nízké sumy za auto, které je 4,69 metru dlouhé, 1,81 metru široké, 1,49 metru vysoké a rozvor mezi nápravami se drží hodnoty 2,7 metru.
V základním provedení je vůz osazen 1,5litrovou atmosférou (99 koní), zvolit je možné také stejně objemné turbo (147 koní). K mání pak bude šestistupňový manuál nebo automat CVT. A z výbavy jsou pro auto k dispozici prvky jako hlasové ovládání, bezdrátové dobíjení mobilu, elektricky nastavitelná sedadla s pamětí nebo pokročilý jízdní asistent spoléhající na kameru s vysokým rozlišením a radary s dosahem 120 resp. 160 metrů. Ani vrcholná verze pak nestojí víc než 109 800 CNY, což je 364 tisíc Kč.
Jde o pozoruhodně zajímavou nabídku, přesto bylo otázkou, jak na ni Číňané zareagují. Dnes už je jasné, že Baojun trefil desítku a přes pomalý nájezd prodejů v posledních měsících loni prodal 26 766 aut. A mířil stále vzhůru - jen v prosinci šlo o 7 243 aut, což je vzhledem k roztříštěnosti čínského trhu a velikosti Baojunu (prodává okolo půl milionu aut všech modelů) sympatické číslo.
Jeho úspěch se nejlépe zračí ve stínu propadajícího se zájmu o Octavii. Ta za stejné období oslovila méně lidí a v prosinci už si našla jen 2 153 kupců, méně jak třetinu toho, co Baojun. A to je třeba dodat, že Octavia skutečně byla v Číně bestsellerem - v předchozích letech si snadno našla i 12 až 16 tisíc kupců za měsíc, teď stále více přepouští pozice podobně koncipovaným konkurentům. A RC-5 je z nich momentálně nejúspěšnější.
Vypadá to, že Číňanům zblázněných spíše do sedanů a SUV nejsou ani liftbacky a kombíky vůbec cizí, zvláště pokud jsou doplněny zajímavou cenovkou. Asi by nebylo od věci, kdyby se RC-5 objevilo s alespoň trochu podobně atraktivními cenami v prodeji také v Evropě. Velká a dostupná auta na místním trhu zoufale chybí a Octavie se s cenami dostala už mimo dostřel spousty obyčejných lidí.
Baojun RC-5 boduje v Číně jako liftback RC-5... Foto: SAIC-GM-Wuling
...i kombík pojmenovaný RC-5W. Foto: SAIC-GM-Wuling. Při jeho velikosti, specifikacích a cenách se skutečně není čemu divit. Grafika: SAIC-GM-Wuling
Zdroje: SAIC-GM-Wuling, JATO Dynamics
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 9 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před hodinou - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 3 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 4 hodinami - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 6 hodinami - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 13:57 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 11:21 - Stepan
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan