Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Lidé možná ještě neztratili soudnost, největším propadákem BMW je jeho nejošklivější a nejabsurdnější model
18.3.2025 | Petr Miler
Naděje na návrat některých věcí do normálu pořád nevymřela. Nějakou chvíli to zvlášť v případě určitých značek vypadalo, že s čím větším nesmyslem přijdou, tím většího úspěchu se s ním dočkají. BMW a jeho XM to ale nepotvrzují.
Máme ve zvyku zlobit se na automobilky za to, co se také pokouší anebo už ani nepokouší prodávat, ale ruku na srdce, zlobit se dost často můžeme jen sami na sebe. Kdyby lidé určitá řešení či celé modely nekupovali, automobilky je nebudou nabízet. Takže o ně prostě stojí dost z nás na to, aby se je výrobcům vyplatilo ponechávat v prodeji.
Jistě, už skoro dvě dekády to není úplně univerzálně platné konstatování, neboť řadu dílčích rozhodnutí automobilek ovlivňují regulace, které je donutí nabízet i věci, které nikdo nechce. A v případě politicky tlačených elektromobilů už to neplatí vůbec, neboť k těm se naopak lidé soustavně marně obrací zády - vždycky jim znovu přistanou na talíř jako bumerang.
Pokud ale jde o vozy jinak srovnatelných koncepcí, je to nakonec pořád zákazník, kdo rozhodne o tom, co se bude prodávat a co ne. I do módy SUV, automatů, velkých displejů v kabině či svérázných designových řešení sice promlouvají také jiné faktory, dominantně jsou to ale pořád lidé kdo se stará o to, že podobné věci frčí. Stejně tak nabídka BMW je v prvé řadě „funkcí” toho, na co klientela pozitivně reaguje.
Samozřejmě, i Mnichov zkouší a chybuje, zejména jeho designové monstrozity v oblasti větších modelů, typicky SUV, ale byly po léta překvapivě úspěšné. Na jednu stranu jsme se tedy divili tomu, když automobilka před léty zařízla nástupce supersportovní M1 a místo ní dala zelenou SUV XM, ale brali jsme to nakonec jako něco, co tak asi má být.
Ostatně supersporty sice mohou být populární, ale nikdy se nebudou prodávat jako SUV, to vidíme i na odbytu Lamborghini nebo Bentley. A i když XM bylo opravdu ošklivé a opravdu technicky absurdní, neboť se svou hmotností a velikostí zabíjelo dynamický potenciál daný až skoro 750koňovvým pohonem, čekali jsme, že jej lidé budou kupovat stejně jako spoustu jiných nesmyslů, na které v Mnichové nalepili svá loga.
Ale nestalo se to.
Lidé možná ještě neztratili soudnost, neboť XM říkají jasné ne. Jak moc jasné? Opakovaně jsme psali o tom, že to je propadák, ani z takového slova se ale nedozvíte, o jak velké fiasko jde. Před sebou máme prodejní čísla samotného BMW za jednotlivé modelové řady XM je v nich na tom tak špatně, že je úplně nejhorší ze všech. Pouhých 7 813 prodaných aut za celý rok je tak málo, že se dokonce i zapomenutá a zatracovaná Z4 prodávala lépe (a o dost, 10 482 aut), dokonce i další propadák v podobě řady 8 se prodával lépe, i další podivnost jménem iX se prodávala lépe (38 365 aut), podobně otylá řada X7 se prodávala mnohem lépe (59 949 aut) a tak bychom mohli ještě chvíli pokračovat.
Je navíc třeba dodat, že XM se dočkává ohromné prodejní podpory, viz nakonec i Naomi Campbell na fotkách jedné ze speciálních verzí okolo. XM je ale první na webu automobilky mezi auty divize M, BMW do něj nastrkalo i Cristiana Ronalda, šlo o jeden z mála vozů divize M, který bylo možně běžně potkat a půjčit si u dealerů... A nakonec XM dostala i obyčejnější a levnější verze, zejména pak docela tuctové hybridní provedení 50e, nic z toho ale nepomohlo - prodeje se lehce vzedmuly, ale jsou pořád u dna.
Je to vlastně hřejivé, neboť ukázat některým věcem záda je to jediné, co může automobilový svět napravit. Bez XM bude krásnější. A bez záplavy nevyžádaných, den za dnem násilně vnucovaných elektrických modelů, kvůli jejichž existenci jsou soustavně zanedbávány vozy žádaných koncepcí, ošklivější také nebude. Snad jednou.








No, obávali jsme se, že i tento nesmysl budou zákazníci BMW kupovat. Díky bohu, že jsme se zmýlili... Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
dnesUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
před 6 hodinamiPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
před 8 hodinamiFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
před 9 hodinamiFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
před 11 hodinamiVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 18:41 - řidičBOB
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1